Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gat in velg vergroten tbv autoventiel - Forum Wereldfietser

Gat in velg vergroten tbv autoventiel

Wie kan me hiermee helpen:

Onlangs kocht ik een tweedehands voorwiel met naafdynamo. De velg is een mavic A 719.

Wiel gemonteerd en het werkt allemaal goed. Alleen vind ik het jammer dat het gat in de velg te klein is voor een autoventiel.

Kan ik dat gat zomaar vergroten? En zo ja, hoe doe ik dat best?
Niet doen, beter koop je een verloopstukje om bij een benzinepomp je banden van extra lucht te voorzien. Alle materiaal wat je weghaalt is een verzwakking van het geheel, en daar is dus al meer weggehaald dan bij de spaakgaten die wel een verstevigingsringetje hebben, al komt daar natuurlijk meer kracht op te staan.
_Peter_ schreef:
zo 06 jan, 2019 14:12
Niet doen, beter koop je een verloopstukje om bij een benzinepomp je banden van extra lucht te voorzien. Alle materiaal wat je weghaalt is een verzwakking van het geheel, en daar is dus al meer weggehaald dan bij de spaakgaten die wel een verstevigingsringetje hebben, al komt daar natuurlijk meer kracht op te staan.
Is dat echt een verzwakking? de vorige velg en het huidige achterwiel zijn wel voorzien voor een autoventiel (beide exal SP19). En die hebben het al meer dan 10 jaar volgehouden.

Ik wil ook graag voor- en achter hetzelfde type binnenband kunnen gebruiken (ipv autoventiel achter en frans ventiel voor).
nicolevelo schreef:
zo 06 jan, 2019 13:23
Kan ik dat gat zomaar vergroten? En zo ja, hoe doe ik dat best?
Nee, niet doen! Aluminium is toch al gevoelig voor vermoeiing / scheuren en door zelf te gaan boren neemt het risico op problemen flink toe. Daarbij is de velg natuurlijk niet berekend / versterkt voor het grotere gat dat je wilt.

Zou dit alleen doen in hoge nood en dan hooguit voor een paar honderd kilometer, daarna de velg weg gooien, veel te riskant.
Als je echt wilt: gewoon boren.

Maar is het niet net zo makkelijk (makkelijker) om voor en achter biba's met Frans ventiel te monteren (achter met een vulringetje)
Shrek schreef:
zo 06 jan, 2019 14:37
Maar is het niet net zo makkelijk (makkelijker) om voor en achter biba's met Frans ventiel te monteren (achter met een vulringetje)
Is idd makkelijker, maar ik heb nu drie goede binnenbanden met autoventiel liggen en geen enkele met frans ventiel (bijgeleverde binnenband was al versleten).
Ik heb de velg wel eens uitgeboord. Geen probleem geweest, je boort ook maar weinig materiaal extra weg, maar de kans is natuurlijk wel iets groter dat ie daarna daar stuk gaat. Aan de andere kant, voor MTB's en stadsfietsen worden de velgen volgens mij gewoon ook uitgeboord. Hangt er ook van af hoe breed de velg is natuurlijk. Bij een heel smal racefietsvelgje zou ik mijn twijfels hebben.
Verloopstukje vind ik geen oplossing vanwege de reden van mijn keuze; het feit dat autoventielen een stuk degelijker en probleemlozer zijn dan prestaventielen.
nicolevelo schreef:
zo 06 jan, 2019 14:16
_Peter_ schreef:
zo 06 jan, 2019 14:12
Niet doen, beter koop je een verloopstukje om bij een benzinepomp je banden van extra lucht te voorzien. Alle materiaal wat je weghaalt is een verzwakking van het geheel, en daar is dus al meer weggehaald dan bij de spaakgaten die wel een verstevigingsringetje hebben, al komt daar natuurlijk meer kracht op te staan.
Is dat echt een verzwakking? de vorige velg en het huidige achterwiel zijn wel voorzien voor een autoventiel (beide exal SP19). En die hebben het al meer dan 10 jaar volgehouden.

Ik wil ook graag voor- en achter hetzelfde type binnenband kunnen gebruiken (ipv autoventiel achter en frans ventiel voor).
Waarom vraag je het als je het toch gaat doen? :roll:
willem.m schreef:
zo 06 jan, 2019 16:00
nicolevelo schreef:
zo 06 jan, 2019 14:16
_Peter_ schreef:
zo 06 jan, 2019 14:12
Niet doen, beter koop je een verloopstukje om bij een benzinepomp je banden van extra lucht te voorzien. Alle materiaal wat je weghaalt is een verzwakking van het geheel, en daar is dus al meer weggehaald dan bij de spaakgaten die wel een verstevigingsringetje hebben, al komt daar natuurlijk meer kracht op te staan.
Is dat echt een verzwakking? de vorige velg en het huidige achterwiel zijn wel voorzien voor een autoventiel (beide exal SP19). En die hebben het al meer dan 10 jaar volgehouden.

Ik wil ook graag voor- en achter hetzelfde type binnenband kunnen gebruiken (ipv autoventiel achter en frans ventiel voor).
Waarom vraag je het als je het toch gaat doen? :roll:
Ik overweeg het te doen (want ik verkies een autoventiel), en vraag me daarom af of zoiets kan en wat de beste methode zou zijn.
Is het nu duidelijk?
Ok, het gaat dus om het 'hoe'. Ik vond dit filmpje: http://www.mtbtechniques.co.uk/MaintananceGhetto.html
WimB schreef:
zo 06 jan, 2019 16:24
Hier wat info.
Dank. Volgens deze info zou er al een gat van 8,5 mm in de velg zijn + een 'valve adapter'. Dus hoef ik misschien niet te boren.
Als dezelfde velg ooit geleverd is met standaard grotere ventielgaten en die velg was niet zwaarder dan is er geen sterkteprobleem. Of dat gemakkelijk uit te zoeken is is iets anders.
De rijen fietsers die zich op dit forum melden met uitgescheurde autoventielgaten vallen alleszins mee.
Of het te doen is met de beschikbare boormachine om netjes het gaatje te vergroten is voor mij niet zeker. Ik heb zeer matige ervaringen met bewerken van aluminium; het spul kan zich erg weerbarstig gedragen. Maar ik ben dan ook een huis-, tuin- en keukenklusser.
Iemand je reserve binnenbanden cadeau doen en achter er ook een Frans ventiel in doen. Binnenband kost je bij een beetje webshop nog geen 5 euro, ben je voor dezelfde voorraad voor nog geen twee tientjes klaar;)
Aluminium is in mijn ervaring juist zeer eenvoudig te bewerken, zeker met een boor, zo'n laag mogelijk toerental en je snijdt er prima met beleid doorheen.
Voor onze wereldreis niet eens er over nagedacht; boor der'in en zo weinig mogelijk verschillend materiaal mee.Dat gat zit er nu 26980 km in de meeste tijd zijn onze fietsen 130 kg totaal met rijder. Where 's the catch? Groeten van Pier.
't Is in orde!
Dankzij alle aanmoedigende en alarmerende tips, maar vooral dankzij de tip van WimB.
De binnenband met autoventiel zit er op (nee, er in). Ik hoefde alleen het gat in het groene lint in de velg nog wat te vergroten.
Het zou ook geen probleem moeten zijn, een Mavic 719 faalt eerder op het remvlak of tussen de spaakgaten dan bij het ventielgat.