door
Georg » wo 05 dec, 2018 11:42
Mijn eerste gedachte toen ik van MIPS hoorde, was, dat is precies de functie van de flexibel "gemonteerde" hoofdhuid tov het harde schedel...En die hebben we dus al standaard sinds geboorte.
Verder is het, als je er even over nadenkt, heel lastig of wellicht onmogelijk om deugdelijk onderzoek op te zetten mbt de veiligheid van fietshelmen in het algemeen en MIPS in het bijzonder. Hoe ga precies van alle valpartijen en andere ongelukken bijhouden wat er exact gebeurt is, onder welke omstandigheden, welke personen erbij betrokken waren, welk type/merk/maat helm, welke verwondingen, en hoe dan weer de specifieke verwondingen te relateren aan de genoemde variabelen etc etc. Onbegonnen werk om daar iets zinnigs over te zeggen.
Een fietser die heel hard verongelukt per fiets (hoe achteraf de snelheid van "impact te meten? -> kan niet) met zijn nagelnieuwe MIPS helm loopt bijvoorbeeld eerder verwondingen aan het hoofd op dan een langzamere fietser zonder MIPS-helm. Evengoed verschilt de kwetsbaarheid per persoon. Hoe precies de rol van het MIPS hierin te wegen?
Bij aanrijdingen tussen auto's kun je nog met moderne technologie erachter komen wat de snelheden en vertragingen precies waren, zo niet bij een fietser.
Overigens lijkt MIPS inderdaad duidelijk "geleend" van SIPS van Volvo, handig qua marketing, maar dat de afdeling verkoop handig is wil nog niet zeggen dat de achterliggende techniek niet deugt...