Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets ombouwen 28" --> 26" Stap 1: Rohloff - Forum Wereldfietser

Fiets ombouwen 28" --> 26" Stap 1: Rohloff

Hallo mensen,

Ik heb nu een Koga Roadrunner (28" wielen, Shimano LX). En ik schat de fiets op 5 of 6 jaar oud (2dehands gekocht). Techniek is niet m'n sterkste kant. Daarvoor: Alhoewel niet alle specs zullen kloppen, kopieerde ik de specs van de huidige Koga Roadrunner, toch even van de Koga-site. Zie hieronder.

Een Rohloff-naaf staat al enige tijd op m'n verlanglijistje. Uiteindelijk wil ik ook naar een maatframe met 26" wielen, met een excentrische trapas. Dit alles in 1 keer, wordt me iets te duur. Maar in etappes lijkt het me haalbaar.

Als ik nu een 28" wiel Rohloff-naaf voor m'n Koga Roadrunner zou kopen, die ik over een paar jaar wil meenemen naar dat 26" maatframe. Zou ik terzijnertijd dan bepaalde voordelen kunnen gaan missen, die ik met een 'speciale' 26" wiel Rohloff-naaf wel zou hebben?

Groeten, Marco :wink:

Segment Sports & Leisure
Achterderailleur Shimano Deore LX
Achternaaf Shimano "new" Deore
Balhoofdstel Tange Seiki A-head ZS-22 industrial bearing 1-1/8"
Bracketas Shimano BB-ES30
Cassette Shimano HG50 12-25T 9 speed
Crankset Shimano "new" Deore 44-32-22T
Derailleurbeschermer Koga aluminum Black
Derailleurkabels Black
Dynamo Hub
Frameomschrijving Super-smooth welded aluminium 7005
Ketting Shimano CN-HG73
Remgreep (l) Shimano "new" Deore
Remgreep (r) Shimano "new" Deore
Remkabels Black
Remmen Shimano "new" Deore
Schakelgreep (l) Shimano "new" Deore
Schakelgreep (r) Shimano "new" Deore
Spaken Sapim Leader 2x36 Black
Velgen Koga KM19 622-19 36H Black V-brake
Velglint H.P. 700C 20mm
Voorbouw ITM Trekking 4-Bolts adjustable (A-head) Black
Voorderailleur Shimano "new" Deore
Voornaaf Shimano DH-3N71
Voorvork Head shock Chromo-Alloy 1-1/8", travel 30mm, no thread!

Ik denk dat dit moeilijk gaat worden, omdat de achtervork van een 26 inch frame korter is dan van en 28 inch frame. Maar het kan wel.

Mario

M'n huidige 28" fiets moet dus ruimte genoeg hebben, is m'n eenvoudige redenatie. Maar blijkbaar schiet de Rohloff zelf volgens jou op bepaalde punten tekort? Want in welk opzicht gaat het dan 'moeilijk' worden?
Cycle Maniac schreef:
Een Rohloff-naaf staat al enige tijd op m'n verlanglijistje. Uiteindelijk wil ik ook naar een maatframe met 26" wielen, met een excentrische trapas. Dit alles in 1 keer, wordt me iets te duur. Maar in etappes lijkt het me haalbaar.
Een Rohloff kun je prima om laten spaken en meenemen naar de volgende fiets, de standaard reactiearm vervangen door een oem1, oem2 of speedbone uiteinde kost je ook de kop niet. Als je zeker weet dat de volgende fiets schijfremmen moet hebben, neem dan nu al de desbetreffende uitvoering, een los deksel is wel vrij prijzig.
heb zelf een Rohloff met schijfremmen, heb wel last van veel spaakbreuk(santos spaken met santos nippels)Heb op mijn laatste tocht naar SdC 5 spaken gebroken bij de nippels. Het wiel is vakkunig gespaakt bij Bike4 Travel die het probleem hoopt op te lossen voor mij[quote="m-gineering"][quote="Cycle Maniac"]

Een Rohloff-naaf staat al enige tijd op m'n verlanglijistje. Uiteindelijk wil ik ook naar een maatframe met 26" wielen, met een excentrische trapas. Dit alles in 1 keer, wordt me iets te duur. Maar in etappes lijkt het me haalbaar.

[/quote]

Een Rohloff kun je prima om laten spaken en meenemen naar de volgende fiets, de standaard reactiearm vervangen door een oem1, oem2 of speedbone uiteinde kost je ook de kop niet. Als je zeker weet dat de volgende fiets schijfremmen moet hebben, neem dan nu al de desbetreffende uitvoering, een los deksel is wel vrij prijzig.[/quote]

Thanx, voor de antwoorden. Ja, ik was al aan het studeren op schijfremmen of velgremmen. Firm-tech velgremmen, spreken mij vanwege het eenvoudig verwisselen van de remblokjes het meest aan. Met schijfremmen lijkt me dit toch wel een 'gedoe'.
luitja schreef:heb zelf een Rohloff met schijfremmen, heb wel last van veel spaakbreuk(santos spaken met santos nippels)Heb op mijn laatste tocht naar SdC 5 spaken gebroken bij de nippels. Het wiel is vakkunig gespaakt bij Bike4 Travel die het probleem hoopt op te lossen voor mij
m-gineering schreef:
Cycle Maniac schreef:
Een Rohloff-naaf staat al enige tijd op m'n verlanglijistje. Uiteindelijk wil ik ook naar een maatframe met 26" wielen, met een excentrische trapas. Dit alles in 1 keer, wordt me iets te duur. Maar in etappes lijkt het me haalbaar.
Een Rohloff kun je prima om laten spaken en meenemen naar de volgende fiets, de standaard reactiearm vervangen door een oem1, oem2 of speedbone uiteinde kost je ook de kop niet. Als je zeker weet dat de volgende fiets schijfremmen moet hebben, neem dan nu al de desbetreffende uitvoering, een los deksel is wel vrij prijzig.
hoi,
Geen idee hoe je aan spaakbreuk komt. Ik heb zelf inmiddels in de afgelopen drie en een half jaar zo'n 40.000 Rohloff kilometers weggetrapt, waarvan zo'n 8.000 op een soms zwaarbelaste/bepakte tandem.
En nog NOOIT een losse/gebroken spaak gehad. Zelfs geen slag in m'n wiel.
In m'n pre-Rohloff leven was dit wel anders. Ik vind Rohloff een verademing voor wat betreft betrouwbaarheid, inclusief ketting/tandwielen/spaken, het gaat allemaal langer mee en/of geeft geen problemen.

vwb je ombouwplannen : persoonlijk heb ik een hekel aan allerlei tussen-oplossingen, het is een heel gedoe, en in totaal kost het je meer tijd en geld. Ik zou nog even doorsparen (krantewijkje erbij misschien?) en dan in een keer je 'eind' fiets kopen.

succes, groeten, Hans.
Hallo Hans,
Geen idee hoe je aan spaakbreuk komt. Ik heb zelf inmiddels in de afgelopen drie en een half jaar zo'n 40.000 Rohloff kilometers weggetrapt, waarvan zo'n 8.000 op een soms zwaarbelaste/bepakte tandem.
En nog NOOIT een losse/gebroken spaak gehad. Zelfs geen slag in m'n wiel.
In m'n pre-Rohloff leven was dit wel anders. Ik vind Rohloff een verademing voor wat betreft betrouwbaarheid, inclusief ketting/tandwielen/spaken, het gaat allemaal langer mee en/of geeft geen problemen.
Welke wielmaat en welke velg?

Groetjes, Frank
Cycle Maniac schreef:Hallo mensen,

Ik heb nu een Koga Roadrunner (28" wielen, Shimano LX). En ik schat de fiets op 5 of 6 jaar oud (2dehands gekocht). Techniek is niet m'n sterkste kant. Daarvoor: Alhoewel niet alle specs zullen kloppen, kopieerde ik de specs van de huidige Koga Roadrunner, toch even van de Koga-site. Zie hieronder.

Een Rohloff-naaf staat al enige tijd op m'n verlanglijistje. Uiteindelijk wil ik ook naar een maatframe met 26" wielen, met een excentrische trapas. Dit alles in 1 keer, wordt me iets te duur. Maar in etappes lijkt het me haalbaar.

Als ik nu een 28" wiel Rohloff-naaf voor m'n Koga Roadrunner zou kopen, die ik over een paar jaar wil meenemen naar dat 26" maatframe. Zou ik terzijnertijd dan bepaalde voordelen kunnen gaan missen, die ik met een 'speciale' 26" wiel Rohloff-naaf wel zou hebben?

Groeten, Marco :wink:
26" is sowieso sterker dan 28" wiel. Maar een rohloffnaaf kan maar met 32 spaken. Ik weet het niet, maar een 28" reisfiets en dan ook met maar 32 spaken vindt ik geen ideale combinatie. En ik heb wel begrepen dat het voor jouw een tijdelijke fase zou zijn, maar waarom spaar je dan niet gewoon door tot je het allemaal in een keer goed kan doen? Het opgespaarde geld levert ook een beetje rente op, en dat doet het niet als je het er al weer afhaalt omdat je de volgende tussenstap wilt bekostigen. Ik neem aan dat je nu met die Koga vrij zorgeloos rond rijdt. En ik weet niet of je met al die tijdelijke tussenstappen ook een zorgeloze tussentijd gaat hebben in afwachting tot de grote dag. Daar komt bij dat je je Koga dan nog een keer compleet kan verkopen, of als reservefiets achter de hand houdt, inplaats van dat hij half gesloopt niet verkoopbaar achterblijft.