Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 273 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35410 berichten
 
Zie hier, mijn nieuwe opgave.

Het goede antwoord is niet een goederenwagen, en ook niet welke of wat voor soort goederenwagen.

De vraag is:
Waar, wanneer (ongeveer), en waarom.
 
MCS_8917.jpg
 
Succes   BSM

PS   Voor de statistiek: De teller staat op 5440 berichten, en 419940 bezoekers
Volgens mij gaat het in deze rubriek toch echt om de locatie (waar), en niet om wanneer en waarom. Misschien dat er een nieuw onderwerp Raad Gebeurtenis geopend kan worden? :)

Ik zie op dit plaatje een station in Nederland, het zicht wordt echter ontnomen door een goederenwagon die m.i. niet plaatsgebonden is (omdat de wagon bij het perron staat, lijkt het mij geen museum). Op de wagon staat Haarlem. Het station is echter niet Haarlem. Het gedeelte dat los van de goederenwagon zichtbaar is, biedt m.i. te weinig herkenningspunten.
Het zal dan wel één van de 500 stations zijn zoals die op deze lijst staan:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland

Dat wordt dus gokken. Gezien de achtergrond van het station vallen stations in stedelijke omgevingen af, dat scheelt weer. :)

-Jan
Het kan Maastricht zijn. De combi tijdperk, perron, heg, geparkeerde auto's en zonnestand zijn mogelijk.
Maar er zullen wel talloze stations zijn die aan die criteria voldoen.
Eind jaren '70, (tussen 76 en 79 was de leeftijdslimiet voor Interrail 26), een franse goederenwagon en aan de voorkant duitse treinstellen. dus ergens op een grensstation of ....
JanH schreef:
zo 30 dec, 2018 15:33
Volgens mij gaat het in deze rubriek toch echt om de locatie (waar), en niet om wanneer en waarom. Misschien dat er een nieuw onderwerp Raad Gebeurtenis geopend kan worden? :)

Ik zie op dit plaatje een station in Nederland, het zicht wordt echter ontnomen door een goederenwagon die m.i. niet plaatsgebonden is (omdat de wagon bij het perron staat, lijkt het mij geen museum). Op de wagon staat Haarlem. Het station is echter niet Haarlem. Het gedeelte dat los van de goederenwagon zichtbaar is, biedt m.i. te weinig herkenningspunten.
Het zal dan wel één van de 500 stations zijn zoals die op deze lijst staan:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland

Dat wordt dus gokken. Gezien de achtergrond van het station vallen stations in stedelijke omgevingen af, dat scheelt weer. :)
Dag Jan,

Je bent goed op weg. Impliciet vraag je naar de relevantie voor de wereldfietser.

Een niet cryptische hint is dat er een solide (wereld)fiets-connectie is met deze goederenwagen annex trein.

Naast het heel correct opgemerkte Haarlem is ook "een station in Nederland" correct, en "landelijk gelegen" ook (je kan evenwel ook zeggen "onder de rook van ...").
Het is niet Maastricht ... deze trein kwam onder normale omstandigheden niet langs Maastricht.

Wat een oplettende lezer aan de goederenwagen kan vermoeden: Er is een duidelijke "French Connection".

Ik zou me maar zo voor kunnen stellen dat er mensen hier op dit forum herinneringen hebben aan deze trein.

O ja, het wanneer, een hint, het is al even geleden, het betreft een gedigitaliseerde dia.
Het is een plaatje uit de tijd dat er al wel de eerste digitale camera's waren, maar JPEG nog geen standaard was.

Verder is het waarom meer een hint als een vereiste, want met het waarom weet je bijna zeker ook het waar (en waarschijnlijk het wanneer).


Groeten BSM

PS   De afgelopen 3 uur was er gemiddeld iedere 2 minuten een bezoeker (en ik was het niet).
_Peter_ schreef:
zo 30 dec, 2018 16:00
Eind jaren '70, (tussen 76 en 79 was de leeftijdslimiet voor Interrail 26), een franse goederenwagon en aan de voorkant duitse treinstellen. dus ergens op een grensstation of ....
Peter,

Jij duikt te ver terug in de tijd (zie ook de hint hiervoor).

Ik zou in de richting van "of .... " verder zoeken.

O ja, nog een serieuze hint:   Het station bestaat niet meer in de vorm zoals op de foto.
Het oude stationsgebouw staat inmiddels al lang monumentaal langs het spoor wat anders te doen.

Groeten BSM
Dan hebben ze die poster wel erg lang laten hangen.(duik maar eens in de geschiedenis van Interrail)
_Peter_ schreef:
zo 30 dec, 2018 16:44
Dan hebben ze die poster wel erg lang laten hangen.(duik maar eens in de geschiedenis van Interrail)
Tja, toe ik zo oud was dat ik geld (over) had voor een trein-reis naar verder weg was ik te oud voor de leuke goedkopere aanbiedingen. O ja, in "mijn" tijd hadden ze ook BENELUX-tour biljetten, en de NBBS met goedkope retours naar België.
 
Schermafbeelding 2018-12-30 om 16.47.38.png
Schermafbeelding 2018-12-30 om 16.47.38.png (292.98 KiB) 2560 keer bekeken
 
Groeten MarcS

PS   Het was overigens wel een station waar op een bepaalde manier de tijd stil stond.
Ik heb hier nog een aankondiging die evident overjarig was, een stremmings-aankondiging op een kaart waar een "vorig" lijnennet op staat. Maar goed, dat was dus nog in een tijd dat er een stationsbeambte was die zo'n stremmingsaankondiging met de viltstift intekende en daarna ophing.
Om tot een oplossing te komen: misschien helpt dit van internet: "Minister Smit Kroes geeft vertreksein voor eerste fietsslaaptrein naar Frankrijk; het inladen van de fietsen in de speciale wagons met fietsrekken .
Datum : 1 juli 1985
a2.JPG
a2.JPG (49.51 KiB) 2555 keer bekeken
-Jan
Tja Jan ... (en anderen), nu is het een abctje ...

BSM
Station Den Bosch

(wanneer en waarom is niet relevant in dit topic)
is het misschien hier?
Oude station Abcoude?
https://goo.gl/maps/AufRN46THJD2
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.as ... ude&num=53
https://leiden.courant.nu/issue/LLC/198 ... /0/page/16
De fietsslaaptrein vertrok van 1 juli tot 21 augustus, elke maandag vanuit Haarlem via Utrecht, Abcoude, Den Bosch en Roosendaal rechtstreeks naar Limoges en Souillac.
Hoera ... "luddo" heeft het geraden, ± 5 uur 20 een 10-tal berichten en zo'n 240 bezoekjes later.

Ik had als hint het volgende plaatje klaar staan (met uitgewiste plaatsnamen).
 
21 84 643 7 000-4 - 1992-07-25 - Abcoude MCS_8626.jpg
  
En ... jullie hebben goed gezocht, want ik vond niet erg veel terug op het internet.
In 1985 was er nog niet zoiets als bloggen etc.
 
Ik vond o.a.
 
Fietsslaaptrein - Kampioen mei 1985.jpg
ANWB - Kampioen - mei 1985
 
Waarmee dus de 5 opstapplaatsen langskomen.

Abcoude - de enige? plaats in Nederland met 5 letters in alfabetische volgorde - was de opstapplaats voor de Amsterdamse regio. Abcoude ligt onder de rook van ... Amsterdam en Schiphol (de Bijlmer-ramp-Boeing kwam over de gemeente Abcoude - hij kwam in ieder geval over Baambrugge, daar hadden wij lang nog een bewijsstuk van). O ja de foto is van 12 augustus 1985, de een na laatste dag van dat jaar waarop deze trein richting Dordogne reed.

De NS wilde niet langdurig een trein + fietsen in het Centraal Station, en station Amstel was al jaren geleden het auto-slaaptrein-spoor kwijt. Abcoude was geen erg handig opstapstation, dwz wie uit het zuiden kwam die moest via trappen door een tunnel, en voor wie er over de weg kwam moest er een hek open om á niveau op het perron te kunnen komen. In de latere jaren was Abcoude sowieso niet geschikt geweest want toentertijd werden de parallelle sporen gebruikt voor de stoptrein, zodat de sneltrein kon passeren.
Jaren lang stapte ik in Abcoude op de trein, om 7uur10, de doorgaande stoptrein naar Den Haag (de enige trein naar Den Haag), de langste trein die in Abcoude stopte, 8 bakken hondekop, je kon naar de kop van het perron doorlopen, een deel van het perron dat dagelijk door nog geen 10 m/v werd gebruikt.

De fietsslaaptrein was geen lang leven beschoren, het was niet zo'n succes. De Dordogne had wel iets aantrekkelijks voor de fietser, maar dan vooral van een afstand ... ben je er eenmaal dan blijkt een vriendelijk heuvelend landschap een stuk vermoeiender als bijv. Drenthe ... in de Dordogne lijken de wegen speciaal over ieder bultje te moeten.
 
Schermafbeelding 2018-12-30 om 18.40.05.png
Schermafbeelding 2018-12-30 om 18.40.05.png (466.27 KiB) 2471 keer bekeken
 
In 1985 fietsen mijn wederhelft en ik via Duitsland achterlangs de Haute Fagnes naar het zuidpuntje van België, en daarna via Noord-Frankrijk en daarna middendoor België weer terug. Een van thuis naar thuis fietstocht, van Baambrugge naar Baambrugge ... later deden we ook het echte Brugge nog eens aan.
Voor mijn wederhelft was het de eerste keer sinds heel lang dat ze op de fiets op vakantie ging ... en ondanks de Bridgestones en ondanks de eerste toch wel zwaar vallende dagen ... is het toch een blijvertje gebleken.

Goed ... nu dus de beurt aan "luddo" de taak weer een ludiek raad plaatje te posten.


Groeten BSM


PS Voor de vreselijk oplettende lezertjes: Het is verre van gewoon - in onze tijden en in West Europa - om een trein te zien waarin zowel goederenwagens als personen-rijtuigen zitten. De Franse goederenwagens betreffen gesloten wagens die in het bijzonder bedoeld waren voor groentevervoer, en om Parijs van verse groenten te kunnen voorzien zijn deze wagens geschikt voor snelheden van 120 km/u, in in Frankrijk zelfs toegelaten voor 140 km/u
Lijkt mij dat JanH de beslissende en belangrijkste oplossing heeft gegeven, wat mij betreft mag hij het volgende plaatje inschieten.
luddo schreef:
zo 30 dec, 2018 18:40
Lijkt mij dat JanH de beslissende en belangrijkste oplossing heeft gegeven, wat mij betreft mag hij het volgende plaatje inschieten.
"luddo"

Dat is erg genereus, maar ook wel conform de waarheid, ik kan me hier heel goed in vinden, de voorzet van JanH had ik bijna goed gerekend.

Groeten BSM
Bedankt luddo.

Opgave:
a1.JPG
(verder geen tekst)

-Jan
Tja, het lijkt wat hier op, maar het is het niet.
 
Schermafbeelding 2018-12-30 om 21.31.47.png
Schermafbeelding 2018-12-30 om 21.31.47.png (465.9 KiB) 2361 keer bekeken
 
Dus nog verder zoeken.

BSM
Niet echte, nee. Succes
-Jan
Ziet eruit als een ww2-vuurleidingstoren maar de wanden zijn wat aan de dunne kant...
Ook geen vuurleidingstoren. Misschien dat een foto van de andere kant helpt?
a4.JPG
a4.JPG (8.74 KiB) 2296 keer bekeken
-Jan