Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lagers Rohloff vervangen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lagers Rohloff vervangen

dubbel
Jurr schreef:
ma 10 dec, 2018 23:30
fruttenboel schreef:
ma 10 dec, 2018 22:02
Een fiets van minimaal 12 jaar oud met Speedhub van minimaal even oud. En het rechter lager aan gort. Dan is de vraag: wat is er nog meer kapot?
Als een kundige reparateur danwel Rohloff zelf de naaf open maakt en het probleem herstelt dan waarschijnlijk die voorlopig niet :)

Als je het frame heel houdt zullen verdere onderdelen en reparaties in verhouding niet zo duur zijn.
Daar zou ik dus niet zo zeker van zijn. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een falend lager. Bijvoorbeeld: te weinig of geen oliewissels gehad in het verleden. Als dat zo is (weet ik veel...) kon deze naaf weleens verder verpest zijn.

Hans
javb2812 schreef:
di 11 dec, 2018 00:21


Daar zou ik dus niet zo zeker van zijn. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een falend lager. Bijvoorbeeld: te weinig of geen oliewissels gehad in het verleden. Als dat zo is (weet ik veel...) kon deze naaf weleens verder verpest zijn.
Ik ging er eigenlijk wel vanuit dat men het binnenwerk van de naaf als deze toch open ligt wel verder zou beoordelen of er nog verdere schade zou zijn en of het wel de moeite waard is om deze te repareren. Zo niet, heb je volgens mij geen kundig reparateur getroffen maar slechts iemand die doet aan symptoombestrijding.
Beste Jur,

áls dit (inspectie van de hele naaf als hij tijdens een reparatie open is) de normale gang van zaken is, zou dat mooi zijn. Maar óf dit in de praktijk de gang van zaken is, dat weet ik niet. Misschien weet JustKoen dat wel.

Hans
áls dit (inspectie van de hele naaf als hij tijdens een reparatie open is) de normale gang van zaken is,
Dat is de normale gang van zaken.
Just Koen schreef:
do 13 dec, 2018 09:05
áls dit (inspectie van de hele naaf als hij tijdens een reparatie open is) de normale gang van zaken is,
Dat is de normale gang van zaken.
Zeker. Ik heb wel voldoende ervaring met het laten repareren van fietsen, auto's, fotoapparatuur en andere dingen door officiele (merkdealer)reparateurs om voluit te kunnen concluderen dat het lang niet altijd normaal gebeurt.
Leon schreef:
Just Koen schreef:
do 13 dec, 2018 09:05
áls dit (inspectie van de hele naaf als hij tijdens een reparatie open is) de normale gang van zaken is,
Dat is de normale gang van zaken.
Zeker. Ik heb wel voldoende ervaring met het laten repareren van fietsen, auto's, fotoapparatuur en andere dingen door officiele (merkdealer)reparateurs om voluit te kunnen concluderen dat het lang niet altijd normaal gebeurt.
De vraag was of dit bij Rohloff de normale gang van zaken is. Voor zover ik weet is dit bij Rohloff en de distributeurs die ik ken die herstellingen uitvoeren het geval. En moest dit toch een keer niet gebeuren, dan is dit niet de normale gang van zaken. Hoe het bij herstellingen van auto's en fotoapparatuur gaat: geen idee. Hoet het bij volledige fietsen gaat weet ik wel, maar dat was niet de vraag :-)
Ondertussen de fiets gezien en gekocht. Er is heel duidelijk een probleem met de Rohloff naaf.
Na een aangename babbel met de verkoper is de prijs daarmee in overeenstemming gebracht en heb ik de gok genomen.

De fiets staat nu dus bij mij thuis, maar nog niet beslist wat ik met de naaf ga doen.
Zoals ik het nu zie zijn er 3 opties: zelf de naaf opentrekken, de naaf binnensteken bij Koen of de naaf opsturen naar Rohloff.

Ben er nog niet helemaal uit (nachtje over slapen zal zonder twijfel helpen) wat de volgende stap zal zijn, maar als ik beslis om zelf aan de slag te gaan met de naaf dan open ik er wel een nieuw topic over op het forum. Dan kunnen jullie meekijken.

In ieder geval bedankt voor de reacties hier!
Sarolea schreef:
di 18 dec, 2018 14:13
Er is heel duidelijk een probleem met de Rohloff naaf.
Als je de fiets in handen hebt of er op fietst, waaraan merk je dan dat er een probleem met de Rohloffnaaf is?

Hans
javb2812 schreef:
do 20 dec, 2018 00:53
Sarolea schreef:
di 18 dec, 2018 14:13
Er is heel duidelijk een probleem met de Rohloff naaf.
Als je de fiets in handen hebt of er op fietst, waaraan merk je dan dat er een probleem met de Rohloffnaaf is?

Hans
Of ben je gewoon tevreden dát je er nu een hebt? :roll: :?

Hans
javb2812 schreef:
do 20 dec, 2018 00:53

Als je de fiets in handen hebt of er op fietst, waaraan merk je dan dat er een probleem met de Rohloffnaaf is?

Hans
Tijdens het fietsen viel het niet echt op, maar er zat duidelijk speling op de lagers van de naaf. Waarom? Met het wiel in het frame kon je dit van links naar rechts bewegen. Het was tijdens dit bewegen van het wiel ook zichtbaar dat het huis van de Rohloff naaf bewoog ten opzichte van de as van de Rohloff.

Anyway, ondertussen is dit niet langer relevant. Vorige week vrijdag iets vroeger gestopt met werken en langs geweest bij Koen, de Rohloff importeur voor Belgie.
Perfecte service: samen de naaf bekeken die achterstallig onderhoud had en niet altijd even subtiel behandeld is geweest in het verleden. Nu is ze door Koen onder handen genomen en weer als nieuw: 2 lagers + oliekeerringen, nieuwe "antreiber" (nummer 7 op de exploded view van Rohloff) en een asplaat. Die laatste 2 niet wegens slijtage maar omwille van oneigenlijk gebruik door een vorige eigenaar. Over het fietsen met Rohloff heb ik nog geen mening, maar het geeft wel vertrouwen in het product. Als je met een meer dan tien jaar oude derailleur bij de fietsenmaker komt met de nodige slijtage dan gaat die gewoon richting prullenbak me dunkt.

Deze naaf is nu weer als nieuw want meteen ook de update naar "splined" tandwiel gedaan. Spoelolie erbij en wat kilometers gemaakt. Kwam een lekker zwart goedje uit daarna, en ondertussen de eerste kilometers met verse olie gemaakt.
Sarolea schreef:
za 05 jan, 2019 15:51
Als je met een meer dan tien jaar oude derailleur bij de fietsenmaker komt met de nodige slijtage dan gaat die gewoon richting prullenbak me dunkt.
Dat heeft misschien ook iets met het prijsverschil tussen een nieuwe derailleur en een nieuwe Rohloffnaaf te maken :wink:
Sarolea schreef:
za 05 jan, 2019 15:51
Over het fietsen met Rohloff heb ik nog geen mening, maar het geeft wel vertrouwen in het product. Als je met een meer dan tien jaar oude derailleur bij de fietsenmaker komt met de nodige slijtage dan gaat die gewoon richting prullenbak me dunkt.
Precies. Een derailleurfiets kan ook 30 jaar mee, maar als die wordt verwaarloosd wordt die in vroeger stadium total loss verklaard.

Gefeliciteerd met de reparatie. Wat zijn de mogelijke oorzaken dat er zo veel aan vervangen moest worden? Lang doorgereden met één kapot wiellager misschien? Heeft Koen daar wat over gezegd?

Je maakt geen melding van kosten, als die er voor jou niet waren heb je wel verdomde mazzel gehad denk ik.

Hans