Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagagekar, welke wel en welke niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

bagagekar, welke wel en welke niet?

Die prijs lijkt me wel vrij hoog inderdaad bij die advertentie op marktplaats. Bij die fietskar-winkel.nl vraag ik me af of het plaatje wel bij het product hoort.
gios schreef:
vr 30 nov, 2018 22:01
Kar met 2 wielen. Veel stabieler.
Is ook mijn vermoeden.
Maar uiteindelijk zullen beide uitvoeringen voor en nadelen hebben, aan de koper om de beste selectie voor zijn/haar doeleinden te maken.
Ed kettingvet schreef:
zo 02 dec, 2018 12:10
gios schreef:
vr 30 nov, 2018 22:01
Kar met 2 wielen. Veel stabieler.
Is ook mijn vermoeden.
Maar uiteindelijk zullen beide uitvoeringen voor en nadelen hebben, aan de koper om de beste selectie voor zijn/haar doeleinden te maken.
 
Tja, een vermoeden :idea: :?:

Vraag maar eens aan iemand met een driewiel-fiets.

Een driewielfiets wordt pas "stabiel" als het een "intelligente" is die schuin door de bocht kan en/of eentje met vering waarin je ongeveer tussen de wielen ligt.
Iedere oneffenheid die niet precies links-rechts gelijk is geeft dwarse impulsen en daarmee ook reactiekrachten op het trekkende voertuig ... en als dat trekkende voertuig een normale 2-wielfiets is die juist een evenwichts-stabiliteit kent dan is dat gewoonweg niet prettig.

Geloof je het nu nog niet vraag het dan maar eens aan je oma of een ander in een scootmobiel.

Een eenwiel-aanhanger maakt de combinatie alleen "instabieler" op het moment dat je stilstaat.
Maar deze instabiliteit is niet groter als gewoon zware tassen aan de fiets ... het geheel wint aan stabiliteit als de lading in de een-wiel-aanhanger lager en meer in de as van de combinatie ligt, daarom is een BOB(achtige) de eerste keus van ongeveer iedereen die ver weg wil met een aanhanger.
O ja, wat wel kan meespelen in het instabiliteitsverhaal: Slecht verdeelde bagage maakt uiteindelijk iedere combinatie onevenwichtig. Alle bagage in de aanhanger kan bijvoorbeeld zorgen voor te weinig stabiliteit van de trekkende fiets, het geheel wordt dan onhanteerbaar (maar ook weer vooral als je stilstaat).

Het is allemaal eenvoudige natuurkunde dus .... net zo betwistbaar als een aardbol.

BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 02 dec, 2018 13:10
Ed kettingvet schreef:
zo 02 dec, 2018 12:10
gios schreef:
vr 30 nov, 2018 22:01
Kar met 2 wielen. Veel stabieler.
Is ook mijn vermoeden.
Maar uiteindelijk zullen beide uitvoeringen voor en nadelen hebben, aan de koper om de beste selectie voor zijn/haar doeleinden te maken.
 
Tja, een vermoeden :idea: :?:

Vraag maar eens aan iemand met een driewiel-fiets.

Een driewielfiets wordt pas "stabiel" als het een "intelligente" is die schuin door de bocht kan en/of eentje met vering waarin je ongeveer tussen de wielen ligt.


blablablabla


BSM
Dus jij vergelijkt een tweewielige kar met een 3-wieler of scootmobiel :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik leg dubbel.
gios schreef:
zo 02 dec, 2018 14:03
Dus jij vergelijkt een tweewielige kar met een 3-wieler of scootmobiel
Ja?
Leon schreef:
zo 02 dec, 2018 14:22
gios schreef:
zo 02 dec, 2018 14:03
Dus jij vergelijkt een tweewielige kar met een 3-wieler of scootmobiel
Ja?
 
Ja :!:  
Precies, want een tweewielige aanhanger achter een fiets heeft net als een 3-wieler een drie-puntig steun-vlak.
Als alles vlak is is het geen probleem. Zodra één van de twee aanhangerwielen door een kuil of over een bult gaat
geeft dat een momentum dat zijdelings aan het derde punt - de fiets - trekt. En bovendien - bovenop het driewielerverhaal - heb je bij een tweewiel-aanhanger de lading veelal ergens tussen de twee wielen en dat geeft bij hobbels ook nog eens een kiep-momentum.
De aanhanger van het BOB-type heeft dit allemaal niet (of in ieder geval heel veel minder).

BSM

PS   Wat betreft het "dubbel leggen": Mijn oma zei altijd "Ze kunnen maar beter om je lachen als om je huilen".
Bridgestone SM schreef:
zo 02 dec, 2018 13:10
Ed kettingvet schreef:
zo 02 dec, 2018 12:10
gios schreef:
vr 30 nov, 2018 22:01
Kar met 2 wielen. Veel stabieler.
Is ook mijn vermoeden.
Maar uiteindelijk zullen beide uitvoeringen voor en nadelen hebben, aan de koper om de beste selectie voor zijn/haar doeleinden te maken.
 
Tja, een vermoeden :idea: :?:
Inderdaad een vermoeden ja, ik heb vrij goede ervaring met een zelfbouw tweewieler kar (kan je lezen in mijn "ervaringen fietskarren topic" (blz 2 / post 4).
Bridgestone SM schreef: Geloof je het nu nog niet vraag het dan maar eens aan je oma of een ander in een scootmobiel.
Ik heb het gevraagd, ze zijn allemaal over naar een eenwieler scootmobiel. :lol:
Ik heb een Radical Cyclone toch al meerdere keren ondersteboven gehad, een Bob Yak nooit.
Hallo allemaal, een korte update.

Uiteindelijk hebben wij de Topeak Trailer gekocht. Wij vonden het veel geld maar tot nu toe lijkt het wel de investering waard. Ik kan het echter niet vergelijken met andere trailers want die hebben wij nooit gehad. Wij hebben gekeken naar 2e hands bob yak trailers maar die waren nog behoorlijk prijzig. Soms vroegen ze dezelfde prijs als een nieuwe Topeak trailer en meestal zag je de roest op de foto's al zitten. Dat brengt ook een risico met zich mee. Mocht je geen trailer willen kopen, we hebben gezien dat veel mensen hun trailer verhuren, kan dus ook een optie zijn.

Tot nu toe enkel drie dagen mee gefietst dus een echte test hebben we ook nog niet gehad. Mijn vriendin die ermee fietst geeft aan dat het fijn fietst. Ze merkt er weinig van en het fietst erg ligt. Het viel haar reuze mee. Er zit een enorme drybag bij waar echt heel veel bagage in gaat.

Ze heeft haar achterassen en de slurf nu weggelaten en daarmee is de mogelijkheid tot een kinderzitje ontstaan. Een oplossing die ik iedereen met kinderen kan adviseren. Wij vinden het veel fijner, veiliger, lichter, eenvoudiger dan lopen klooien met het verhogen van het zitje of met bagageverleners, enzovoorts. Daar hebben wij slechte ervaringen mee! (niet doen). Ik weet dat meerdere ouders zich afvragen hoe om te gaan met het kinderzitje. Ons advies is dus, koop een bagagetrailer.

In juni gaan we er drie weken mee fietsen, daarna kan ik beter aangeven hoe het allemaal gegaan is. Het lijkt dus positief.
Ik heb net een Burley Nomad gekocht. Nog niet mee gereden, maar de eerste inspectie valt goed uit. Hij is licht, lijkt robuust en kan goed achter mijn ICE sprint. De opzet voor de komende vakantie ziet er dan zo uit (dit is niet mijn fiets of foto, maar ik heb wel dezelfde fiets (maar dan zonder windscherm) en dezelfde kar):

Afbeelding

Aangezien we met drie kinderen gaan fietsen hebben we helaas wel een aanhanger nodig, zelfs al nemen we zo min mogelijk mee.

Liever had ik een eenwielkar gehad, maar die kan niet achter de trike, omdat er een SRAM kastje op de as zit.

In het hemelvaartweekend komt de eerste test als we met het gezin een weekendje gaan fietsen.