Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Zweden - Forum Wereldfietser

Fietsen in Zweden

Hallo,
Wij hebben het plan opgevat volgend jaar 3 weken in Zweden te fietsen. We willen een rondje (ong 1200 km) fietsen in Midden Zweden (waarschijnlijk vanuit Stockholm naar het noorden) en onze kinderen (in Hofors) bezoeken. Waarschijnlijk wordt het ook wel wild kamperen, er lijken niet voldoende campings te zijn om elke dag op een camping te staan (onze max. dagafstand is ong. 70-80 km). Hoe zit het bv met winkels? Ervaringen en route tips zijn van harte welkom!
Groeten, Jolanda
Wij fietsen enkele jaren geleden van noord (Umea) naar het zuiden (via de kust naar o.a Stockholm). Misschien heb je iets aan ons verslag: http://vanuitdestoofstraat.blogspot.com ... etsen.html. Afstanden en campings zijn aangegeven. Ik heb de gpx-bestanden nog wel indien nodig.
Jolanda,
Ik ben nooit serieus wezen fietsen in Zweden - wel eens een blokje om in Stockhom, maar dat telt niet.
Met de auto ben je zo nu en dan echt blij dat je met de auto bent, dwz. als je echt leuk binnendoor rijdt dan kan je langere tijd nauwelijks winkels tegenkomen.
Qua kamperen: er zijn niet erg veel campings, dat is ook niet nodig want er is het "almansret" het Allemansrecht dat zegt dat je overal mag kamperen zolang je maar geen oogst beschadigd en niet in het directe uitzicht gaat staan (beide zal je toch al niet willen). Zweden vinden dat je bij het meer wil kamperen, mijn "Franse" routine om een hooilandje te zoeken vinden ze raar (en hooilandjes zijn soms ook echt zeldzaam).
Muggen en knutten zijn wel een probleem, soms gaan campings dicht en in de limiet worden zelfs de bordjes naar een natuurgebied weggehaald omdat de muggen lokaal in plaag-hoeveelheden kunnen optreden.
En de met lemig zand verharde wegen zijn mooi ... als ze mooi zijn: soms echter is er sprake van een wasbord en dat fiets beroerd, soms is als remedie tegen het wasbord of tegen opdooi-schade de weg "geploegd" en nauwelijks aangereden ... en dan is het zelfs met een 4x4 soms moeizaam rijden.
Maar ... als je familie in Zweden hebt, waarom niet daar gevraagd? Ik weet van mijn Zweedse connectie dat er in ieder geval een aantal fietsroutes zijn. Of het echt "goede" routes zijn weet ik niet, ik zag al eens een stukje waarvan ik dacht: is dat het nu, dit is meer een ANWB-auto-route. Bijna overal zijn leuke achteraf weggetjes, wel meest dat lemige zand, en het grootste knelpunt is de kaart (maar met digitale kaart + GPS ben je niet meer afhankelijk van de papieren kaart -- als je tenminste met die digitale middelen wilt werken).
En een heel prettig ding is dat Zweden relatief plat is.

BSM
Genoeg bewegwijzerde fietsroutes in Zweden, die ook nog eens redelijk tot erg rustig zijn. Boodschappen doen wordt wel steeds lastiger, ook in kleinere dorpen is geen supermarkt meer te vinden, en campings zijn ook regelmatig niet te vinden. Wild kamperen is een mogelijkheid, alleen ben ik in dik 3000 km dit jaar weinig plekken tegengekomen onderweg waar dat dicht bij de route ook mogelijk was, je zal dus moeten improviseren.
's Zomers heb je als voordeel wel dat je heel lang door kan fietsen voor het echt donker wordt. Om minder last van de muggen te hebben zorgen dat je in de wind blijft zitten.

Gebruik Google om te zoeken naar cykelspåret of sverigeleden de laatste is een aaneenknoping van verschillende routes door heel Zweden, de cykelspåret is een route langs de Oostzeekust, al zal je die maar zo nu en dan ook echt zien.

Zweden is inderdaad redelijk vlak te noemen, het binnenland is alleen wel heuvelachtiger dan de kust, is mijn ervaring. En echt veel wordt er alleen in de steden gefietst (zonder versnellingen)
Vorig jaar op weg naar Umea(/FL) langs Stockholm en Uppsala gefietst.

Geen enkel probleem met proviandering. Genoeg supermarkten onderweg. Meer landinwaarts zul je een beetje moeten plannen, d.w.z. dat (betaalbare) supermarkten dunner gezaaid zullen zijn. Kleine winkeltjes/benzinestations zijn in dit deel van Zweden meestal wel aanwezig. Maar de prijzen kunnen dan onevenredig hoger ligger (in Nl liggen de prijzen overal min of op hetzelfde niveau).

Vrij kamperen. En de muggen lieten het in 2017 gelukkig grotendeels afweten (ivm de droogte?). Maar vanaf zonsondergang heb je, zeker in groene omgeving, meestal wel met muggen te maken.

Tip: Lokale TI's hebben altijd kaarten en routes voor fietsers. Die gaan wel per county/provincie, dus in de buurt van een 'grens' is het soms een beetje behelpen. Vaak kun je die lokale routes (/delen ervan) in je eigen rondreis 'plakken'. Maar daar heb je natuurlijk niet veel aan in het geval je alles van te voren precies wenst uit te stippelen.
Wildkamperen in Zweden vind ik altijd goed te doen, je kan zelfs regelmatig plekken vinden die er speciaal voor lijken ingericht, met een bankje, vuurplaats etc, zowel in de buurt van doorgaande wegen als wat verder op rustigere plekken aan meren e.d. Er zijn voldoende openbare toiletten en ipv een douche kan je een duik in een meer nemen.
Qua supermarkten lijkt me het gebied waar je gaat fietsen zo ten noorden van Stockholm en Uppsala niet zo'n probleem. Noordelijker en westelijker kan je wel langere stukken zonder voorzieningen tegenkomen.
Afbeelding
Zoals hier ten zuiden van Östersund, dichtsbijzijnde echte plaats Särna was 100km over dit binnenweggetje..
Geen wereldfietser maar uhhh 70 tot 80 km per dag tussen de bomen fietsen?
WimB schreef:
di 11 dec, 2018 11:20
Geen wereldfietser maar uhhh 70 tot 80 km per dag tussen de bomen fietsen?
 
Stockholm - Uppsala - Gävle is best gevarieerd, deels half-open landschappen en ook nog veel loofhout.
Verder richting binnenland wordt het eenvormiger naaldbos, maar als je een beetje oplet en de kleinere wegen en weggetjes neemt kan het nog opvallend gevarieerd zijn. Je moet oog hebben voor de kleinere zaken, en met wat geluk zie je zelfs een witte Eland (dat is dan direct weer een grotere "zaak").

De winkeldichtheid in de binnenlanden lijkt mij meer een probleem. In Idre bijv. is wel een supermarkt, maar als je drank (anders als het standaard-bier en de slappe cider) zou willen moet je 100 km verderop zijn.

Maar goed, het is bijna net zo als met de eindeloze Franse graanvelden ... vanuit de auto zijn die eindelozer als op de fiets. Op de fiets rijd je over kleinere wegen en zie je heel veel meer. En soms is ook daar de volgende winkel best ver weg (maar niet zo ver als je in Zweden kan treffen).

BSM
WimB schreef:
di 11 dec, 2018 11:20
Geen wereldfietser maar uhhh 70 tot 80 km per dag tussen de bomen fietsen?
Je hebt wel een beetje een punt, er zijn stukken dat het ene produktiebos het andere opvolgt, en dat is echt van dik hout zaagt men planken. Tot aan de weg wordt er gekapt (en daarna wel weer gepoot overigens). Het is de ene dag dus saaier dan de andere, wel lekker stil trouwens.
Jolsas schreef:
ma 10 dec, 2018 21:03
Hallo,
Wij hebben het plan opgevat volgend jaar 3 weken in Zweden te fietsen. We willen een rondje (ong 1200 km) fietsen in Midden Zweden (waarschijnlijk vanuit Stockholm naar het noorden) en onze kinderen (in Hofors) bezoeken. Waarschijnlijk wordt het ook wel wild kamperen, er lijken niet voldoende campings te zijn om elke dag op een camping te staan (onze max. dagafstand is ong. 70-80 km). Hoe zit het bv met winkels? Ervaringen en route tips zijn van harte welkom!
Groeten, Jolanda
We fietsten van Kiruna naar Stockholm. Het jaar er op fietsten we Stockholm, Karlstad, Oslo langs de kust naar Göteborg van waar we de boot namen naar Gent. Dat was telkens ca 3 weken.
Zie http://users.telenet.be/fietsreizen/
Op de eerste trip sliepen we bijna steeds in Stuga's. Een maal B&B, eenmaal hotel, tweemaal jeugdherberg. In het noorden vindt ge ook Stuga's in natuurparken. Je vindt er ook plaatsen aan het water waar je kunt kamperen. Als je ergens strand ziet staan. Ben je ok. Is gewoon een plaats waar je gemakkelijk in t water kunt gaan. Veel van die duizende meren zijn niet eenvoudig te bereiken door rotsen, begroeiing enz.

Op de tweede trip sliepen we in stuga's op campings, in onze tent, diverse malen ergens in t wild.
Wat winkels betreft met jullie dagafstanden is dat geen probleem.
Veel fiets- en ander plezier.
Bedankt voor alle reacties! Het biedt in ieder geval stof tot verder nadenken en onderzoeken. Als er nog meer vragen rijzen nemen we wellicht tzt nog wel contact op.

Groeten,
Jolanda