m-gineering schreef:Leon schreef:Robert_F schreef:152W x 70km/27km/u x 3600s = 1418667J = 14186, 67kJ/4,1876 = 3387,78 kcal (Cal).
Dit is het aantal calorieën dat je aan je fiets aflevert. Voor de verbranding heb je nog een correctie nodig van het rendement van je lichaam, toch?
Leon
En vergeet niet alle boterhammen om je lichaam op temperatuur te houden;)
Dat klopt. Wat ik berekende is een schatting van de energie die aan de fiets geleverd moet worden met 70km afstand, met 27km/u constant zonder acceleratie en windstil weer.
Yopie schreef:
Interessante link, Robert (en sorry dat ik je gewicht en kcalverbruik verkeerd had gelezen
)
Geen probleem hoor
En verder is het alleen een schatting
Yopie schreef:Het rekenschema houdt alleen geen rekening met temperatuur.
20 graden boven nul is heel wat anders dan 20 onder nul met een gemene wind die alles wat leeft doet bevriezen. Of fietsen bij 30graden in de brandende zon. Hoe pas je dat erin, hoeveel meer zou je bv in de winter moeten eten zonder dat je teveel eet? Ik weeg in de winter altijd 4 kilo meer, prop me zoveel mogelijk vol want ik weet dat honger hebben kou doet lijden en dat is dan slopend. Ben weleens als een dronken zombie gevaarlijk onderkoeld thuisgekomen ( stoned zijn zonder drugs) en ben er erg bang voor geworden.
Waarschijnlijk tegen een delirium aan!? Ik weeg 's winters ook zo'n 5kg meer
Ik denk dat temperatuurverschil op zich niet zoveel uitmaakt, wanneer je lichaam gewend is aan die temperatuur. Maar ik ben geen inspanningsfysioloog, en ik weet te weinig van de invloed van de temperatuur op je lichaam kwa energieverbruik en rendement om iets concreets te beweren. Ik kan me voorstellen wanneer het erg koud is dat je lichaam meer energie nodig heeft om een bepaalde prestatie te leveren. Maar er zit ook weer meer zuurstof in de lucht waardoor de verbranding beter is...
Yopie schreef:De hellingweerstand is mij niet helemaal duidelijk maar vind ik wel het intressantst.
Kun je misschien in woorden uitleggen (niet in cijfers want dan gaat het mij duizelen) hoe je onderstaande voorbeelden kunt verklaren?
Je fiets 50 km op een vlakke asfaltweg met 25 km per uur. Op een zwaar verzet, dus je spieren moeten redelijk werken.
En je fiets 50km op dezelfde weg met dezelfde snelheid, alleen nu trap je heel licht, dus je benen maken veel meer omwentelingen en hart/longen werken dubbel. Welke rit kost dan meer energie? Zelf vind ik het vele rondjes draaien vermoeiender en trap liever zwaar, kost me minder energie. Maar klopt dit?
Bij een (te) zwaar verzet moet je altijd meer vermogen/energie leveren...ik hoor vaak van vrouwen dat ze sneller moe worden bij hogere pedaalslag (cadans). Volgens mij is het een kwestie van wennen en oefenen, wetenschappelijk gezien verbruik je het minste energie bij een pedaalslag van ongeveer 90-100.
Yopie schreef:En nu fiets je 50 km op een steile weg. Het is logisch dat het zwaardere fietsen op dezelfde snelheid meer energie kost (als je al boven komt) en dat je bij lage snelheid vermogen overhoudt zodat je dat kan omzetten in het naar boven klimmen. Maar toch zou ik het nooit redden door heel licht omhoog te trappen. Dan heb ik geen adem over en val ik om. Ik trap altijd met flink geweld en gestaag door naar boven en vooral niet stoppen want dan ben ik de klos.
Heb het vandaag weer getest: met de MTB, 25 km onverhard pad met veel stenen/weerstand en korte gemeen steile hellingen waar ik normaal gesproken geen moeite mee heb. Maar nu, met de twee tips (gas minder en versnelling lichter) kwam ik met veel gehijg boven en mooi dat ik vaak op m'n pedalen moest staan anders had ik het niet gehaald. Dus het klopt niet helemaal, of maak ik gewoon een denkfout? Of ben ik gek?
Op hellingen ligt de cadans altijd wat lager, maar ik kan niet verklaren waarom je met een lichtere versnelling en hogere cadans meer/eerder moe wordt dan met een zwaarder verzet en meer vermogen...buiten het feit dat je lichaam er niet aan gewend is...
Yopie schreef:Ik begrijp nu wel de werking van klikpedalen, want als fietser werk je blijkbaar de trapbeweging tegen. Nooit over nagedacht maar heel logisch dat er altijd een dood punt is, dat je ene been het andere omhoog moet duwen en dat dat energieverspilling is. Trappen en trekken klinkt veel beter. Als het racen mij bevalt (en er nog geld over is) ga ik daar toch over nadenken.
Ik heb zelf momenteel ook geen klikpedalen, maar het komt je fietstechniek (rondjes draaien) en je rendement wel ten goede volgens mij! Ik zou als ik jou was gewoon proberen om op je racefiets met een hogere cadans te rijden. Je lichaam en bepaalde spieren zullen hier aan moeten wennen, maar ik kan je verzekeren dat je een bepaalde snelheid langer volhoudt wanneer je lichaam eraan gewend is.