Hoera ... "luddo" heeft het geraden, ± 5 uur 20 een 10-tal berichten en zo'n 240 bezoekjes later.
Ik had als hint het volgende plaatje klaar staan (met uitgewiste plaatsnamen).
En ... jullie hebben goed gezocht, want ik vond niet erg veel terug op het internet.
In 1985 was er nog niet zoiets als bloggen etc.
Ik vond o.a.
- ANWB - Kampioen - mei 1985
Waarmee dus de 5 opstapplaatsen langskomen.
Abcoude - de enige? plaats in Nederland met 5 letters in alfabetische volgorde - was de opstapplaats voor de Amsterdamse regio. Abcoude ligt onder de rook van ... Amsterdam en Schiphol
(de Bijlmer-ramp-Boeing kwam over de gemeente Abcoude - hij kwam in ieder geval over Baambrugge, daar hadden wij lang nog een bewijsstuk van). O ja de foto is van 12 augustus 1985, de een na laatste dag van dat jaar waarop deze trein richting Dordogne reed.
De NS wilde niet langdurig een trein + fietsen in het Centraal Station, en station Amstel was al jaren geleden het auto-slaaptrein-spoor kwijt. Abcoude was geen erg handig opstapstation, dwz wie uit het zuiden kwam die moest via trappen door een tunnel, en voor wie er over de weg kwam moest er een hek open om á niveau op het perron te kunnen komen. In de latere jaren was Abcoude sowieso niet geschikt geweest want toentertijd werden de parallelle sporen gebruikt voor de stoptrein, zodat de sneltrein kon passeren.
Jaren lang stapte ik in Abcoude op de trein, om 7uur10, de doorgaande stoptrein naar Den Haag (de enige trein naar Den Haag), de langste trein die in Abcoude stopte, 8 bakken hondekop, je kon naar de kop van het perron doorlopen, een deel van het perron dat dagelijk door nog geen 10 m/v werd gebruikt.
De fietsslaaptrein was geen lang leven beschoren, het was niet zo'n succes. De Dordogne had wel iets aantrekkelijks voor de fietser, maar dan vooral van een afstand ... ben je er eenmaal dan blijkt een vriendelijk heuvelend landschap een stuk vermoeiender als bijv. Drenthe ... in de Dordogne lijken de wegen speciaal over ieder bultje te moeten.
- Schermafbeelding 2018-12-30 om 18.40.05.png (466.27 KiB) 2471 keer bekeken
In 1985 fietsen mijn wederhelft en ik via Duitsland achterlangs de Haute Fagnes naar het zuidpuntje van België, en daarna via Noord-Frankrijk en daarna middendoor België weer terug. Een van thuis naar thuis fietstocht, van Baambrugge naar Baambrugge ... later deden we ook het echte Brugge nog eens aan.
Voor mijn wederhelft was het de eerste keer sinds heel lang dat ze op de fiets op vakantie ging ... en ondanks de Bridgestones en ondanks de eerste toch wel zwaar vallende dagen ... is het toch een blijvertje gebleken.
Goed ... nu dus de beurt aan "luddo" de taak weer een ludiek raad plaatje te posten.
Groeten BSM
PS Voor de vreselijk oplettende lezertjes: Het is verre van gewoon - in onze tijden en in West Europa - om een trein te zien waarin zowel goederenwagens als personen-rijtuigen zitten. De Franse goederenwagens betreffen gesloten wagens die in het bijzonder bedoeld waren voor groentevervoer, en om Parijs van verse groenten te kunnen voorzien zijn deze wagens geschikt voor snelheden van 120 km/u, in in Frankrijk zelfs toegelaten voor 140 km/u