Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb stuurtassen , wie kan mij het verschil uitleggen? - Forum Wereldfietser

Ortlieb stuurtassen , wie kan mij het verschil uitleggen?

Beste allen ,
Zowaar hebben mijn vrouw en ik het fietsen ontdekt.
In al ons enthousiasme gaan we zelfs onze vakantie ermee vullen. We hebben al achtertassen gekocht ( Vaude) maar willen nog Ortlieb stuurtassen kopen.
We willen gewoon een zwarte stuurtas. Maar welke moeten we nemen? Waar komen de prijsverschillen per tas door? Wat is de S , M en L?
Onze fietsen zijn beide de Cube Kathmandu E-Bike hybrid.
Wie heeft antwoord?
Beste Rob, als je de titel informatiever maakt (bijv Welke stuurtas?) dan is de kans groter dat je gericht antwoord krijgt.
Ortlieb heeft stuurtassen van verschillende maten en diverse kleuren. Hoeveel liter inhoud je nodig hebt kun je het best zelf bepalen en dan kies je het kleurtje wat je het leukst vindt?

https://www.ortlieb.com/nl/producten/fi ... tuurtassen
Behalve de maat en kleurverschillen zijn er nog de materiaalverschillen.
De Classic zijn van het klassieke vrachtwagenzeil, de Plus zijn van een lichter gewicht doek en de Free zijn pvc-vrij geproduceerd.
In de dikke catalogus, die je van de site kunt downloaden, staat wat meer uitleg over de verschillende materialen.
En anders kunnen ze dat in de winkel wel vertellen, waar je de verschillen ook kunt voelen.
De stof verschillen zijn me bekend. Wil gewoon voor de pvc variant gaan. Maar de verdere type aanduidingen zoals S ,M en L maken het moeilijk. De afmetingen zijn toch hetzelfde?
rob300 schreef:
zo 09 dec, 2018 11:08
Maar de verdere type aanduidingen zoals S ,M en L maken het moeilijk. De afmetingen zijn toch hetzelfde?
Dat klinkt toch wel heel stug.Small, Medium, Large?
rob300 schreef:
zo 09 dec, 2018 10:16
Waar komen de prijsverschillen per tas door?
Aanvulling op de rest. Meestal willen fabrikanten meer geld voor:
* duurder materiaal. Soms is dit lichter, maar het is niet altijd sterker.
* een grotere maat. Ligt wel voor de hand...
* hippere kleurtjes.
* prints.
* vakjes binnenin en buitenaan.
* bevestingingsmogelijkheden.
* andere ditjes en datjes.

In het algemeen zou ik stellen dat de beste tas voor iemand de kleinste en eenvoudigste is die voldoet voor het doel. In mijn geval is dat zelden de duurste, maar dat is persoonlijk. Maar wat je niet koopt hoef je niet mee te zeulen en kan niet kapot.
Ik zou wel zeker de bevestiging van de tas op het stuur meteen meenemen in de aankoop van de tas. Je zou de eerste niet zijn die naderhand hier op het forum komt met de vraag hoe de nieuwe stuurtas in hemelsnaam op zo'n stuur bevestigd kan worden en dat er dan extra accessoires gekocht moeten worden waardoor de tas zo ver van het stuur verwijderd gemonteerd moet worden dat je je kunt afvragen of dat nog fijn fietst.
Waar je ook op kunt letten is of je de tassen wel gemakkelijk open en dicht vindt gaan. Omdat deze tassen echt waterdicht moeten zijn gaan dat soms wat stroef. Dat kan vervelend zijn want je gaat dat heel vaak doen.
Mooie reactie Leon..
Maar ben eruit.
Heb Duitse site gevonden waar de Classic Ultimate 6 M €16 goedkoper is. Toch al snel verdiend.
Dank aan Gios en DaVinci
Speciale reden om niet voor een stuurtas van Vaude te gaan?
Ed kettingvet schreef:
zo 09 dec, 2018 11:33
Hi Ed ,

Heb her en der op de fora gekeken en desluitingen van Vaude schijnen toch minder te werken dan de Ortlieb.
Verder vindt mijn vrouw de vorm van de Ortlieb beter uitzien. ( ja daar heb ik ook rekening mee te houden 😎)
Gisteren de Vaude SE panniers binnen gekregen. Goedkoper maar voldoet. Sluiting is niet geheel ideaal.
Voor wederhelft de Vaude Aqua back Plus groen besteld ivm kleurstelling en sluiting. En iets meer volume dan de Ortlieb.
rob300 schreef:
zo 09 dec, 2018 11:51
Ed kettingvet schreef:
zo 09 dec, 2018 11:33
Hi Ed ,
... Voor wederhelft de Vaude Aqua back Plus groen besteld ...En iets meer volume dan de Ortlieb.
Is ook de reden van mijn vraag ... ik heb voor de reden die je hier aangeeft Vaude tassen gekocht ... ik volg het momenteel niet meer zo maar toen ik die aankoop heb gedaan had Vaude één stuurtas die merkelijk groter was dan de grootste Ortlieb variant.
Belangrijk bij keuze is natuurlijk wat je allemaal in de tas wil stoppen.
Maar welke keuze je ook maakt, beide merken zijn kwaliteits produkten.
Voor en nadelen zijn erg persoonlijk.
Ook als de stuurtas dicht tegen je stuur aanhangt kunnen er wiebels ontstaan bij een bepaalde snelheid. Probeer dan het gewicht laag te houden en de zwaarste dingen tegen de stuurzijde aan te leggen.
Verder kan het flink schudden in de tas. Zorg dat je schermpjes en pasjes beschermd zijn tegen het geweld van je sleutels.