door
math » ma 10 dec, 2018 20:26
ANDO schreef: ↑ma 10 dec, 2018 18:49
... En wat te denken bij de opgaaf van de actieradius van 25-100 km bij een 500w accu.
Ik weet niet wat die fiets moet kosten . Maar Santos kennende.....Ik denk dat er betere alternatieve zijn.
Als je hierover wilt discussiëren, moet je op om te beginnen de goede beschrijving geven. Voor de actie-radius is de
capaciteit van een accu van belang en die wordt uitgedrukt in Wh, niet in W.
Een capaciteit van 500Wh geeft aan dat de accu ongeveer 500W kan leveren gedurende 1 uur, of 250W gedurende 2h, etc. Als de motor begrensd is tot 250W, kan de accu dus ongeveer 2 uur stroom leveren voordat hij leeg is. Dan ben je minstens 50 km verder. Maar je kunt ook 5 uur bij een vermogen van 100W doen, wat op het vlakke voldoende is om met 15 km/h te rijden zonder aanvullende trapkracht, dus ca. 75 km. Ik verwacht dus dat die 25 km slaan op een lange klim, want dan geldt dat m*g*h = 500 Wh = 500*3,6 kJ (m=massa, g=zwaartekrachtversnelling, h=hoogteverschil). Stel dat rijder+fiets samen 100 kg wegen, dan kom je volgens deze formule op een theoretisch hoogteverschil van 1800 hoogtemeters, bij verwaarlozing van rolweerstand en luchtweerstand. Je kunt er dus niet helemaal de Stelvio pas (1846 meter hoogteverschil) mee oprijden zonder bij te trappen.
miro schreef:
Jij bent techneut en ik denk je snapt deze -
....
je kan dit met de huidige technologie nooit efficiënt en krachting/koppel maken
Ik moet je teleurstellen, ik ben geen electrotechnicus en snap het niet. Ik laat het graag aan jou om dit uit te leggen.
Bedoel je efficiënt én krachtig? Ik begrijp dat deze aandrijving vooral bedoeld is voor latere inbouw, dus voor ondersteuning van redelijk sportieve rijders die zelf flink meetrappen. Dan is krachtig minder belangrijk dan efficiënt. Mijn uitleg hierboven gaat over efficiency, niet over krachtig, hoewel je voor de Stelvio wel ongeveer 175 W minimaal moet leveren om ca. 5 km/h te halen en niet om te vallen door instabiliteit.