door
Roger » zo 10 feb, 2019 20:14
Zoals gezegd wordt vervolgd. Bij dezen. Met name het argument dat bij renovatie, batterijen worden gebruikt die na productie datum niet ouder dan 2 maanden oud zijn, heb ik besloten mijn accu te laten reviseren met Samsung Li-ion cellen. Dit bij een bedrijf in Simpelveld. Ook had ik overwogen een nieuwe accu te kopen zodat ik er dan twee had en dus flinke tochten kon ondernemen zonder tussentijds bij te laden. Alhoewel bij laden in een marginale café in een buitenwijk van een grote stad met een Jupiler of Stella Artois is ook geen straf. Echter gezien de rest capaciteit van mijn oude accu zet dit ook niet veel zoden aan de dijk. De medewerker van dit bedrijf zag al direct de het accuhuis of wel de ommanteling iets was uitgebold t.g.v. het uitzetten van verouderde cellen.
Eerst werd de acculader getest, vervolgens de bms printplaat. Toen deze goed bleken te werken werd de accu uiteindelijk getest.
In de test werd de accu die oorspronkelijk 620 Wh aan capaciteit had, ontladen. Vervolgens vol geladen. Dit in 19 uur en 40 minuten. Conclusie rest capaciteit; 06,54 Ah x 36 Volt = 235,44 Wh. Hieruit concludeer ik dat mijn accu in 56 maanden 62 % aan capaciteit heeft verloren. Dus per maand (62% : 56) 1,1 %. Dus per jaar (1,1% X 12) 13,2 %.
Zo, 62 % verlies aan capaciteit in die jaren. Ik had een vermoeden dat mijn accu ongeveer 25 % minder was geworden. Maar hier zat ik dus flink naast. Ik denk dat dit komt dat dit degradeer proces sluipend gaat. Maar als ik nu kijk naar mijn nieuwe actieradius begrijp ik deze cijfers wel.
Mocht in de toekomst de bms printplaat het begeven terwijl de batterijen nog goed zijn, dan kan het betreffende bedrijf altijd nog een gebruikte bms printplaat in de accu plaatsen. Dus geen man over boord.
In mijn berekening zit een kleine marge. Pin me dus dan ook niet vast dat deze cijfers niet helemaal kloppen tot achter de komma. Een exacte berekening maken is mijn inziens ook niet mogelijk, gezien ik niet weet hoelang de cellen onderweg (productie, opslag, transport, opslag, transport, opslag, transport, oppppp) zijn geweest van productie datum en aankoop accu bij de dealer in mei 2014. Het blijf dus een beetje natte vinger werk, maar geeft mijn inziens toch enig inzicht.
Inmiddels heb ik de gereviseerde accu vier keer leeg gereden en vol geladen. Dat wil zeggen tot hij de fiets geen ondersteuning meer gaf. Dus niet diep ontladen. Dit werd mij geadviseerd door dit accu revisie bedrijf. De accu capaciteit wordt pas volledig benut na deze cyclus van vier maal achter elkaar volledig laden en ontladen als de batterijen nog nieuw zijn. Doe je dit proces achter een half jaar, dan heeft dit niet veel zin meer. De cellen zijn dan al lui en dit kun je niet meer corrigeren. Volgens mij zijn veel e-bike verkopers hier helemaal niet van op de hoogte, en wordt dus de volledige capaciteit van veel accu’s nooit gebruikt. Dit is jammer.
Of een nieuwe accu nu 500 of 800 laadcyclus heeft is volgens mij geen issue. Dit omdat de accu al lang versleten door het verouderingsproces eer je die laadcyclus bent overschreden. Of je moet wel heel veel km per jaar fietsen. Stel je hebt een accu van 620 Wh. Producent claimt gemiddeld 800 laadcyclus. Je fiets gemiddeld over de jaren 85 km met een volle accu. In het begin iets meer, later iets minder. Na vier jaar is de accu aan vervanging toe. Stel je hebt 24000 km met deze accu gefietst. Dus 6000 km per jaar. Dit vind ik best veel. 24000 km : 85 km (1 laadcyclus) zijn 282 laadcyclus. Dus zou je die 800 laadcyclus overschrijden binnen een termijn van 4 jaar (omdat de accu dan toch versleten is) zou je per jaar zeker 17000 km moeten fietsen.
Het is nu nog te vroeg om te zeggen of nieuwe cellen plaatsen in mijn bestaande accu een goede keuze is geweest. Maar ik heb er wel een goed gevoel bij. De gereviseerde accu heeft geen storing verzaak bij de ander elektronica van mijn geëlektriseerde 14 jaar oude fiets. Ook heb ik het motormanagement systeem niet hoeven te resetten. Zou overigens niet weten hoe dit moet. Dus gelukkig maar. Bovendien ben ik hiermee € 190,00 goedkoper uit en is deze keuze iets minder milieu belastend.
Heb je iets met dit verslag? Mooi, graag gedaan. Klopt er iets niet aan mijn bevindingen, dan hoor ik dit graag!
Groetjes, Roger.