Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagagekar, welke wel en welke niet? - Forum Wereldfietser

bagagekar, welke wel en welke niet?

Beste lezer,

Een tweede vraag ter voorbereiding op onze fietsvakantie. Aangezien we nu met twee kinderen zijn zal ik een 2persoons fietskar gaan trekken. We gaan geen fietsstoeltje meer gebruiken (denk ik) want dat was voorheen een groot drama met de bevestiging.

Twee kinderen is meer bagage, veel meer kilo's voor mij dus mijn vriendin zal wat extra spulletjes van mij gaan overnemen om het voor mij nog fietsbaar te houden. Het leek ons daarom verstandig dat zij een bagagekar gaat mee trekken, naast onze fietstassen.

Maar wat voor kar dan? ik zie bijvoorbeeld:

https://www.fietskar-winkel.nl/fietskar ... gJvvfD_BwE

https://www.futurumshop.nl/topeak-trail ... gJe3_D_BwE

de tweede is veel duurder maar lijkt ongeveer hetzelfde. Maar er zijn nog wel meer verschillende karren. Wat is handig? wat zijn de adviezen?

bij voorbaat dank!
Kar met 2 wielen. Zeker voor een dame. Veel stabieler.
gios schreef:
vr 30 nov, 2018 22:01
Kar met 2 wielen. Zeker voor een dame. Veel stabieler.
 
Tja, mijns inziens is dit een weinig sekse-neutrale opmerking.
Bovendien ... rijdt een goede éénwiel aanhanger duidelijk lichter en makkelijker.

Of met andere woorden: Het stabielst is gewoon thuisblijven.

BSM
Ik heb geen verstand/ervaring van/met fietskarren, maar tassen "water afstotend" en "waterproof" zou voor mij wel een belangrijk verschil in de specificatie zijn.

Groet,
Tom.
waterdicht uiteraard. Het gaat mij om het soort kar.

Ik zie dat die topeak bevestigd is in dezelfde oogjes als de drager. Of zie ik dat verkeerd? Het is wel de bedoeling dat de drager ook op de fiets zit. Alhoewel, als het volume van twee grote achtertassen makkelijk in zo'n karretje gaat en er dan nog meer bij kan is het misschien niet eens nodig. Maar in dat geval zouden we misschien eerder de voortassen weg laten.
Bridgestone SM schreef:
vr 30 nov, 2018 23:13
gios schreef:
vr 30 nov, 2018 22:01
Kar met 2 wielen. Zeker voor een dame. Veel stabieler.
 
Tja, mijns inziens is dit een weinig sekse-neutrale opmerking.
Bovendien ... rijdt een goede éénwiel aanhanger duidelijk lichter en makkelijker.

Of met andere woorden: Het stabielst is gewoon thuisblijven.

BSM
Oh er zijn geen verschillen tussen mannen en vrouwen?
2e opmerking klopt ook al niet.
Een 2-wieler rijdt namelijk heerlijk licht en duidelijk stabieler dan een eenwieler. Daarbij trekt vooral bij stilstand een tweewieler niet zijdelings aan de fiets. En dat is inderdaad met name voor een dame, die nu eenmaal stukken minder sterk is dan een heer, erg fijn.
gios schreef:
za 01 dec, 2018 12:56
Bridgestone SM schreef:
vr 30 nov, 2018 23:13
gios schreef:
vr 30 nov, 2018 22:01
Kar met 2 wielen. Zeker voor een dame. Veel stabieler.
 
Tja, mijns inziens is dit een weinig sekse-neutrale opmerking.
Bovendien ... rijdt een goede éénwiel aanhanger duidelijk lichter en makkelijker.

Of met andere woorden: Het stabielst is gewoon thuisblijven.

BSM
Oh er zijn geen verschillen tussen mannen en vrouwen?
2e opmerking klopt ook al niet.
Een 2-wieler rijdt namelijk heerlijk licht en duidelijk stabieler dan een eenwieler. Daarbij trekt vooral bij stilstand een tweewieler niet zijdelings aan de fiets. En dat is inderdaad met name voor een dame, die nu eenmaal stukken minder sterk is dan een heer, erg fijn.
Met een twee wieler rij je dus 3 sporen. Geen probleem op glad asfalt maar zodra je enigszins hobbels tegenkomt een belangrijk nadeel. Plus je bent een stuk breder.
Ze gaan al met een kinderkar rijden....
Er zijn inderdaad vele varianten die hetzelfde eruit zien, eigenlijk allemaal varianten op het origineel: de Bob Yak. Heb zelf een tweedehands BOB Yak die ik inmiddels wat heb opgeknapt.

Als je vaak en veel rijdt is de BOB wel erg goed. Heb ooit wel met een kopie gereden, dat beviel toch duidelijk minder. Zowel de bevestiging aan de fiets als de stabiliteit doen onder voor die van de BOB Yak. Verwacht wel dat de Topeak ook in orde is, mag ook wel voor die prijs.

Op Marktplaats, en een enkele keer op dit forum, zijn regelmatig prima Bob Yak's te vinden voor niet al te gekke prijzen. Helaas niet nieuw te koop in een Nederlandse winkel en de internet prijzen zijn wel erg hoog.

Let bij het kopen er in ieder geval goed op dat de kar past bij de wielmaat van de trekkende fiets. Veel karren zijn alleen geschikt voor 26" en passen echt niet op een 28" wiel.

Daarnaast heb ik op de moeilijke manier ondervonden dat het lastig is een goede kwaliteit buitenband te krijgen voor het 16" wiel. Een band van nog geen jaar oud plofte zonder aanwijsbaren reden, midden op een onverharde route zonder steden nabij. Vervolgens zo'n 50 km op een duct-tap reparatie van de buitenband gereden(nieuwe binnenband had ik gelukkig wel bij me). Inmiddels een 16" Schwalbe met antileklaag gevonden en gemonteerd.

Succes met de keuze.
gios schreef:
za 01 dec, 2018 12:56
Oh er zijn geen verschillen tussen mannen en vrouwen?
2e opmerking klopt ook al niet.
Een 2-wieler rijdt namelijk heerlijk licht en duidelijk stabieler dan een eenwieler. Daarbij trekt vooral bij stilstand een tweewieler niet zijdelings aan de fiets. En dat is inderdaad met name voor een dame, die nu eenmaal stukken minder sterk is dan een heer, erg fijn.
Hmm ... dan ken ik kennelijk mensen van het vrouwelijk geslacht die geen "dame" zijn en/of mensen van het mannelijk geslacht die geen "heer" zijn.
Zeker, er is gemiddeld wel een zeker verschil in kracht, maar ik zou daar geen generalistische opmerkingen over willen maken.

Dan verder: Zodra het rijdt rijdt een netjes volgende éénwieler gewoonlijk stabieler als een tweewieler, al was het maar omdat de stuur-geometrie en de eenwielige volgzaamheid veel beter is.
Bij stilstand is er eventueel iets meer overeind te houden maar dat is niet onoverkomelijk.
Tenslotte: een eenwieler geeft veel minder luchtweerstand, dus ... als het gaat om krachtsverschillen dan zou ik de eenwieler juist aan de zwakste schakel toebedelen, vooral als de ander al met een tweewieler met kinderen rijdt.

BSM
luchtfietser schreef: ... ik zie dat die topeak bevestigd is in dezelfde oogjes als de drager. Of zie ik dat verkeerd?
Bevestiging Topeak Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=luhPmAmUkPo
Of:
Bevestiging aan zadelbuis zoals bij de Tout Terrain Mule:
https://www.youtube.com/watch?v=1RsvM1FW5eM
Dit is dan ook wel weer een mooi filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=MEv1_7iJ8Ps
het mooiste zou zijn als het 20 inch wielen heeft. dan is het dezelfde maat als die van de kinderkar. ik zal is even rond kijken.
luchtfietser schreef:
za 01 dec, 2018 20:02
het mooiste zou zijn als het 20 inch wielen heeft. dan is het dezelfde maat als die van de kinderkar. ik zal is even rond kijken.
Of de maat van de fiets zelf, zie ExtraWheel.
Hans Keesom schreef:
za 01 dec, 2018 21:07
luchtfietser schreef:
za 01 dec, 2018 20:02
het mooiste zou zijn als het 20 inch wielen heeft. dan is het dezelfde maat als die van de kinderkar. ik zal is even rond kijken.
Of de maat van de fiets zelf, zie ExtraWheel.
 
De lage eenwieler heeft een paar duidelijke voordelen qua evenwicht en hanteerbaarheid.

BSM
Bridgestone SM schreef:
za 01 dec, 2018 21:16
Hans Keesom schreef:
za 01 dec, 2018 21:07
luchtfietser schreef:
za 01 dec, 2018 20:02
het mooiste zou zijn als het 20 inch wielen heeft. dan is het dezelfde maat als die van de kinderkar. ik zal is even rond kijken.
Of de maat van de fiets zelf, zie ExtraWheel.
 
De lage eenwieler heeft een paar duidelijke voordelen qua evenwicht en hanteerbaarheid.

BSM
Ik ben benieuwd naar die voordelen.
Het grotere wiel van de extrawiel is zelf niet zo zwaar. Zolang je de bagage maar laag genoegd hangt en niet alles bovenop het wiel wil plaatsten lijkt me het net zo stabiel als bij een klein wiel. Maar ik laat me graag overtuigen.
nou, het wordt een 'normaal' bagagekarretje

deze staat op marktplaats https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618
luchtfietser schreef:
za 01 dec, 2018 22:27
nou, het wordt een 'normaal' bagagekarretje

deze staat op marktplaats https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618
Mooi karretje hoor. Veel plezier ermee en laat ons weten hoe je ervaringen ermee zijn.
Naar mijn ervaring loopt een Bob Yak veel lichter dan een tweewielige bak-kar. Zo'n ding heeft zeer slechte stroomlijn dus bij tegenwind kom je echt niet vooruit. En loopt ook onrustig op slecht wegdek, trekken/duwen aan de fiets. Dit heeft de Bob-Yak niet. Enige tweewielige kar die ik ken die nog wel een beetje elegant is, is de Radical Cyclone, van horen zeggen, zelf geen ervaring mee.
is dit ook een reële prijs? Hier zal dan nog een tas bij gekocht moeten worden en dan nader ik de nieuwprijs volgen mij

alternatief, hetzelfde behalve de tas en iets minder blits: https://www.fietskar-winkel.nl/fietskar ... ke-Carrier