Jurr schreef: ↑ma 17 dec, 2018 11:29
Maakt mij ook wel nieuwsgierig. Zie wel een mooie update op wielengebied en een overstap naar 8 speed achter. Maar met zoveel bagage een 52T voorop vind ik wel erg optimistisch. Wordt die wel gebruikt, of alleen met meetrappen in de afdaling? En hoeveel gewicht sjouwen jullie mee dat de fiets met drie remmen uitgerust moet worden?
En inderdaad, ook ik zou m'n waterdichte tassen niet kunnen missen. Maar dit is natuurlijk wel periodecorrect
Ziet er overigens wel erg mooi uit dat RVS. Zo heb ik ook wel een zwak voor titanium.
Dank je Jurr,
Wij zijn erg gecharmeerd door de combi van RVS, zwart en aluminium, het is gewoon "mooi".
(in onze ogen althans)
Een gemeen oranje, smurfen-blauwe lichtgevend groene of bonte fiets doet ons niets.
Wat betreft de waterdichtheid: zie mijn reactie hierboven.
Dan die drie remmen: echt noodzakelijk zijn 3 remmen niet, handig is het wel.
De origine is eenvoudig: De Bridgestone had al een Dinex-rem, de tandem-wielen hadden schroefdraad waar de Dinex-rem, na wat aanpassingen, op paste, en het geheel paste nog steeds in het Bridgestone-frame.
Vanwege een aantal sloop-fietsen had ik genoeg velgremmen liggen, dat is een tussen-overweging.
En ... als je dan merkt dat op een plotseling extra steil afdalinkje één rem de snelheid soms maar nauwelijks gelijk houdt en je twee remmen nodig hebt en dan nog steeds een lange remweg ... dan is een derde rem niet ver weg. Qua gewicht is het geen schokkende toevoeging.
Op lange afdalingen kunnen we nu afwisselend de Dinex rem en de velgrem gebruiken, je weet dan zeker dat je onderaan altijd nog voldoende remvermogen over hebt -- een mooie lange helling maakt 50-60-70 km/u mogelijk.
Die mooie RVS-frames zijn heel stabiel, zelfs met de oorspronkelijke wielen waren de fietsen nog stabiel bij 80 km/u. De oorspronkelijke wielen met 36 spaken RVS 27 inch velgen, een traditionele naaf met geschroefd tandwiel"blok" waren niet lelijk maar niet opgewassen tegen een "tous chemins" parcours.
Die 52T voor is misschien aan de grote kant, maar 52/13 dus een factor 4 wil zeggen 30 km/u bij 60 pedaalomwentelingen/minuut. Je kan dus helling-af tot ± 50 km/u leuk bijtrappen.
Op de vlakke weg zitten we dus ergens halverwege met 42 of 52 afhankelijk van hoe het rolt en hoe de wind staat, een mooi rechte ketiinglijn en ook "mooi" over veel tandjes.
Vroeger, lang geleden, begonnen we met slechts 52-40 of 52-42 en 14-17-20-24-28, later 14-16-18-21-24-28, en uiteindelijk 14-16-18-21-24-28-32, de oorspronkelijke Suntour Seven of Suntour VX derailleur kon enorm veel aan.
Met 28/34 is 5 à 6 % (afhankelijk van hoe warm het is en hoe goed de weg rolt) nog met tussen de 6 en 8 km/u te doen, korte stukjes 7 of 8 % krijg ik dan ook nog weggetrapt, 9 of 10 % is heel snel teveel.
O ja, we gebruiken de fietsen ook gewoon door de weeks en de verzetten zijn dan natuurlijk ook niet "ideaal", meer universeel.
Groeten BSM