Bridgestone SM schreef: ↑vr 07 dec, 2018 16:58
Verder - ja we dwalen weer af - heb ik liever een bedreven Speed Pedelec courreur op het fietspad als een onbenullig Snor-Scooter-blondje. De gevaarzetting van overmatig grote snor-scooters is een stuk groter, vooral omdat de berijd(st)er in het algemeen een enkel benul heeft van hoeveel ruimte er is,
Ja, we dwalen af en vallen in herhaling.
Ik heb maanden geleden al geschreven dat er (in ieder geval in mijn Stadsie) veel te veel traditionele fietsers zijn om van verdringing te spreken. Maar de e-bike en speedpedelec verdringen
andere gemotoriseerde tweewielers. Vanuit milieu-oogpunt is dat mooi, maar vanuit verkeersveiligheid vind ik het een slechte ontwikkeling.
In deze fietsvriendelijke omgeving met barstensvolle fietspaden drukken speedpedelecs en opgevoerde e-Bikes de traditionele fietsers letterlijk de berm in. Ik heb foodora en deliveroo-koeriers op e-Bikes gezien, pizza-koeriers op speedpedelecs. Advocaten en makelaars leveren hun scooters in voor glimmende zwarte pedelecs met leren tasje. Ik heb jochies van 15 gezien die door het centrum van Hilversum tegen de richting in op het fietspad racen en mannen met wijkende haarlijn (dat zie je als ze geen helm op hebben) racen langs een vol terras in het voetgangersgebied. Ik zie speedpedelecs met reuzebanden en racestrepen op polderpaadjes. ‘s Ochtends word ik regelmatig in Tuindorp het trottoir op gedrongen door een moeder met e-bakfiets die de bocht wat te krap neemt.
Zelfs de formulering dat een berijder “geen enkel benul” heeft, heb ik in verband met pedelecs gebruikt, maar dan over snelheid (en als reactie op de racefietser die eeuwig als excuus opduikt en hele bijzondere capaciteiten toegedicht wordt).
Een speedpedelec rijdt 45, kan overal komen en mag overal staan.
De speedpedelec is daarom prachtig spul voor scooter-blondjes, bontkraag-pubers en mamils. Juist in steden die wat aan walmen en snelheidsverschillen op fietspaden proberen te doen.
Een speedpedelec is zo snel als een brommer. Daarom moet zo’n monster wat mij betreft op de rijbaan, de berijder moet een helm op en een rijexamen doen.
De roze asfaltstroken zijn van ‘ons’, echte peddelaars.
Waar komt het idee vandaan dat een eigenaar van een speed-pedelec wèl bedreven zouden zijn?