Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Barstjes in achternaaf - Forum Wereldfietser

Barstjes in achternaaf

Beste,

Dit forum heeft mij al diverse keren geholpen en ik hoop nu weer.
Ben momenteel op een lange tocht (zeker nog enkele maanden). Voorbije drie dagen voelde het fietsen beetje anders, alsof er ergens een sleep zat, ik had in elk geval de indruk dat ik bij momenten (niet constant) harder moest trappen of een verstoord evenwicht had. Het wiel roteert gewoon zonder weerstand als ik het optil.
Bij een nader onderzoek merkte ik wel twee barstjes in de achternaaf.
Vraag:
1. Kan de sleep met die barstjes te maken hebben?
2. Ik veronderstel dat ik best de naaf vervang, hoe riskant is het om hiermee nog even door te rijden?
3. Eerlijk gezegd, ik ben een naaf noob. Is dit een courante naaf (afmetingen) of wordt het lastig deze te vervangen (zit in argentinië/chili). Is een Shimano deore XT FH M750. Klinkt als een gevechtsvliegtuig :)

Helaas lukt het mij niet om foto s toe te voegen.

Veel dank voor jullie advies!
Als je een naaf noob bent denk ik dat je gewoon naar een fietsenmaker moet gaan.
Die naar is niet bijzonder, of bijzonder duur (35 euro?) maar het herspaken kost wel tijd en dus geld en de kans dat het wiel beter wordt is niet groot. (Nieuwe spaken 25 euro en een uur of twee werk) Als de velg al op het eind is kun je er ook meteen een nieuwe velg in zetten maar als het een janboerefluitjesfietsenmaker is dan heeft dat weinig zin.

Maar misschien is het niet wat het lijkt.
Kun je aan de hand van deze foto aangeven waar de barstjes zitten?
Afbeelding
Of misschien zit je op facebook? Dan moet iemand even vrienden met je worden om de foto's te zien of je moet de foto's voor iedereen zichtbaar maken.

Zwaarder trappen of raar evenwicht lijkt niet direct verband te houden met de naaf. Dus misschien moet je de fiets nog eens goed nakijken.
ik denk aan (zonder mijn gedachten en dit stukje eerst te ordenen):
- waar zitten de breukjes? kun je een foto plaatsen?
het lijkt me dat de naaf door de breukjes zo vervormt (en de belasting is flink!) dat de naaf niet meer soepel ronddraait. dat voel je als weerstand.
- drie mogelijkheden:
1. ander achterwiel (en dan lint, banden en cassette overzetten of die er bij geleverd krijgen)
2. er andere naaf in-spaken. dus het wiel omspaken naar/met een andere naaf
3. het kapotte onderdeel vervangen door een identieke naaf of het onderdeel op te snorren (ebay o.i.d.)

- het is in onderdelen deze naaf: Afbeelding
bron: https://www.reddit.com/r/bicycling/comm ... xt_fhm750/ wat is er kapot?

- wat is er logistiek voor jou mogelijk? op zich is vanuit NL een vervangend wiel of(/en) naaf opsturen naar een goed bereikbare locatie op jouw route geen probleem.
groet! hoogframe
mocht je de naaf willen vervangen, let dan ook op het aantal spaken (even tellen): 32? 36? 40?
Bedankt allemaal voor deze bijdragen.

Ik probeer straks ns in een cybercafe foto's te uploaden.

Het wiel heeft 40 spaken.
Als ik het goed begrijp, zou een andere naaf (niet per se zelfde kwaliteit weliswaar) overal moeten te vinden zijn, maar om de spaken te behouden, moet de vervangnaaf identiek zijn (maw, naven hebben geen standaardmaten). Klopt dit?
Randonneur9040 schreef:
do 10 jan, 2019 20:02
Het wiel heeft 40 spaken.
En de scheur zit in de spaakflens waarschijnlijk, want die versie van de XT naaf heeft volgens mij dezelfde flensdiameter met 32/36 & 40 spaken, wat de 40 spaaks versie zwakker maakt dan de 36 spaaks versie.
oei... nou... naven met 36 spaken en 32 spaken zijn (hier in EU) gangbaar. 40 spaakgaten is lastiger. ik ga er even van uit dat een naaf met 36 gaten (van ander type en waar wel jouw cassette op past) voor jou daar te kopen is.
het kan dan overigens wel: een velg met 40 gaten spaken op een naaf met 36 gaten, laat 4x de 10e spaak weg en je houdt er 36 over. ik bedoel: als je gaat spaken dan sla je telkens het volgende 10e spaakgat over. dus gen spaak naar het 10, 20e, 30e en 40e spaakgat.
met hoe je de spaken dan spant vang je op dat nu niet van iedere spaak de nippel even ver op de spaak gedraaid moet worden. maar alle spaken moeten wel ongeveer even strak komen te staan. (lees deze tekst desnoods drie keer, dan begrijp je wat ik bedoel :wink: )
(en je houdt 4 spaken over, die je met tape aan een framebuis kunt meenemen, als reservespaken. bewaar ook de nippels)
Deze naaf is misschien nog wel verkrijgbaar, maar volgens mij is er lokaal wel aan een fatsoenlijk wiel te komen?
nog even op je slotzin ingaand: de hele fietswereld vind ik een bende qua standaardisatie, maar als je een mountainbike-achternaaf vindt, 36 of desnoods 32-gaats, waar ook je (ik schat/gok) 8- of 9-speed-cassette op past, dan heb je met inbouwbreedte 135mm te maken en dan past zo'n naaf probleemloos in je frame (want is net zo breed als je huidige naaf).
en vindt je bijna net zo'n naaf, maar dan van een race-onderdelengroep, dan heeft die inbouwbreedte 130mm en dat past ook prima in je frame (ja, dat 'knijpt' de achtervorken van je frame aan beide kanten 2,5mm bij elkaar, maar 9 van de 10 frame kunnen daar tegen. zeker ook als je op reis bent en verder wilt/'moet').
dus als je een naaf van bijvoorbeeld een groep als Deore (gewoon, LX, XT), STX (-RC), Alivio, Sora, Ultegra, enzovoort vindt, dan is dat uitwisselbaar met jouw XT-naaf gezien inbouwbreedte.

ook hoe ver de twee flenzen (= opstaande randen met de spaakgaten) uit elkaar staat, zal weinig schelen en die enkele mm('s) die het scheelt vang je op met het spannen van de slaken.
Bij een alu frame is dat geen aanrader om een smallere naaf te gebruiken (net zoals een bredere dan bedoeld) maar verder +2!
Bedankt nogmaals.

Ga sowieso alle opties eens moeten overwegen en kijken waar ik het best hulp zoek (Chili naar men zegt beter qua materiaal en stukken dan Argentinie). Intussen hopen dat het enkel bij de lichte incidentele sleep blijft.

Hierbij de foto´s.

Bijlagen

Het is exact dezelfde plek in hetzelfde onderdeel als op de website van Marten Gerritsen.
De achtste foto: http://www.m-gineering.nl/oops.htm
Het lijkt me wel zinvol om voor je eraan begint te achterhalen of de barstjes inderdaad de oorzaak van je probleem zijn. Het zou immers spijtig zijn als je probleem hiermee niet zou opgelost zijn. Het handigst lijkt me als iemand je naaf kan in het oog houden terwijl je op de fiets gaat zitten, eventueel met nog wat extra gewicht op de drager. Gaan de barstjes dan verder open, dan is de kans reëel dat hier het probleem zit. Check verder je frame op breuken in de staande of liggende achtervorken of aan de lasnaden van de achterpads, en controleer of alle spaken wel op spanning staan en of de lagers nog spelingsvrij zijn.

Tenzij het een super waardevolle velg is, kan je het ook vervangen door een wiel dat je lokaal vind bij een mtb verhuur ofzo. Vroeger zou dat enkel 26 inch wielen hebben opgeleverd, maar de downhillers houden van 29-ers dus ook die wielen vind je vrij probleemloos in populaire toeristen plekken. Als je zo'n goed fabriekswiel van bv Trek te pakken kan krijgen, dan ben je niet afhankelijk van de lokale fietsenmaker om je wiel te spaken (er zullen er zijn die het effectief kunnen, maar even goed een groot aantal die zo maar wat doen vrees ik)
Jup, het is daar of de spaakflens, het voordeel is dat je hier nog even mee door kan rijden, maar de sterkte is er wel uit...
EnriceV schreef: Het lijkt me wel zinvol om voor je eraan begint te achterhalen of de barstjes inderdaad de oorzaak van je probleem zijn. Het zou immers spijtig zijn als je probleem hiermee niet zou opgelost zijn. Het handigst lijkt me als iemand je naaf kan in het oog houden terwijl je op de fiets gaat zitten, eventueel met nog wat extra gewicht op de drager. Gaan de barstjes dan verder open, dan is de kans reëel dat hier het probleem zit. Check verder je frame op breuken in de staande of liggende achtervorken of aan de lasnaden van de achterpads, en controleer of alle spaken wel op spanning staan en of de lagers nog spelingsvrij zijn.

Tenzij het een super waardevolle velg is, kan je het ook vervangen door een wiel dat je lokaal vind bij een mtb verhuur ofzo. Vroeger zou dat enkel 26 inch wielen hebben opgeleverd, maar de downhillers houden van 29-ers dus ook die wielen vind je vrij probleemloos in populaire toeristen plekken. Als je zo'n goed fabriekswiel van bv Trek te pakken kan krijgen, dan ben je niet afhankelijk van de lokale fietsenmaker om je wiel te spaken (er zullen er zijn die het effectief kunnen, maar even goed een groot aantal die zo maar wat doen vrees ik)
Die naven gaan gewoon, zijn ongeschikt voor zware belading.
Wilde hypothese: als de barsten helemaal door zijn trekt het hele wiel naar rechts bij kracht zetten.
Leon schreef:
do 10 jan, 2019 23:32
Wilde hypothese: als de barsten helemaal door zijn trekt het hele wiel naar rechts bij kracht zetten.
Zou het onder de evenaar andersom zijn? :lol:

Hans
Randonneur9040 schreef:
do 10 jan, 2019 16:43
Voorbije drie dagen voelde het fietsen beetje anders, alsof er ergens een sleep zat, ik had in elk geval de indruk dat ik bij momenten (niet constant) harder moest trappen of een verstoord evenwicht had. Het wiel roteert gewoon zonder weerstand als ik het optil.
Even een heel andere mogelijkheid, al denk ik tegelijkertijd "het zal waarschijnlijk niet": Weet je heel zeker dat je remmen niet aanlopen? Dat het opgetilde wiel zonder weerstand roteert, geeft daarvoor nog geen garantie. Met je eigen gewicht op de fiets kunnen je remblokken immers net een kleine fractie anders staan tov de velg.

Goede tip ook van EnriceV, om te onderzoeken of de barst onder belasting vervormt. Zo ja, dan zou ik denken dat hij versleten is.

Wielen bouwen is vakwerk. Vooral als er veel gewicht op de fiets rijdt is de bouwkwaliteit van het achterwiel kritisch. Als je nog lang door niemandsland gaat rijden zou ik alleen herspaken als je echt het vertrouwen hebt dat je het kunt. Zelf zou ik dan gewoon een nieuw wiel kopen, hoewel een lukraak gekocht achterwiel ook weleens zwak wil zijn zoals ik meermaals heb meegemaakt. Een wiel bestellen bij een goede bouwer in bijvoorbeeld Nederland en laten opsturen lijkt mij verreweg het veiligste.

Hans
Waarschijnlijk lopen zijn remmen aan ja - doordat de boel doorzakt onder belasting nu en dan tegen de remblokken aan komt.
Leon schreef: Wilde hypothese: als de barsten helemaal door zijn trekt het hele wiel naar rechts bij kracht zetten.
Jup en dan nemen alleen de rechter spaken de aandrijfkrachten voor hun rekening.
javb2812 schreef:
vr 11 jan, 2019 00:58
Goede tip ook van EnriceV, om te onderzoeken of de barst onder belasting vervormt. Zo ja, dan zou ik denken dat hij versleten is.
Of de naaf nog goed is hoef je niet te onderzoeken. Er zitten twee barsten in op een plek waar meerdere identieke naven het al begeven hebben. Hij is kapot.

Randonneur9040 waar zit je? Dan kunnen we wellicht meedenken.
Shadow schreef:
do 10 jan, 2019 21:27
Die naven gaan gewoon, zijn ongeschikt voor zware belading.
Zeker na het zien van de fotos ben ik het met je eens dat in dit geval de naaf vrijwel zeker de schuldige is, maar elk onderzoek dat dat verder bevestigt of ontkracht is nuttig. Onlangs op een ander forum een zeer gelijkaardige klacht zien voorbij komen (zonder zichtbare schade aan de naaf) en die man had al een nieuw wiel laten overkomen en het probleem was niet opgelost en was dan maar begonnen om random (dure) onderdelen te vervangen. Een grondig onderzoek op voorhand had hem veel tijd kunnen besparen (bleek in het frame te zitten).