Tom vds schreef: ↑zo 16 dec, 2018 07:13
.... ik zou me geen zorgen maken, er zitten wel meer dingen met maar één boutje vast
(Ben zelf van plan om ook zo’n soort rekje te maken voor mijn fiets)
DaVinci schreef: ↑zo 16 dec, 2018 09:14
En als er een zelfborgend moertje op het boutje zit kan er weinig gebeuren.
Leon schreef: ↑zo 16 dec, 2018 09:15
Het is een bekend euvel uit de pré-lowrider-tijd toen vakantiefietsers nog voordragers hadden. Geval kleine kans, groot gevolg en weinig tijd om te reageren.
willem.m schreef: ↑zo 16 dec, 2018 09:50
Je mag het natuurlijk helemaal zelf weten, maar je zou ook kunnen overwegen het rek er af te halen. Dan hoef je je ook geen zorgen te maken over de bevestiging ervan. Voor een fietsreis in grote delen van Europa hoef je namelijk niet heel veel mee te nemen.
Tja, een waaier aan adviezen.
Steef heeft het "pizza-rek" wellicht meegewogen in haar aankoop
(en niet letterlijk "op de koop toe" genomen).
Natuurlijk loop het wel los -- zolang dat ene montagepunt maar niet losloopt.
Een moerborgmiddel zoals Loctite zou mijn eerste keus zijn, dat werkt toch net iets beter als een borgmoertje, een borgmoertje tegen een gewoon moertje "geborgd" is ook een oplossing.
Verder is de hoeveel bagage je meeneemt is een keuze, een kwestie van onbetwistbare smaak.
Als je van plan bent geen pech te krijgen en alleen een voorgeprogrammeerde smartfoonroute van hotel naar hotel te fietsen dan is een tandenborstel, een minimale kledingkeuze en een gevulde portemonnee genoeg. Wil je wild kamperen, bij regen ook nog wat comfort, kook je zelf en ben je een beetje fijnproever dan neemt de bagage-hoeveelheid toch rap toe, en zelfs al bespaar je op het gewicht - ook het gewicht gaat dan aantellen.
Overigens is als je een beetje "leukere" routes rijdt er ook een kans dat er een keertje een tak tussen de spaken springt. Hopelijk breekt de tak voordat je geblokkeerd tegen de vlakte gaat, maar de kans is groter als een loslopend moertje
(aangenomen dat je een beetje oplettend mbt je fiets bent ... er gaat eerst een en ander rammelen, ik wil altijd weten waar een nieuw rammeltje vandaan komt, zo ben ik ook met auto's).
O ja, Leon heeft wel een hard punt: Je luchtweerstand neemt meer toe met tassen voor als met tassen achter.
Luchtweerstand is voor de gemiddelde vakantiefietser vooral een "dingetje" bij tegenwind, gewoonlijk trapt de vakantiefietser geen koers-snelheden, en haal je wel de 60-70 km/u dan ga je helling-af en dan is die luchtweerstand vaak je beste vriend.
Zolang je geen extreem overgewicht voorop zet (en niks achter) loopt het qua remvermogen wel los. Een zeker "dood" gewicht op het voorwiel kan ook winst zijn, zoals zo vaak is ook dit niet zwart-wit.
Groeten BSM