Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rating slaapzakken. Hoe gemeten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

rating slaapzakken. Hoe gemeten

https://eu.mammut.com/p/2410-01751-5938 ... -3-season/
Comfort limiet -7°C bij 1400 gram. Wel vaak alleen een rits aan de rechterkant. Joost mag weten waarom...

https://eu.mammut.com/p/2410-01741-5938 ... ti-winter/
Rond 2kg en comfort limiet -12°C (comfort -6°C). Wél de rits aan de linkerkant.
Han Doek schreef:
do 29 nov, 2018 06:42
https://eu.mammut.com/p/2410-01751-5938 ... -3-season/
Comfort limiet -7°C bij 1400 gram. Wel vaak alleen een rits aan de rechterkant. Joost mag weten waarom...

https://eu.mammut.com/p/2410-01741-5938 ... ti-winter/
Rond 2kg en comfort limiet -12°C (comfort -6°C). Wél de rits aan de linkerkant.
Bedankt voor de tips. Wat maakt het trouwens uit waar de rits zit, links of rechts?
Kijk ook eens naar het merk Western Mountaineering. Een slaapzak is heel persoonlijk, mij bevalt hij erg goed.
Senior2 schreef:
do 29 nov, 2018 14:32
Kijk ook eens naar het merk Western Mountaineering. Een slaapzak is heel persoonlijk, mij bevalt hij erg goed.
Volgens de website zijn dat allemaal donzen slaapzakken. En er werd gevraagd naar een niet-donzen slaapzak.
Kijk toch ook even naar het volume wat je mee moet nemen, de Noordkaap is verder weg dan Rome. Daarnaast kan ik je een zijden lakenzak warm aanbevelen, dat scheelt toch ook weer een paar graden die je meeneemt, en gelukkig wel erg klein kan wegproppen.
Bedenk dus wel dat naast het extra volume je ook extra gewicht mee gaat nemen, en zoals velen voor mij al schreven alles wat je niet meeneemt is mooi meegenomen. :wink:
zivojan schreef:
do 29 nov, 2018 14:14
Bedankt voor de tips. Wat maakt het trouwens uit waar de rits zit, links of rechts?
Probeer maar eens met je rechterhand vanaf je rechterschouder enigszins naar rechts te verplaatsen. Je zult merken dat dat erg lastig is. Toch is dat grofweg de beweging die veel rechtshandigen met een rechtse rits in een mummieslaapzak zullen moeten maken om deze te openen.
Probeer dan met je rechterhand bij je linkerschouder naar links van je af te bewegen: probleemloos! Vaak is voor een rechtshandige daarom een rits aan de linkerkant handiger in gebruik, en vice versa.

Wat ook kan meespelen is de zijde waar de rits van je binnentent zit, als je de ingang aan de zijkant hebt. Ik kan dat vaak variëren, dus voor mij is dat geen argument voor een zijde van een rits.
Han Doek schreef:
vr 30 nov, 2018 05:54
zivojan schreef:
do 29 nov, 2018 14:14
Probeer maar eens met je rechterhand vanaf je rechterschouder enigszins naar rechts te verplaatsen. Je zult merken dat dat erg lastig is. Toch is dat grofweg de beweging die veel rechtshandigen met een rechtse rits in een mummieslaapzak zullen moeten maken om deze te openen.
Probeer dan met je rechterhand bij je linkerschouder naar links van je af te bewegen: probleemloos! Vaak is voor een rechtshandige daarom een rits aan de linkerkant handiger in gebruik, en vice versa.

Wat ook kan meespelen is de zijde waar de rits van je binnentent zit, als je de ingang aan de zijkant hebt. Ik kan dat vaak variëren, dus voor mij is dat geen argument voor een zijde van een rits.

Als gebruiker van een dekenmodel-slaapzak heb ik nog nooit aan dit knelpunt gedacht.
Het pleit dus eigenlijk naar een slimme links-rechts oplossing, want ... je zal maar eens een zere hand of schouder hebben.   Het kan in ieder geval heel beklemmend zijn als je niet uit je slaapzak komt.

BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 30 nov, 2018 11:23
Han Doek schreef:
Probeer maar eens met je rechterhand vanaf je rechterschouder enigszins naar rechts te verplaatsen. Je zult merken dat dat erg lastig is.
Als gebruiker van een dekenmodel-slaapzak heb ik nog nooit aan dit knelpunt gedacht.
Je moet mijns inziens wel rechtshandig zijn omdat je geen linkerhand _hebt_ om dit als knelpunt te ervaren. Ik denk dat er weinig mensen zò stijf rechtshandig zijn dat ze met links niet aan een rits kunnen trekken.

Ik ben overigens hoe dan ook blij dat ik, omdat ik het snel warm heb, meestal mijn mummy-slaapzak niet tot boven toe hoef dicht te trekken; het gepruts met je vingers door de gezichtsopening kan lastig zijn ongeacht of het met links of rechts moet - te meer omdat ik meestal wakker word omdat ik nodig moet en er dus haast bij is... :oops:

Carl
Carl schreef:
vr 30 nov, 2018 14:55
Bridgestone SM schreef:
vr 30 nov, 2018 11:23
Han Doek schreef:
Probeer maar eens met je rechterhand vanaf je rechterschouder enigszins naar rechts te verplaatsen. Je zult merken dat dat erg lastig is.
Je moet mijns inziens wel rechtshandig zijn omdat je geen linkerhand _hebt_ om dit als knelpunt te ervaren. Ik denk dat er weinig mensen zò stijf rechtshandig zijn dat ze met links niet aan een rits kunnen trekken.

Ik ben overigens hoe dan ook blij dat ik, omdat ik het snel warm heb, meestal mijn mummy-slaapzak niet tot boven toe hoef dicht te trekken; het gepruts met je vingers door de gezichtsopening kan lastig zijn ongeacht of het met links of rechts moet - te meer omdat ik meestal wakker word omdat ik nodig moet en er dus haast bij is... :oops:
Tja, ik ken iemand die obligaat eenhandig is, in zijn geval linkshandig (de rechterhand verdween in de worstmachine).   Hij is links heel handig, maar het blijft soms onhandig, vooral als je je zo verstapt dat je per helikopter moet worden opgetakeld en daarna ondanks een breuk weer terug naar de camping gestuurd wordt.

Maar goed, het hoeft allemaal niet zo dramatisch te zijn om toch lastig te zijn. Ik werd pas op de fiets ondersteboven gereden en ik had ruim een maand een rechterhand die alles deed behalve dan al die truukjes die de mensenhand zo handig maakt: de duim opponeren ging nog wel maar op complexe manier knijpen en krachtzetten niet.

Een mummie-slaapzak heeft dus allerlei voordelen maar ook een paar nadelen ... nog afgezien van het getweeën in één dubbele slaapzak slapen.   I know, er zijn linkse en rechtse mummies die aaneengeritst kunnen maar ik twijfel ernstig aan de goede werking van zoiets .... misschien gaat het wel met een slechts beperkt toelopend deken-model.

BSM
Revanho schreef: [quote=Senior2 post_id=320712 time=<a href="tel:1543498352">1543498352</a> user_id=16149]
Volgens de website zijn dat allemaal donzen slaapzakken. En er werd gevraagd naar een niet-donzen slaapzak.
[/quote]

Je hebt gelijk. Was ik even aan voorbij gegaan.