Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meerdaagse fietstrip in de winter - Wie heeft ervaring? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Meerdaagse fietstrip in de winter - Wie heeft ervaring?

Ik kampeer meestal in NL bij de boer (SVR campings). Vind je overal en veel goedkoper dan commerciële campings. Het boerenbedrijf is 's winters gewoon open, de camping weet ik niet maar voor één tentje is er wellicht altijd plaats. De meeste (gewone) campings hebben trouwens drogers/wasmachines waar je je wasje kunt doen of droogkamers om je was binnen te laten drogen. Bij de boer/boerin als je het lief vraagt ook ;-) Veel succes!

Rutger schreef:Gaat de iemand van de Wereldfietser nog een winterse fietstocht organiseren? Ik kan me voor de geest halen dat iemand vorig jaar zoiets heeft georganiseerd? Je kan ook nog overwegen om in een trekhut te slapen, maar dat wordt weer alleen goedkoop als je met een groepje bent. Wil je echt gratis gaan kamperen dan zijn er nog de paalkampeerplaatsen van Staatsbosbeheer. Zie www.staatsbosbeheer.nl
Er staat (althans ik kan het niet vinden) nog niets in de lijst maar wat let je ;)

Ik wil wel meedoen hoor :)

Paalkampeerplekken is een goed idee trouwens. Bovendien heb ik persoonlijk een voorkeur voor winterse bossen (al is het soms moeilijk navigeren met sneeuw)... die fantastische stilte...

liz schreef:Een goed isolerende mat is inderdaad erg belangrijk. Zie ook de jubelverhalen over de Exped downmat op dit forum.
Sure it is. :wink:
Heerlijk, 's ochtends zonder rugpijn opstaan. Toen ik nog zo'n Thermarest matje had, dacht ik nog dat dat een luxe was.

Het klinkt mij allemaal heel interessant enerzijds, maar ook beangstigend anderzijds... Winterkamperen is toch een dure investering, als ik het zo hoor. Maar als je eenmaal je materiaal hebt, heb je er ook heel lang plezier van.
Eigenlijk zou ik eens graag samen met iemand een 'winter-fietsvakantie' willen meemaken, al is het in Nederland of België...
Iemand interesse? In de kerstvakantie kan ik wel enkele dagen vrijmaken...

Met deze laatste vraag zou ik me tot het reisgenotenforum moeten wenden, maar ik heb de indruk dat daar niet meer zoveel gebeurt... Op de reisgenotenforums van andere sites ook niet, trouwens :(

Welnee het kan ook heus wel zonder een matje met dons erin, mooi ding daar niet van, maar niet een "must" of zo. Met huis tuin en keuken trucken kom je een heel eind. En als je het niet meer ziet zitten pak je toch gewoon de trein naar huis? Tenslotte moet het wel leuk blijven lijkt me zo. En Nederland is niet veel groter dan België, dus een treinstation is gauw gevonden.

Vienna,

Hospitalityclub.org

Ik ben van plan om in de winter een fiets(kampeer)trektocht te organiseren.

:D :) :( :shock: :? 8) :lol:

Zie de rubriek aktiviteiten onderwerp "fietsen in de winter"

Rutger
www.rutgersreizen.nl

Kijk eens op Amerikaanse sites over kamperen in de winter. Het kan daar anders dan bij ons echt koud worden. Met een goede tent, een goede slaapzak en een goede mat kun je heel ver komen. Condens is inderdaad lastig.
Wij kamperen met de kinderen tot laat in het najaar of vroeg in het voorjaar, of zomers in de bergen. Met goede maar niet heel speciale spullen redden we het dan tot een paar graden onder nul, ook al is het dan wel eens koud. Onze eerste maatregel is dan altijd dat de kinderen niet in hun eigen tentjes slapen, maar bij ons in de grote tent. Dat scheelt heel veel, voor hen en voor ons. Je houdt elkaar warm, zeker als je de ventilatie wat minder open zet. Wij hebben Thermarest matjes, maar die zijn dan inderdaad niet helemaal voldoende. Soms leggen we er dan een gewoon matje onder, en dat helpteen beetje. Sokken, mutsen, handschoenen en warme pyama's zijn dan ook nuttige uitrustingstukken die al uit het gewone huishouden beschikbaar zijn. We hebben redelijk warme slaapzakken, maar daar zit bij ons de zwakke plek. De kinderen hebben goede synthetische mummieslaapzakken en dat wil nog wel. Zelf hebben we een isohoes met dunne donzen dekenslaapzak en dat is te koud. De volgende keer dat de geldboot langskomt gaan we een heel goede donzen tweepersoonszak kopen (met kunststof tijk en capuchons), en Exped matrassen. Goedkoper zou zijn een Ajungilak vierseizoenen mummie slaapzak. Als je een linkse en een rechtse neemt kun je ze aan elkaar ritsen. Onze oudste heeft een Ajungilak 3 seizoenen zak en hoewel ze een koukleum is gaat ook dat prima.
Neem ook een goede zaklamp mee (goedkoop led hoofdlampje?), en iets om je 's avonds te vermaken: het is 's winters vroeg donker, en dan wordt het snel koud.
Wim