Beste wereldfietsers,
Na vaak te hebben mee gelezen en veel te hebben geleerd heb ik me nu ook geregistreerd om maar direct met een vraag in huis te vallen...
Sinds 3,5 jaar ben ik in het bezit van een mooie en vooral fijn fietsende Genesis Croix de Fer 10 (2015). Ik heb hem 2 jaar voor woon-werkverkeer gebruikt (tot ik van baan ben gewisseld) en heb er verschillende fietsreizen mee gemaakt (o.a. door Litouwen, Noorwegen en Frankrijk). Nu, na ca. 20.000 km, overweeg ik om de groepset te vervangen. Momenteel zit er een Sora groep (2 x 9) met een 50 - 34 FSA crankstel en een 11 - 32 cassette op. Deze heeft al behoorlijk wat mee mogen maken en schakelt niet altijd meer even vlekkeloos (ook na vervangen van bekabeling etc.) Daarnaast, en eigenlijk nog belangrijker, waren met name de korte en stijle klimmen in Noorwegen met mijn huidige verzet een flinke ‘uitdaging’. Aangezien ik komende zomer door de Alpen wil fietsen (met ca. 15 kg bagage) is een lichter verzet geen overbodige luxe.
De afgelopen tijd heb ik veel gelezen over mogelijke lichte verzetten en moeten concluderen dat een licht verzet op een fiets met dropbars (racefiets) en STI-shifters met de gangbare groepen (bijv. 105 of ultegra) niet gemakkelijk haalbaar is. Toch wil ik erg graag mijn dropbar-stuur behouden en met STI-shifters rijden. Met wat tips en hacks is wel e.e.a. mogelijk maar dit is niet altijd even optimaal.
Na wat gezoek kwam ik de shifters van Gevenalle tegen. Met name de Gevenalle GX (https://www.gevenalle.com/product/gx/) spreken me erg aan. Het zijn shifters gebaseerd op de microshift bar-end shifters en gemaakt met name voor het veldrijden (erg robuust en eenvoudig). De GX variant kan MTB-derailleurs schakelen. Hierdoor is het, natuurlijk wel i.c.m. de juiste achterderailleur, mogelijk om grotere cassettes te gebruiken. De shifter voor de voorderailleur is zonder index (friction). Hierdoor is het eigenlijk mogelijk alle crankstellen i.c.m. de juiste voorderailleur te gebruiken. Punt van aandacht blijft natuurlijk de kettinglijn.
Ik heb onderstaande opzet uitgedacht maar heb nog wel wat vragen en weet niet of dit allemaal gaat werken. Kunnen jullie jullie licht hierover laten schijnen?
Shifters:
De hierboven genoemde Gevenalle GX, 10 speed en triple compatible. Deze zijn wel wat anders in gebruik dan mijn huidige shimano STI-shifters maar ik heb er veel positiefs over gelezen.
Crankset:
Met de standaard road cranksets kan ik niet het gewenste lichte verzet behalen. De SPA CYCLES RD-2 Triple Chainset with Zicral Rings met 44-34-24 chainrings bieden wel deze mogelijkheid. Hebben jullie ervaring met deze crankset? Of zijn er nog andere alternatieven?
Bottom bracket:
SPA Cycles beveelt volgende trapas aan i.c.m. bovengenoemde crankset: FIRST COMPONENTS Bottom Bracket DX-30 113 mm. Op dit moment heb ik een FSA BB-4000 MegaExo, 68mm trapas.
Past de aanbevolen DX-30 in mijn bottom bracket? En heeft iemand ervaring met deze BB’s? Of hebben jullie andere goede alternatieven voor een JIS-tapered crankset zoals die van SPA Cycles
FD en kettinglijn:
Ik zit te denken aan een 105 (FD-5703) voorderailleur. Met een capaciteit van 20 tanden moet deze derailleur de gekozen crankset (44-34-24) aan kunnen.
Dit is een 10-speed / triple met een kettinglijn van 43,5 mm. Dit is dezelfde kettinglijn zoals ik nu heb. Wel moet de crankset ook deze kettinglijn hebben. Het is hiervoor van belang dat ik de juiste crankset i.c.m. de juiste maat trapas gebruik. Kunnen jullie mij hierover adviseren? Als ik kies voor de hierboven genoemde crankset van SPA Cycles met de DX-30 bottom bracket met een lengte van 113 mm (aanbevolen), zit ik goed qua kettinglijn? Dit blijft toch lastig om uit te vogelen vind ik.
Cassette en RD:
Beoogde cassette is een shimano XT 11-34. Dit moet i.c.m. de crankset van 44-34-24 een licht genoeg verzet opleveren om flinke bergen te kunnen overmeesteren. Als achterderailleur zit ik te denken aan een XT RD-M781 (lange kooi). De Gevenalle GX shifters zijn geïndexeerd op (dyna-sys) MTB derailleurs, dit moet dus prima functioneren. Grootste tandwiel van deze RD is 36 tanden, de cassette met 34 kan dus. Totale capaciteit is 43 tanden. Cassette (34 – 11) = 23, crankset (44 – 24) = 20. 20 + 23 = 43, moet dus ook lukken.
Natuurlijk moet er ook een nieuwe ketting op (bijv. 10-speed HG-X van shimano).
Wat is jullie mening? Denken jullie dat dit gaat werken? Tips over de bottom bracket en kettinglijn zijn bijzonder welkom!
Ik kijk uit naar jullie reacties!
Na vaak te hebben mee gelezen en veel te hebben geleerd heb ik me nu ook geregistreerd om maar direct met een vraag in huis te vallen...
Sinds 3,5 jaar ben ik in het bezit van een mooie en vooral fijn fietsende Genesis Croix de Fer 10 (2015). Ik heb hem 2 jaar voor woon-werkverkeer gebruikt (tot ik van baan ben gewisseld) en heb er verschillende fietsreizen mee gemaakt (o.a. door Litouwen, Noorwegen en Frankrijk). Nu, na ca. 20.000 km, overweeg ik om de groepset te vervangen. Momenteel zit er een Sora groep (2 x 9) met een 50 - 34 FSA crankstel en een 11 - 32 cassette op. Deze heeft al behoorlijk wat mee mogen maken en schakelt niet altijd meer even vlekkeloos (ook na vervangen van bekabeling etc.) Daarnaast, en eigenlijk nog belangrijker, waren met name de korte en stijle klimmen in Noorwegen met mijn huidige verzet een flinke ‘uitdaging’. Aangezien ik komende zomer door de Alpen wil fietsen (met ca. 15 kg bagage) is een lichter verzet geen overbodige luxe.
De afgelopen tijd heb ik veel gelezen over mogelijke lichte verzetten en moeten concluderen dat een licht verzet op een fiets met dropbars (racefiets) en STI-shifters met de gangbare groepen (bijv. 105 of ultegra) niet gemakkelijk haalbaar is. Toch wil ik erg graag mijn dropbar-stuur behouden en met STI-shifters rijden. Met wat tips en hacks is wel e.e.a. mogelijk maar dit is niet altijd even optimaal.
Na wat gezoek kwam ik de shifters van Gevenalle tegen. Met name de Gevenalle GX (https://www.gevenalle.com/product/gx/) spreken me erg aan. Het zijn shifters gebaseerd op de microshift bar-end shifters en gemaakt met name voor het veldrijden (erg robuust en eenvoudig). De GX variant kan MTB-derailleurs schakelen. Hierdoor is het, natuurlijk wel i.c.m. de juiste achterderailleur, mogelijk om grotere cassettes te gebruiken. De shifter voor de voorderailleur is zonder index (friction). Hierdoor is het eigenlijk mogelijk alle crankstellen i.c.m. de juiste voorderailleur te gebruiken. Punt van aandacht blijft natuurlijk de kettinglijn.
Ik heb onderstaande opzet uitgedacht maar heb nog wel wat vragen en weet niet of dit allemaal gaat werken. Kunnen jullie jullie licht hierover laten schijnen?
Shifters:
De hierboven genoemde Gevenalle GX, 10 speed en triple compatible. Deze zijn wel wat anders in gebruik dan mijn huidige shimano STI-shifters maar ik heb er veel positiefs over gelezen.
Crankset:
Met de standaard road cranksets kan ik niet het gewenste lichte verzet behalen. De SPA CYCLES RD-2 Triple Chainset with Zicral Rings met 44-34-24 chainrings bieden wel deze mogelijkheid. Hebben jullie ervaring met deze crankset? Of zijn er nog andere alternatieven?
Bottom bracket:
SPA Cycles beveelt volgende trapas aan i.c.m. bovengenoemde crankset: FIRST COMPONENTS Bottom Bracket DX-30 113 mm. Op dit moment heb ik een FSA BB-4000 MegaExo, 68mm trapas.
Past de aanbevolen DX-30 in mijn bottom bracket? En heeft iemand ervaring met deze BB’s? Of hebben jullie andere goede alternatieven voor een JIS-tapered crankset zoals die van SPA Cycles
FD en kettinglijn:
Ik zit te denken aan een 105 (FD-5703) voorderailleur. Met een capaciteit van 20 tanden moet deze derailleur de gekozen crankset (44-34-24) aan kunnen.
Dit is een 10-speed / triple met een kettinglijn van 43,5 mm. Dit is dezelfde kettinglijn zoals ik nu heb. Wel moet de crankset ook deze kettinglijn hebben. Het is hiervoor van belang dat ik de juiste crankset i.c.m. de juiste maat trapas gebruik. Kunnen jullie mij hierover adviseren? Als ik kies voor de hierboven genoemde crankset van SPA Cycles met de DX-30 bottom bracket met een lengte van 113 mm (aanbevolen), zit ik goed qua kettinglijn? Dit blijft toch lastig om uit te vogelen vind ik.
Cassette en RD:
Beoogde cassette is een shimano XT 11-34. Dit moet i.c.m. de crankset van 44-34-24 een licht genoeg verzet opleveren om flinke bergen te kunnen overmeesteren. Als achterderailleur zit ik te denken aan een XT RD-M781 (lange kooi). De Gevenalle GX shifters zijn geïndexeerd op (dyna-sys) MTB derailleurs, dit moet dus prima functioneren. Grootste tandwiel van deze RD is 36 tanden, de cassette met 34 kan dus. Totale capaciteit is 43 tanden. Cassette (34 – 11) = 23, crankset (44 – 24) = 20. 20 + 23 = 43, moet dus ook lukken.
Natuurlijk moet er ook een nieuwe ketting op (bijv. 10-speed HG-X van shimano).
Wat is jullie mening? Denken jullie dat dit gaat werken? Tips over de bottom bracket en kettinglijn zijn bijzonder welkom!
Ik kijk uit naar jullie reacties!