javb2812 schreef: ↑do 07 feb, 2019 23:57
Hans Keesom schreef: ↑do 07 feb, 2019 20:00
...het advies dat we aan alle wereld-e-fietsers kunnen meegeven en dat is het overwegen van een tweede en/of grotere accu, los van het soort motor dat ze hebben.
Bert Kremer, ik vermoed dat je over het woordje "overwegen" heen hebt gelezen. Hans Keesom brengt zijn boodschap hier toch als een genuanceerd advies zonder dwang? Waarom toch alweer (net als gisteren) die ietwat gepikeerde reactie? Anders dan jij blijkbaar, zou ik overigens niet weten wie Hans Keesom met "we" bedoelt. Misschien dat we dat nog zullen vernemen?
Hans
Met 'we' bedoel ik allereerst iedereen die zich bij dat advies wil aansluiten, dus het is een voorstel dat ik op tafel leg aan iedereen die aan deze discussie mee doet, als iets dat 'we'/'ze' (CIS/non-binary/gender neutral....) kunnen/mogen/indien daar zin in hebbend/ mee eens zijn zou kunnen/durven/mogen doen.
De logica(op basis van mijn ervaring) erachter is dat als je een kilo 8 zwaardere fiets hebt, door motor, accu en oplader er een aantal m.i. logische conclusies getrokken kunnen worden :
- dat extra gewicht kan maar beter een functie hebben en dus gebruikt worden. 500 km op 500 Wh* lijkt mij een indicatie dat je wellicht beter een fiets zonder die 8 kilo had kunnen kiezen. mijn inschatting is dat je dan met dezelfde inspanning een halve tot hele km/h sneller gaat of een aantal watt lichter zou kunnen trappen (zeker bergop), maar ik hoor graag een tegenargument en/of een berekening die dat duidelijk maakt.
- een tweede accu meenemen zorgt voor veel extra Wh voor relatief weinig extra gewicht. Reken maar mee, de eerste accu van 500 Wh betekent een 8 kilo zwaardere fiets, want motor, accu en lader wegen dat samen. Dus 8000 gram/500 Wh = 160 gram/Wh. De tweede accu van 500 Wh weegt 2.5 kg. Geen tweede motor of oplader nodig dus 2500 gram/500 Wh - 50 gram/Wh... dat zijn dus nogal lichte Wh om mee te nemen. Voor een derde of vierde etc. accu geldt natuurlijk hetzelfde.....alleen zou je dan wellicht een extra lader willen meenemen voor elke tweede accu.
-Extra Wh's mee hebben zorgt zoals een aantal mensen in deze discussie al hebben aangegeven voor meer rust onderweg, voor de mogelijkheid om een nacht een keer niet op te laden en laat ik toevoegen, het maakt het makkelijker om bij een tussenstop een beetje bij te laden : als je tweede accu en lader in dezelfde tas doet als een stel kostbaarheden kan je met een enkele tas naar binnenlopen, wat bestellen en vragen of je mag inpluggen en zo die tweede accu een beetje bijladen. Een middagpauze van anderhalf uur kan een accu van 20 naar 80% brengen.
Ik hoor graag waar bovenstaande logica een fout bevat. Graag meer argumentatie dan alleen maar "ik ervaar het anders" want daar komen we niet verder mee, graag onder woorden brengen welke van bovenstaande punten niet kloppen en waarom.