Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik begrijp er niets van.... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ik begrijp er niets van....

Ik heb vroeger een aantal keer een freewheel gehad met vastgeroeste palletjes (dus idd doordraai probleem) en weer losgekregen met idd WD-40. Opnieuw smeren ging niet echt. Het heeft het nog een jaar volgehouden (en iets van 10 000km), maakte veel lawaai maar bleef het doen. Uiteindelijk hele zwik vervangen bij de grote beurt.
bast1aan schreef:
vr 04 jan, 2019 19:01
Ik heb vroeger een aantal keer een freewheel gehad met vastgeroeste palletjes (dus idd doordraai probleem) en weer losgekregen met idd WD-40. Opnieuw smeren ging niet echt. Het heeft het nog een jaar volgehouden (en iets van 10 000km), maakte veel lawaai maar bleef het doen. Uiteindelijk hele zwik vervangen bij de grote beurt.
Zal ik onthouden! Als de winter weer voorbij is, krijgt m'n gele Giant een grote beurt.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 04 jan, 2019 18:57
Wat bedoel je met nieuwe body?
Gios bedoelde (abusievelijk) een nieuwe cassettebody (vrijloopmechanisme, horend bij de naaf, waar je tandwielen op zet), maar dat was een foutje want jij hebt een schroefpignon (vrijloopmechanisme dat je op de naaf schroef en waar de tandwielen op zitten)

Afbeelding

Martin E. van Doornik schreef:
vr 04 jan, 2019 18:57
De pignon heb ik in 2016 nieuw gekocht, speciaal voor de Alpen met het grootste blad van 34 tanden.
Nadien heeft de fiets door m'n pensionering niet veel kilometers gemaakt, hooguit een paar honderd kilometers
Blijkbaar is er toch ergens iets vastgekoekt of -geroest geraakt. Hopelijk blijft alles nu weer gangbaar.
ik zoek nog een plaatje van de palletjes die vastzitten (en zit met de oude, verwisselbare `mavic-kransjes' in mijn hoofd.... :evil: waarom?)
ìn het freewheel zit, zeg maar, zoiets:
Afbeelding
bron: https://handgespaakt.nl/keuze-naven/
en/of
Afbeelding
bron: https://ht.alltowheel.com/tech-talk-fre ... -explained
en ik heb ook wel eens zulke palletje met rijkelijk vet gemonteerd, waarna ze plakten en het freewheel vooral free wheel-de... :lol: :oops:
groet! hoogframe
Shrek schreef:
vr 04 jan, 2019 19:46
Gios bedoelde (abusievelijk) een nieuwe cassettebody (vrijloopmechanisme, horend bij de naaf, waar je tandwielen op zet), maar dat was een foutje want jij hebt een schroefpignon (vrijloopmechanisme dat je op de naaf schroef en waar de tandwielen op zitten)

Afbeelding
De linker afbeelding, die heeft m'n gele Giant, de rechter afbeelding heeft m'n lichte racefiets Focus Culebro (zie foto onder). Verder heb ik nog een oude zwarte Giant, nog tweedehands gekocht in 1996, die dat linker onderdeel heeft.

Afbeelding