luchtfietser,
Er zijn verschillende zaken die je in de weg kunnen zitten.
Een ouderwetse velg heeft bijv. een gladde/ronde rand, en geen "haak" randje.
Met een ouderwetse velg komt het neer op krachtige handen en het op z'n plek kneden van de band.
Soms wil het gewoon niet, soms ligt het ook aan de band.
Dan de band-velg-combinatie: Sommige banden zijn gewoon wat strakker als andere: een erg stak passende band is gewoon heel lastig (en een te ruim passende band is nog lastiger, zeker met een gladde/ronde velgrand velg).
Dan is er de binnenband: een te grote binnenband is heel lastig, een te kleine raakt heel veel sneller lek.
Dus een goed passende binnenband. Met net zoveel lucht dat de band rond is moet ie goed in de buitenband passen.
Genoeg talkpoeder, da's ook een dingetje. Met genoeg talkpoeder glijdt alles prettiger, en bovenal wil de binnenband dan gewoon glad in niet gedraaid in de buitenband in plaats van zich klem te zetten, tegen te werken etc,
Leg dan eerst de band met één hieldraad om de velg, kijk even of alles goed wil passen. Twijfel je ernstig, kijk dan ook nog even met de andere hieldraad. Leg dan de binnenband in de buitenband, net zoveel lucht in de binnenband dat die band net "vorm" heeft, meer lucht is alleen maar lastig. Die binnenband moet gewoon lekker passen en goed glad liggen. Dan effe sjekke, 't is eigenlijk best handig als je de buitenband altijd op dezelfde manier tov het ventiel om de velg legt (mijn Schwalbes leg ik met het merkje zo dat dat aan beide kanten gelijk bij het ventiel uitkomt). Het lijkt onnodige precisie, maar je hoeft maar één keer een klein "onvindbaar" stekelprikje te hebben en je bent blij dat je precies kan uitmeten waar het moet zitten.
De binnenband laat je dan nog iets leeglopen, en daarna wip je het ventiel door het gat ... let op ringetje(s) alleen heel los op het ventiel.
Daarna leg je de tweede hiel over de velgrand. Er is veel voor te zeggen om tegenover het ventiel te beginnen en in twee richtingen te werken. Kom je dan nabij het ventiel dan heb je twee kansen: je kneed de band zo over de velgrand of dat wil niet. In het laatste geval laat je nog meer lucht uit de binnenband, duwt nog eens het ventiel (bijna) naar binnen en je probeert het weer. en als het eruitziet dat het nooit wat wordt dan leg je de buitenband extra diep in de velg, je begint weer tegenover het ventiel en je werkt weer twee kanten op. Met wat geluk gaat het dan vanzelf, of met wat moeite ... of met gepast of ongepast geweld.
Daarna snel even een beetje oppompen en daarbij weer het ventiel even naar binnen drukken. Je wilt nl dat de band niet door het rondje stug rubber rond het ventiel in de weg gezeten wordt. Voor de zekerheid met een beetje lucht even rondom de band inknijpen, zijdelings, dus kort boven de velg-rand, sommige banden hebben het nodig om even geholpen te worden met het goed "zitten" ... andere banden zijn braaf, die zitten direct volgens het boekje. En dan verder goed oppompen en even rondom checken of de strepen, randjes of andere markeringen die parallel aan de hiel zitten nu parallel aan de velgrand zitten (let op, het loopvlak is een slechtere richtlijn, loopvlakken kunnen iets slingeren en/of asymmetrisch zitten). Het wiel eventueel nog even rondom laten stuiteren. En dan het wiel monteren (afhankelijk van de fiets moet je dan nog weer wat lucht aflaten ... doe dat dan zuinig en pomp de band weer vlot op als je te maken hebt met een eigenwijze band).
Een boel handelingen, en een heleboel kan je achterwege laten, alles wat vanzelf op z'n (goede) plek komt hoeft niet verder gekneed en gemasseerd.
En zoals gezegd: sommige banden willen gewoon niet lekker op de velg. Ikzelf ben nu heel bij met de Schwalbe Marathon Plus Tour, die willen zich bijna vanzelf om de velg leggen. Eerder had ik andere merken/banden en het was bij dezelfde velgen soms toch een klus. En het bleek dat er zelfs een miniem verschil was in de velgen, dwz voorwielen en achterwielen verschilden ... denkelijk door een bescheiden verschil in wat de spaken met de velg deden.
O ja, het helpt als je sterke vingers hebt (ik ben niet zo'n atletisch type, en ook niet van de gemeen knijpende hand-shake maar kan wel relatief zware lasten tillen met het uiteinde van mijn vingers), dat helpt bij het in de velg kneden van een tegenwerkende band.
Groeten BSM