Hoe kun je overeenkomstig de "voorschriften" van Shimano achter een correcte kettinglijn krijgen? Ik heb dit nooit begrepen en hoe ik ook reken, ik kom er niet uit. Op Parktool (en ook de website van Sheldon Brown) hanteren ze de volgende formule:
(Hub width ÷ 2) - (Cassette width ÷ 2) - Gap to frame = Chainline of Rear Cogs
Een 9sp MTB/trekkingfiets heeft een OLD van van 135mm. Een Shimano 9sp cassette heeft een breedte van 36,3mm. Een 9sp crankset heeft een kettinglijn van 50mm. Als je achter op diezelfde 50mm wilt uitkomen, kom ik alleen met een negatieve waarde voor Gap op een kloppende formule:
135/2 - 36,3/2 - -1 = 50,35mm
-1...dat kan natuurlijk niet. Als je ook nog de sluitring (2mm?) erbij neemt, zou de boel dus 3mm de achtervork in boren.
Daarnaast: de achterbouw is in principe gelijk aan de OLD, dus 135mm. Dus hoe kun je achter dan ooit op een kettinglijn van 50mm komen?
Iemand die hier een licht op wil werpen?
(Hub width ÷ 2) - (Cassette width ÷ 2) - Gap to frame = Chainline of Rear Cogs
Een 9sp MTB/trekkingfiets heeft een OLD van van 135mm. Een Shimano 9sp cassette heeft een breedte van 36,3mm. Een 9sp crankset heeft een kettinglijn van 50mm. Als je achter op diezelfde 50mm wilt uitkomen, kom ik alleen met een negatieve waarde voor Gap op een kloppende formule:
135/2 - 36,3/2 - -1 = 50,35mm
-1...dat kan natuurlijk niet. Als je ook nog de sluitring (2mm?) erbij neemt, zou de boel dus 3mm de achtervork in boren.
Daarnaast: de achterbouw is in principe gelijk aan de OLD, dus 135mm. Dus hoe kun je achter dan ooit op een kettinglijn van 50mm komen?
Iemand die hier een licht op wil werpen?