![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hans
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Dat je de uitleg overal kan vinden maakt het juist lastig. Een redelijk onafhankelijke uitleg vinden is even zoeken.Ed kettingvet schreef: ↑di 04 dec, 2018 23:51Overal kan men een mooie uitleg vinden over deze extra laag binnenin deze helmen ... verkoopspraatjes of zijn er hier al overtuigde bezitters?
ik heb een MIPS helm die goed past en lekker zit. De binnenafwerking is ook erg prettig met mijn nog resterende haar. Gelukkig nog niet getest maar dat heeft Giro al gedaan. https://youtu.be/ZJb3LIupM2AEd kettingvet schreef: ↑di 04 dec, 2018 23:51Overal kan men een mooie uitleg vinden over deze extra laag binnenin deze helmen ... verkoopspraatjes of zijn er hier al overtuigde bezitters?
Dat zou dan voor elke helm (moeten) gelden. Bij een val wordt de piepschuimlaag ingedrukt, waardoor binnen- en buitenwerk ook van elkaar bewegen en de energie worden geabsorbeerd.Bridgestone SM schreef: ↑wo 05 dec, 2018 09:32En kennelijk is de truuk dat helm en binnenwerk een zekere onderlinge bewegingsruimte hebben.
Haha precies. En ik vraag me ook af hoe groot de beschermende invloed van een weelderige haardos is.
Heel simpel.
Ik doelde op het eventuele MIPS-effect van haar.Travelmaster schreef: ↑wo 05 dec, 2018 14:57En oh, ik ben niet bepaald kaal, maar mijn haardos gaat me bij een flinke klapper niet zo goed beschermen als een helm, dat durf ik best te stellen.
Probleem zal zijn (zeker in NL) dat helmen vooral door sportieve fietsers gedragen worden, die fietsen en vallen harder. Als je daar niet verrekt goed voor weet te corrigeren zul je waarschijnlijk vinden dat een helm de kans op hersenletsel vergrootBridgestone SM schreef: ↑wo 05 dec, 2018 15:14Ook heel simpel, nu ja iets minder simpel: Houdt een goed register bij van de fietsongevallen en de al dan niet daarbij gedragen helmen. Wat betreft de niet-helm-dragers blijft het bij een statistische benadering, bij de helmdragers kan je vrij eenvoudig aan de aard en hevigheid van de schade aan de helm zelf een inschatting van de zwaarte van de impact maken. Daarna is het een verhaal van de grote getallen.
Gecondoleerd. Ik geloof nog steeds dat (ook helmloos) fietsen géén gevaarlijke sport is, maar de gevallen waarin het toch mis gaat blijven erg verdrietigPS Vorig jaar konden we een goede vriend begraven, 67 jaar oud, net een jaartje met pensioen, hij fietste graag en veel, maar ook veel zonder helm. Wat er precies is voorgevallen blijft altijd raden, maar vaak fietste hij ook wat minder oplettend ... zoals ook zijn laatste fietstocht. Hij raakte een tegenligger, viel, en stuiterde tegen een paar van die plastic weg-afzettingsblokken. Niks hevigs, en dus zelfs in zekere zin een elastische val .... maar genoeg voor een fataal coma --
Shrek schreef: ↑wo 05 dec, 2018 15:28Probleem zal zijn (zeker in NL) dat helmen vooral door sportieve fietsers gedragen worden, die fietsen en vallen harder. Als je daar niet verrekt goed voor weet te corrigeren zul je waarschijnlijk vinden dat een helm de kans op hersenletsel vergrootBridgestone SM schreef: ↑wo 05 dec, 2018 15:14Ook heel simpel, nu ja iets minder simpel: Houdt een goed register bij van de fietsongevallen en de al dan niet daarbij gedragen helmen. Wat betreft de niet-helm-dragers blijft het bij een statistische benadering, bij de helmdragers kan je vrij eenvoudig aan de aard en hevigheid van de schade aan de helm zelf een inschatting van de zwaarte van de impact maken. Daarna is het een verhaal van de grote getallen.![]()
Gecondoleerd. Ik geloof nog steeds dat (ook helmloos) fietsen géén gevaarlijke sport is, maar de gevallen waarin het toch mis gaat blijven erg verdrietigPS Vorig jaar konden we een goede vriend begraven, 67 jaar oud, net een jaartje met pensioen, hij fietste graag en veel, maar ook veel zonder helm. Wat er precies is voorgevallen blijft altijd raden, maar vaak fietste hij ook wat minder oplettend ... zoals ook zijn laatste fietstocht. Hij raakte een tegenligger, viel, en stuiterde tegen een paar van die plastic weg-afzettingsblokken. Niks hevigs, en dus zelfs in zekere zin een elastische val .... maar genoeg voor een fataal coma --