Waarom dat?
Hans
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik doe alleen een constatering. Het is aan NS om dit uit te leggen.willem.m schreef: ↑vr 04 jan, 2019 09:43Ha ha. Volgens mij wil je een discussie opstarten.
De NS aan de schandpaal nagelen (want daar leidt de discussie vast toe) is natuurlijk makkelijk.
Durf je het aan om een zelfde discussie op te starten over de prijsontwikkeling van vakantiefietsen bij sponsoren van de website? Dus de prijsverhoging jaarlijks melden voor een bepaald model?
Het fietskaartje is een aantal jaren geleden verhoogd naar € 6,10 en vorig jaar naar € 6,20.Casartelli schreef: ↑vr 04 jan, 2019 13:46Het is vele jaren ongewijzigd 6,00 euro geweest. Met een inhaalslag inflatiecorrecties over de laatste 6-7 jaar in combinatie met de BTW-verhoging, komen we qua verklaring een heel eind.
Klopt, ik had het dan ook over de jaren daarvoor.bert sitters schreef: ↑vr 04 jan, 2019 14:24Het fietskaartje is een aantal jaren geleden verhoogd naar € 6,10 en vorig jaar naar € 6,20.Casartelli schreef: ↑vr 04 jan, 2019 13:46Het is vele jaren ongewijzigd 6,00 euro geweest. Met een inhaalslag inflatiecorrecties over de laatste 6-7 jaar in combinatie met de BTW-verhoging, komen we qua verklaring een heel eind.
Ja autokosten zijn vergelijkbaar gestegen. Alleen heeft globaal genomen de helft van de Nederlandse bevolking geen auto in bezit. Die helft moet wel de gevolgen dragen van dat autobezit. Bijvoorbeeld omdat een automobilist op spoorwegovergang een trein de doorgang verspert. Met als gevolg uren vertragingen. Of al dat blik op straat dat grote delen van de dag nutteloos op straat staat. Dat hadden ook bomen in de straat kunnen zijn. Eigenlijk zou je de auto uitlaten niet onderop en achteraan een auto moeten plaatsen, maar uit laten komen in de passagiersruimte. Eens kijken hoe snel dat autogebruik zal afnemen en er meer geld vrij komt voor goed betaalbaar openbaar vervoer.daulagari schreef: ↑za 05 jan, 2019 10:49Wat zou de prijselasticiteit van het fietskaartje zijn?
Ik zie dat het KiM verwacht dat het aantal gereisde kilometers met de trein 1,3 procent af neemt, bron.
Ik vraag het me af, ik denk dat de trein niet merkbaar rustiger wordt, volgens het CBS zijn de autokosten vergelijkbaar gestegen.
Typisch NS. Eerst jarenlang beknibbelen op fietsplekken en vervolgens extra van die vrijwel fietsplekloze treinstellen inzetten om meer fietsen mee te kunnen nemen. (Enkele jaren terug was er in de koplopers zowel voorin als achterin plaats voor 2 à 3 fietsen. Nu alleen òf voorin òf achterin. Van 1996 t/m 2001 kwam je 's zomers in veel treinen naar Maastricht verbouwde dubbeldeksrijtuigen tegen (zie hier, even scrollen), waarvan het benedendek geheel was ingericht voor fietsen. In de wintermaanden werden er dan weer zitplaatsen ingezet).bert sitters schreef: ↑za 05 jan, 2019 06:49Motivatie van NS
"Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein neemt fors toe, ondanks forse investeringen in fietsenstallingen en de ontstuimige groei van de OV-fiets. NS speelt hier op in door met name in de zomermaanden veel treinen te verlengen. Deze verleningen zijn niet nodig om de benodige reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen mee te kunnen nemen. Om de kosten van verlengen voor een deel op te vangen, ziet NS zich genoodzaakt de prijs van deze dagkaart te verhogen."
Dat is een gevolg van het 'spoorboekloos' laten rijden van treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, terwijl op een groot deel van dit traject nog spoorwegovergangen zijn. Dat heeft weer te maken met regeringen die liever geld uitgeven aan autowegen waar 130 km/uur gereden mag worden dan aan tunnels en bruggen in spoorlijnen.Bert van Sprang schreef: ↑za 05 jan, 2019 11:55Dit is wel heel erg offtopic, in Vught passeren inmiddels zoveel treinen dat de spoorbomen ieder uur meer als de helft van de tijd dicht zijn. Verder zijn inmiddels in het buitengebied diverse overgangen gesloten.
Ik vrees dat er in dit 'waanzinnig gave land' best wel veel mensen bereid zijn om in een geel hesje de barricades op te gaan voor het behoud van Zwarte Piet, voor het recht om te spelen met vuur rond de jaarwisseling, voor het behoud van de plofkip en de kiloknaller, tegen het afschieten van grote aaibare dieren in natuurgebieden en - last but not least - tegen windturbines en tegen duurdere vliegtickets. Fietsende treinreizigers zijn gewend aan ongemakken en onbegrip, berusten in hun lot of gaan creatief met de regeltjes om. Als zij gele hesjes dragen, hopen ze daar vooral mee te bereiken dat ze op de weg iets meer ruimte krijgen dan in de trein.
Maar ook met de nog steeds weidverbreide vanzelfsprekendheid waarmee we ons alsmaar verplaatsen. Treinreizigers zijn daar geen uitzondering in. Ik heb me er bij de invoering van de ov-kaart voor studenten al over verbaasd dat het reizen er daarmee al meteen als een vanzelfsprekendheid aangeleerd wordt.