Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik begrijp er niets van.... - Forum Wereldfietser

Ik begrijp er niets van....

Gisteren, Nieuwjaarsdag, wilde ik op m'n gele Giant even rondjes fietsen om te kijken naar sporen van de jaarwisseling. In verband met de gemeentelijke herindelingen zijn er nogal wat plaatsnaamborden afgeschroefd en als 'souvenir' meegenomen.... Want onder de plaatsnaam stond nog de oude gemeente vermeld.
Maar deze fiets gaf kuren: ik heb hem een maand niet gebruikt. Slechts een paar meter van mijn huis verwijderd, wilden de achtertandwielen ineens doordraaien bij een stilstaand achterwiel. Ik trapte gewoon door, maar bleef stil staan. Ik had geen vreemd geluid gehoord. Toen heb ik m'n andere fiets gepakt, een lichte racefiets die echter geen spatborden heeft, terwijl het regende....
Vandaag de gele Giant op de driepoot gezet en toen werkten de achtertandwielen wel weer! Maar wat als ik bijvoorbeeld tien kilometer van huis ben en dit ineens niet meer doet? Mijn vertrouwen daarin is wel tot nulpunt gezakt. Die achtertandwielen zijn weinig gebruikt. Moet ik een nieuwe kopen?
Op bijgaande foto is het zaakje wel een beetje vuil, maar dat kan niet de oorzaak zijn.

Afbeelding
Veer van het "ratelmechaniek" (interne vrijloop) kapot?
Draaien alle tandwielen mee of is het er maar eentje? Als ze het allemaal zijn is het freewheel kapot denk ik.
Is het een cassette of een opschroefpignon, zo'n ouderwetse zeg maar waarbij de body en cassette 1 geheel zijn. In beide gevallen kan het zijn dat doordat eea niet helemaal goed afgedicht is er water (en zout) bij is gekomen waardoor de boel is gaan roesten. In het ene geval wordt dat een nieuwe body (uit elkaar halen kan maar weer in elkaar zetten is het probleem) en anders een nieuwe pignon. Of een oliebad wonderen zou doen is maar de vraag.
mqaa schreef:
wo 02 jan, 2019 13:42
Draaien alle tandwielen mee of is het er maar eentje? Als ze het allemaal zijn is het freewheel kapot denk ik.
Het is één vast geheel, alle tandwielen draaien mee. Niet zo'n ding met apart afneembare tandwielen op een cilinder met verticale groeven.

Bij deze hier gaat het om de derde afbeelding, die met de hand rechts: https://www.parktool.com/blog/repair-help/ Klik eerst op Cassette Removal and Installation

Ik heb wel alle gereedschappen voor. Misschien zitten de palletjes wat te vast door vuil.
De pallen en de veren zitten vast. Het beste is wiel er uit en het freewheel van de naaf te schroeven. Het lukt ook wel met het freewheel op de naaf. In ieder geval aan de achterkant van het freewheel de naad van het vaste en het draaiende gedeelte flink met contactreiniger inspuiten en de tandwielen rond draaien. Je zal er roest zien uitlopen net zolang dat de pallen en veren weer hun werk doen. Daarna het zelfde nog een keer maar dan met een motorolie.
WimB schreef:
wo 02 jan, 2019 14:07
De pallen en de veren zitten vast. Het beste is wiel er uit en het freewheel van de naaf te schroeven. Het lukt ook wel met het freewheel op de naaf. In ieder geval aan de achterkant van het freewheel de naad van het vaste en het draaiende gedeelte flink met contactreiniger inspuiten en de tandwielen rond draaien. Je zal er roest zien uitlopen net zolang dat de pallen en veren weer hun werk doen. Daarna het zelfde nog een keer maar dan met een motorolie.
Contactreiniger? Nooit van gehoord. Bestaat er een merk van bij de fietsenzaak? Ik heb wel spuitbussen met o.a. kettingreiniger. Hier heb ik de volgende producten:
WD-40: Besteigt Quietschen und verdrängt Feuchtigkeit
Würth: Rustlöser med organisk molybdenadditiv (Zweedse taal)
Kroon oil: Derailleur tefspray
Eurol: Chain lube spray
Martin E. van Doornik schreef:
wo 02 jan, 2019 14:46
WimB schreef:
wo 02 jan, 2019 14:07
De pallen en de veren zitten vast. Het beste is wiel er uit en het freewheel van de naaf te schroeven. Het lukt ook wel met het freewheel op de naaf. In ieder geval aan de achterkant van het freewheel de naad van het vaste en het draaiende gedeelte flink met contactreiniger inspuiten en de tandwielen rond draaien. Je zal er roest zien uitlopen net zolang dat de pallen en veren weer hun werk doen. Daarna het zelfde nog een keer maar dan met een motorolie.
Contactreiniger? Nooit van gehoord. Bestaat er een merk van bij de fietsenzaak? Ik heb wel spuitbussen met o.a. kettingreiniger. Hier heb ik de volgende producten:
WD-40: Besteigt Quietschen und verdrängt Feuchtigkeit
Würth: Rustlöser med organisk molybdenadditiv (Zweedse taal)
Kroon oil: Derailleur tefspray
Eurol: Chain lube spray
Zeer waarschijnlijk klopt het wat WimB schrijft. Met een overvloedige hoeveelheid WD40 zou alles los moeten komen. Dan goed laten drogen en nasmeren met vet.
Inderdaad waarschijnlijk/mogelijk de veren en pallen. Heb deze ervaring ook een keer gehad in Frankrijk. Bij het plaatselijke tankstation wat diesel er over heen laten lopen en de zaak was weer los. Is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing en niet milieuvriendelijk, maar niet verder kunnen was geen alternatief.
WD40 maakt vaak meer kapot dan je lief is als je alleen WD40 gebruikt, dus zeker zorgen dat de boel goed schoon is en daarna weer invetten (niet te dik vet want dan bewegen die palletjes weer niet) en voor een 10 tot 15 euro heb je een nieuw freewheel. ik zou die echter pas na de winter monteren (samen met een nieuwe ketting) omdat je niet weet hoeveel ze nog gaan strooien.
Met dit product heb ik dingen weer gangbaar gekregen daar stond ikzelf versteld van.
Gewoon het freewheel (laten) afschroeven en een nieuw erop, van Sunrace bvb. Schroefdraad goed invetten! Nieuwe ketting kan misschien ook geen kwaad.
WimB schreef:
wo 02 jan, 2019 15:01
Met dit product heb ik dingen weer gangbaar gekregen daar stond ikzelf versteld van.
Let op: Contactspray is misschien wel het "allerergste" ... dwz als WD40 al bedenkingen oproept.

In contactspray zit iha naast iets ontvettends ook een zure component. De gedachte is het oxidelaagje te verwijderen en zo het contact te verbeteren. Gaat het om fijngevoelige electrickery dan doe je er dan ook goed aan om na een behandeling met contactspray een en ander na te spoelen (er schijnt ook luxe contactspray te bestaan met een bijbehorende neutraliserende/stabiliserende nabehandeling).

In geval van geoxideerde hard-ware zal contactspray de oxidelaag ook aanvallen en alles weer gangbaar maken ... maar let dus op dat je de zuurwerking op tijd neutraliseert.

En in het geval van haperende pallen in een pignon-blok: Wat vocht koude en stilstand zijn genoeg om dit effect te bewerkstellingen. Het vet wordt stug van koude+stilstand en vocht zorgt voor wat (vlieg)roest.
Even wat WD40 laten binnendringen (die Würth mag ook), liefst met het blok in de hand, daarna goed laten uitdruipen en opdrogen, en vervolgens zoiets als motorolie er tussen laten lopen, net zoveel tot het er aan de andere kant weer uit loopt. Daarna laten "uitlekken" - dat spoelt vuil nog verder eruit - en dan moet ie het weer doen ... met teveel olie gaan - zoals gezegd - de pallen plakken.
Vaak helpt evenwel ook gewoon wat warmte en wat gerammel, maar je weet dan niet zeker of de pallen wel goed zoals bedoeld ingrijpen, na een olie-beurt kan het weer even mee, minstens tot na de winter.

Groeten BSM

PS   Gewoon een nieuw freewheel+ketting kan altijd nog, een beetje zuinig met de grondstoffen omspringen geeft een goed gevoel (het is misschien minder voor de economie/ikkonomie in het hier en nu, maar beter voor toekomst, en zeker beter voor je persoonlijke economie).
Om het nog eens samen te vatten met een flinke dot van mijn mening: spuit er iets duns en daarna iets olieachtigs in waardoor het interne mechaniek weer wakker wordt en je de winter haalt. In de lente is het naar mijn voorzichtige inschatting toch al tijd voor nieuwe kransjes, ketting en wie weet ook kabels en derailleurwieltjes. Hopelijk heeft de nieuwe ketting dan nog houvast aan de oude voovladen anders mag je daaraan ook beginnen te werken. Het voordeel van alles nieuw is dat het minder schoonmaakwerk is e het rijdt dan weer heel lekker :D
Ik heb gisteren het achterwiel los gemaakt en de pignon eraf gehaald. In de sleuf tussen het vaste en draaiende deel heb ik aan beide kanten zowel WD-40 als Würth flink ingespoten. Daaronder een paar laagjes keukenpapier om het spul op te vangen. Nu heb ik deze pignon in een oliebad gedaan. Ik heb in de schuur een kleine jerrycan staan met Eurol TTX-tweetakt motorolie nog staan, een dikke blauwe vloeistof.
Indien het weer niet gaat lukken tijdens het fietsen, een nieuwe pignon én ketting kopen....
Martin E. van Doornik schreef:
vr 04 jan, 2019 13:09
Ik heb gisteren het achterwiel los gemaakt en de pignon eraf gehaald. In de sleuf tussen het vaste en draaiende deel heb ik aan beide kanten zowel WD-40 als Würth flink ingespoten. Daaronder een paar laagjes keukenpapier om het spul op te vangen. Nu heb ik deze pignon in een oliebad gedaan. Ik heb in de schuur een kleine jerrycan staan met Eurol TTX-tweetakt motorolie nog staan, een dikke blauwe vloeistof.
Indien het weer niet gaat lukken tijdens het fietsen, een nieuwe pignon én ketting kopen....
Nieuwe tandwielen en ketting gaan het probleem niet oplossen, Martin. Nieuwe body wel.
gios schreef:
vr 04 jan, 2019 15:49
Nieuwe tandwielen en ketting gaan het probleem niet oplossen, Martin. Nieuwe body wel.
We hebben het hier over een old school schroefpignon, dus een nieuwe pignon gaat het probleem zeer zeker wel oplossen :wink:
Shrek schreef:
vr 04 jan, 2019 15:54
gios schreef:
vr 04 jan, 2019 15:49
Nieuwe tandwielen en ketting gaan het probleem niet oplossen, Martin. Nieuwe body wel.
We hebben het hier over een old school schroefpignon, dus een nieuwe pignon gaat het probleem zeer zeker wel oplossen :wink:
Ah...my bad.... :oops:
Shrek schreef:
vr 04 jan, 2019 15:54
gios schreef:
vr 04 jan, 2019 15:49
Nieuwe tandwielen en ketting gaan het probleem niet oplossen, Martin. Nieuwe body wel.
We hebben het hier over een old school schroefpignon, dus een nieuwe pignon gaat het probleem zeer zeker wel oplossen :wink:
De pignon heb ik in 2016 nieuw gekocht, speciaal voor de Alpen met het grootste blad van 34 tanden.
Nadien heeft de fiets door m'n pensionering niet veel kilometers gemaakt, hooguit een paar honderd kilometers, want om rond te toeren heb ik m'n racefiets vaker gebruikt.
Wat bedoel je met nieuwe body? Nieuwe fiets soms?

Vanmiddag de hele boel schoongemaakt en weer gemonteerd en een aantal proefkilometers gemaakt; het ging prima. Wel waterkoud met veel wind....