Onderwerp betreft Merino. Specifieker, het gaat om gaatjes in kleding, gemaakt van Merino.
Er wordt gevraagd om ervaringen te delen: materiaal, gaatjes, verschillende blends.
Zou het een goed idee zijn dat de mensen die graag over dierenleed, hergebruik, milieu, afval, voetafdruk etc. van gedachten willen wisselen, hier zelf een topic voor starten? En niet iemand anders zijn of haar topic hier voor ge(/mis)bruiken.
Sommige mensen zien dit 'afwijken' van het onderwerp (en daar op blijven voortborduren) als topickaping.
Maar hoe dan ook, in het onderwerp ('gaatjes in merino wol') geïnteresseerde lezers wordt het zo wel heel moeilijk gemaakt om de relevante info er uit te selecteren.
Andersom geredeneerd: ook de in het 'milieu' geïnteresseerde lezers hebben er baat bij wanneer dit soort 'environment'-onderwerpen middels een eigen (en daar puur op gericht) topic behandeld worden.
On-topic.
Ik heb sterk het gevoel dat blends van merino met kunststoffen, veel duurzamer (= langer meegaan, minder snel gaatjes vertonen. In de oude betekenis, voordat mensen het woordje 'duurzaam' aangrijpen om weer of-topic te kunnen gaan) zijn.
Nadeel van kunststof toevoeging is wel dat je de kleding sneller/vaker zal moeten wassen. Hetgeen natuurlijk een negatief effect heeft op de duurzaamheid. Maar per saldo verwacht ik dat een blend langer meegaat. Mijn goedkope Decathlon 70% merino shirt heb ik intussen al heel wat keren gewassen, en zelfs uitgewrongen. Iets dat ik bij de dure Icebreaker probeer te verwijden, zowel het wassen als uitwringen.
Mijn gaatjes in wollen truien (en merino Icebreaker shirts) zitten wel verdacht vaak aan de voorkant, ter hoogte van de sluiting van de riem. Waarschijnlijk zorgt het er een beetje uitsteken voor, dat slijtage eerder optreedt.