Na 50 jaar een vaste plaats op een camping, waar we in het weekend met regelmaat ook fietstochtjes vandaan ondernemen, gaat de camping ermee stoppen. Da's een gedachte waaraan je even moet wennen, maar ook een moment waarop je je afvraagt, wat gaan we (echtpaar, beide 53 jaar) nu voor leuke dingen doen in al die weekenden van voorjaar tot en met herfst?
We zijn geen doorgewinterde fietsers, ook geen vakantiefietsers, we wandelen veel (met hond) en gaan naar de sportschool. Dus fietsen voor de gezondheid is niet meteen onze primaire gedachte. Maar het is zeker wel onderdeel van het idee: 'we gaan lekker fietsen'. Het zal een activiteit worden naast de dingen die we al doen, we denken dan aan weekendjes op de fiets erop uit, van hotel naar hotel, of B&B. Nederland zien, Ardennen, Zwarte Woud, dat soort weekendtochtjes. Hond moet mee kunnen, dus fietsen met trailer zal het dan worden.
We fietsen nu ook wel eens 70 kilometer, maar dat is dan ook wel wat we nu maximaal plezierig vinden. Het leuke aan fietsen is dat je veel kan zien als je ver fietst. Leukere ontdekkingsreis zeg maar.
Het idee is bij ons begonnen als; we kopen mooie fietsen (onze huidige stadsfietsen en onze mountainbikes zijn 20+ jaar oud). Maar al gauw kwam ook het idee eBike naar voor in onze gesprekjes. Zou dat niet beter zijn? Want dan kunnen we verder fietsen, we bewegen al genoeg. Dus zou zo'n eBike niet slimmer zijn, want dan kunnen we makkelijker grotere afstanden fietsen, we zien dan meer, en geeft op die manier meer voldoening. In diezelfde gesprekken realiseren we ons ook dat we allebei best voldoening halen uit 70 kilometer fietsen over de Veluwe, zonder de ondersteuning van een eBike, dat voelt ook gewoon goed.
En zo komen we dan op onze vraag. In de hoop dat iemand hier praktische ervaring mee heeft. We denken aan een eBike met achterwielmotor (Go Swissdrive of vergelijkbaar). Als je zo'n fiets op stand 'nul' ondersteuning zet, is het dan ook nog plezierig fietsen? Fiets je daar dan ook nog op je gemakje 70 kilometer op? Of is het dan opeens een kwestie van veel zwaarder trappen, en ga je dat alleen maar doen als de accu leeg is en je op een dan ongemakkelijke manier tóch thuis moet zien te komen?
Voordat we tot aanschaf over zullen gaan gaan we zeker nog wel proefrijden om dit zelf te ervaren natuurlijk. Maar we zijn benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en ons hierover iets kan vertellen.
Is dit namelijk geen goede optie, fietsen met zo'n eBike op stand 'nul', dan zullen wij nu nog willen kiezen voor een fiets zonder motor, en wellicht later de overstap maken naar een eBike (of laten ombouwen).
Wij hebben zelf een poosje gebruik kunnen maken van een Sparta eBike met een NuVinci naaf, maar als je die motor op stand 'nul' zet, dan moet je echt niet meer denken aan 70 kilometer fietsen. Wij vragen ons dus vooral af hoe dit is bij fietsen met de genoemde achterwielmotor.
We zijn geen doorgewinterde fietsers, ook geen vakantiefietsers, we wandelen veel (met hond) en gaan naar de sportschool. Dus fietsen voor de gezondheid is niet meteen onze primaire gedachte. Maar het is zeker wel onderdeel van het idee: 'we gaan lekker fietsen'. Het zal een activiteit worden naast de dingen die we al doen, we denken dan aan weekendjes op de fiets erop uit, van hotel naar hotel, of B&B. Nederland zien, Ardennen, Zwarte Woud, dat soort weekendtochtjes. Hond moet mee kunnen, dus fietsen met trailer zal het dan worden.
We fietsen nu ook wel eens 70 kilometer, maar dat is dan ook wel wat we nu maximaal plezierig vinden. Het leuke aan fietsen is dat je veel kan zien als je ver fietst. Leukere ontdekkingsreis zeg maar.
Het idee is bij ons begonnen als; we kopen mooie fietsen (onze huidige stadsfietsen en onze mountainbikes zijn 20+ jaar oud). Maar al gauw kwam ook het idee eBike naar voor in onze gesprekjes. Zou dat niet beter zijn? Want dan kunnen we verder fietsen, we bewegen al genoeg. Dus zou zo'n eBike niet slimmer zijn, want dan kunnen we makkelijker grotere afstanden fietsen, we zien dan meer, en geeft op die manier meer voldoening. In diezelfde gesprekken realiseren we ons ook dat we allebei best voldoening halen uit 70 kilometer fietsen over de Veluwe, zonder de ondersteuning van een eBike, dat voelt ook gewoon goed.
En zo komen we dan op onze vraag. In de hoop dat iemand hier praktische ervaring mee heeft. We denken aan een eBike met achterwielmotor (Go Swissdrive of vergelijkbaar). Als je zo'n fiets op stand 'nul' ondersteuning zet, is het dan ook nog plezierig fietsen? Fiets je daar dan ook nog op je gemakje 70 kilometer op? Of is het dan opeens een kwestie van veel zwaarder trappen, en ga je dat alleen maar doen als de accu leeg is en je op een dan ongemakkelijke manier tóch thuis moet zien te komen?
Voordat we tot aanschaf over zullen gaan gaan we zeker nog wel proefrijden om dit zelf te ervaren natuurlijk. Maar we zijn benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en ons hierover iets kan vertellen.
Is dit namelijk geen goede optie, fietsen met zo'n eBike op stand 'nul', dan zullen wij nu nog willen kiezen voor een fiets zonder motor, en wellicht later de overstap maken naar een eBike (of laten ombouwen).
Wij hebben zelf een poosje gebruik kunnen maken van een Sparta eBike met een NuVinci naaf, maar als je die motor op stand 'nul' zet, dan moet je echt niet meer denken aan 70 kilometer fietsen. Wij vragen ons dus vooral af hoe dit is bij fietsen met de genoemde achterwielmotor.