Beste Bert,
Ik heb eind zomer 2018 een kleine maand door NL, België en N-Frankrijk getoerd met een nieuwe Santos Travelmaster 3+, GoSwiss + Pinion. Één accu, aangezien ik per dag hooguit 125km fietste was dat makkelijk te doen. Volle uitrusting, dus tent en kookspullen, tassen voor en achter, alles bij elkaar c20kg. Opladen accu was nergens een probleem, meestal bij de recceptie vd camping. Ik heb een groot deel vd Groene Valleienroute gedaan, tot de Ardennen, met redelijke klimmen, maar niet de Eiffel. Dat komt hopelijk dit jaar.
Mijn bevindingen zijn redelijk positief, ik had geen enkel probleem met oververhitting o.i.d. Wel wat minder urgente klachten over de GoSwiss (niet voortdurend maar regelmatig terugkerend hinderlijk tikkend geluid en haperend optrekken), die nu verholpen zouden moeten zijn. Santos stelt voor het geval een motor of ander onderdeel gerepareerd moet worden altijd een goed vervangend (leen-) exemplaar ter beschikking.
Een motor en accu weegt samen al gauw zo’n 8kg, desondanks kon ik grote stukken zonder ondersteuning fietsen. Ik vind het erg prettig dat die motor je echt helpt wanneer je er zelf even doorheen zit. Of dat ook bij bergritten het geval is moet ik nog uitvinden. Maar ik zou bijv. een reis naar Italië niet meer zonder motor willen doen.
Oh ja, last but not least: ik kan me niet herinneren dat ik tijdens een fietsreis ooit zoveel nieuwsgierigheid ontmoet heb als met deze Santos (complimenten onderweg, bewonderende lokalen die foto’s nemen, “vous etes bien equippé, monsieur”). Dat woog dan weer op tegen de echte wielrenners die me keihard negeerden, want ja, in hun ogen speelde ik natuurlijk een beetje vals.