Mag ik dan een nieuw concept in de discussie introduceren, en dat is "identiteit". Ik onderneem allerlei buitensportactiviteiten, waaronder fietsen, winterhiken, wildkamperen, bergbeklimmen en meer van dat soort dingen die de meerderheid van de mensen maar vermoeiend en oncomfortabel vindt. Daar geniet ik enorm van en het bepaalt, samen met een aantal andere dingen, wie ik ben: mijn identiteit. Dat geeft me een goed gevoel, en ik ben er trots op. Ik probeer er niet over op te scheppen, maar als mensen vragen wat ik in mijn vrije tijd gedaan heb vertel ik er graag over. En ik vind het leuk dat mensen in mijn omgeving weten dat ik dat soort dingen doe. Is dat dan status? Ja, misschien wel (al zullen sommigen me misschien juist weer een sukkel vinden. Dat mag). Maar dat is niet de belangrijkste reden waarom ik het doe. Het is onderdeel van wat ik wil doen in mijn leven en van wie ik ben, en dat voelt goed.
Dat je je af moet vragen wat de impact van je hobby is op de rest van de wereld is natuurlijk terecht. En dat we in hoog tempo moeten gaan inleveren op milieuvervuilende mobiliteit (vliegen, autorijden) lijkt me onontkoombaar, tenzij we feestend ten onder willen gaan.
Maar als je nu gewoon vanuit huis vertrekt met fietsen, of het eerste stuk met de trein doet, is er nog een wereld aan wereldfietsplezier te ontdekken, terwijl je juist heel natuurvriendelijk op vakantie gaat in vergelijking met de vlieg- en autotouristen.
Dat je je af moet vragen wat de impact van je hobby is op de rest van de wereld is natuurlijk terecht. En dat we in hoog tempo moeten gaan inleveren op milieuvervuilende mobiliteit (vliegen, autorijden) lijkt me onontkoombaar, tenzij we feestend ten onder willen gaan.
Maar als je nu gewoon vanuit huis vertrekt met fietsen, of het eerste stuk met de trein doet, is er nog een wereld aan wereldfietsplezier te ontdekken, terwijl je juist heel natuurvriendelijk op vakantie gaat in vergelijking met de vlieg- en autotouristen.