Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rating slaapzakken. Hoe gemeten - Forum Wereldfietser

rating slaapzakken. Hoe gemeten

Hallo,

hoe wordt de temperatuur gemeten bij slaapzakken. Als er staat tot -5, is dat dan met kleding aan of pyama aan? Of naakt?

Ben op zoek naar een winterslaapzak en zag een mooie helsport staan, de alta. Is comfort temperatuur -9, maar ik vroeg me af: is dat dan met kleding aan zoals broek en jas zoals isolatie jas?

Jan

https://www.helsport.no/alta-winter Dit is de slaapzak.
Bedenk me net dat je ook een goede slaapmat nodig hebt. Is daar ook rekening mee gehouden met de temperatur rating? Dat je een goede slaap mat hebt?
zivojan,

Volgens mij is de "rating" vaak nogal een "Wij van WC-eend" verhaal.

Ik heb in het verleden wel testjes gezien, plaatjes met een warmte-camera, daar werd je niet vrolijk van.   Bovendien waren de verschillen groot.

Verder maakt het nogal uit of je met min 10 in de luwte zit of min 10 in de tocht.
Mijn ervaring is dat een kleinere/lagere tent dan "warmer" aanvoelt.

En tenslotte: het hangt ook erg af van de persoon (en de persoonlijke training).
Naast de individuele kouwelijkheid is er een koude-training: je hebt allerlei kleine spiertjes, spiertjes die de perifere op een laag pitje kunnen knijpen, je wordt dan perifeer wel kouder maar de kern-temperatuur zakt niet en daarmee krijg je het veel minder koud.

O ja, bij slaapzakken speelt een heel belangrijke rol in hoeverre ze daar waar jij ligt nog isoleren. Dons isoleert bijv geweldig maar niet als je erop ligt ... je ligt warmer óp een fleece-dekentje.

BSM
Bridgestone SM schreef:
wo 28 nov, 2018 15:25
Volgens mij is de "rating" vaak nogal een "Wij van WC-eend" verhaal.
Er is een Europese Norm voor: https://en.wikipedia.org/wiki/EN_13537
Of die alles dekt weet ik niet, vast niet, dat doet geen enkele norm. Het probleem van mij dat ik altijd heb met mijn donzen slaapzak is dat het dons later in de nacht aan de zijkant zit omdat ik roterend slaap, ik draai nogal veel.

De temperaturen die je in de winkel en op websites ziet zjin als het goed gebaseerd op deze norm. Dat is persoonlijk op zich nutteloos zoals BSM al uitlegt, maar het maakt het wel mogelijk om slaapzakken onderling enigszins te vergelijken.
Leon schreef:
wo 28 nov, 2018 16:12
De temperaturen die je in de winkel en op websites ziet zjin als het goed gebaseerd op deze norm. Dat is persoonlijk op zich nutteloos zoals BSM al uitlegt, maar het maakt het wel mogelijk om slaapzakken onderling enigszins te vergelijken.
Hartelijk dank voor de link. Staat precies wat ik zocht:

These ratings are taken assuming that the subject is using a sleeping pad, tent and is wearing one base layer of thermal underwear.

Dus niet met kleding aan zoals jas en broek, maar een basis laag thermo ondergoed. Lange thermo onderbroek en thermo shirt met lange mouwen zou dus genoeg moeten zijn.

Een tweede vraag: zijn de slaapzakken van helsport goed? Heb er zelf geen ervaring mee. Vallen ze een beetje ruim of zijn ze erg krap? Ik hou niet van krap te liggen maar wil graag wel een beetje bewegen.
zivojan schreef:
wo 28 nov, 2018 16:40
Een tweede vraag: zijn de slaapzakken van helsport goed? Heb er zelf geen ervaring mee. Vallen ze een beetje ruim of zijn ze erg krap? Ik hou niet van krap te liggen maar wil graag wel een beetje bewegen.
Niemand wil te krap liggen, maar de verschillen tussen mensen zijn zo groot dat de mening van de een weinig zinnigs voor een willekeurige ander zegt.
Ga eens naar een slaapzakkenwinkel en probeer wat uit - ik bedel fysiek, niet online :wink: . Kijk dan naar de breedte- en lengteafmetingen van die zakken die je nog bevallen en je weet voor altijd* wat de minimumafmetingen zijn voor een slaapzak voor jou.

De zak die je noemt is met 3,35 kg voor een Large wel extreem zwaar. Ook de helft daarvan wordt bij een donsslaapzak als flink zware slaapzak gezien.
.... En dan zou het ook mooi zijn als je je nieuwe slaapzak in diezelfde winkel koopt. :)

Groet,
Tom.
Er komt weer een groupbuy aan via hiking-site. Dat is dan voor Cumulus slaapzakken.

Wellicht een optie?
Sonny schreef:
wo 28 nov, 2018 17:26
Er komt weer een groupbuy aan via hiking-site. Dat is dan voor Cumulus slaapzakken.

Wellicht een optie?
Is dit voor donsen slapzakken of ook synthetische slaapzakken? Ik wil synthetische slaapzak, want ik hou niet van dons.
zivojan schreef:
wo 28 nov, 2018 17:38
Sonny schreef:
wo 28 nov, 2018 17:26

Wellicht een optie?
Is dit voor donsen slapzakken of ook synthetische slaapzakken? Ik wil synthetische slaapzak, want ik hou niet van dons.
Op de website staat dat ze ook synthetische slaapzakken verkopen.

Ik en mijn fietsmaat hebben twee jaar geleden via de Cumulus-inkoopactie op de hikingsite ieder een donzen slaapzak geheel naar eigen wens en met flinke korting gekocht. Ik was en ben er nog steeds erg over te spreken! het was ook wel grappig om dat gezamenlijk te doen, met de coördinator die een enorme doos met slaapzakken ontving, met daarna een geoliede logistieke operatie kris-kras door Nederland om alle slaapzakken en accessoires op hun plek te krijgen.
Leon schreef:
wo 28 nov, 2018 16:12
..... Het probleem van mij dat ik altijd heb met mijn donzen slaapzak is dat het dons later in de nacht aan de zijkant zit omdat ik roterend slaap, ik draai nogal veel.

Wij hebben een donzen slaapzak, met een ribstop-nylon-tijk (tweezijdig nylon)*, en verticale banen.
Met z'n tweeën 's zomers alleen die ene slaapzak, in voor en naseizoen hebben we een "fleece" onderdeken eraan geritst. De verticale banen verdelen de dons "eerlijker", maar bij echte koude heb je dan weer het dilemma of je warme voeten wilt of warme schouders. Een tentgenoot waarmee je het goed kunt vinden is ook een bonus.

* Tweezijdig ribstop-nylon is wat killer als katoen of katoenvervangers ... in ruil is het enorm duurzaam.

Overigens is er een makkelijke truuk in geval van ineens toch te koud weer: Ontvouw je reddingsdeken en drapeer die losjes over je heen. Het gealuminiseerde plastic stelt niks voor maar reflecteert al de weglekkende warmte. Doe de reddingsdeken beter losjes over je heen want te strak geeft een condensprobleem.

Heb je geen goed isolerend matje (ik kampeerde lang zonder matjes) dan is een krant bij optrekkende koude een goede hulp, die daklozen die op een krant of een kartonnetje slapen zijn zo gek nog niet.

BSM
Leon schreef:
wo 28 nov, 2018 16:45
De zak die je noemt is met 3,35 kg voor een Large wel extreem zwaar. Ook de helft daarvan wordt bij een donsslaapzak als flink zware slaapzak gezien.
Ik weet het. Een alternatief zou de trollheimen kunnen zijn. Deze weegt "maar" 2,35 kg. Als je syntetische wilt voor een winter slaapzak, ontkom je niet aan een zware slaapzak. Deze gaat overigens tot -2 voor comfort en -8 voor transition.

Ik ga volgend jaar lente naar de Noordkaap en heb dus een warmere slaapzak nodig. Alta is dan misschien teveel. Deze zou dus ook voldoende warm kunnen zijn.
Het probleem van mij dat ik altijd heb met mijn donzen slaapzak is dat het dons later in de nacht aan de zijkant zit omdat ik roterend slaap, ik draai nogal veel.
Dan vermoed ik toch dat er iets mis is met de slaapzak. Bij een adequaat gevulde donzen zak zou dat niet mogen voorkomen.
De zak die je noemt is met 3,35 kg voor een Large wel extreem zwaar.
Ze lijken me allemaal nogal zwaar, die synthetische zakken van Helsport. Ik zou denken dat je een synthetische zak kunt vinden die tot -9 °C gaat en die in maat Large een kilo minder weegt.
derdekeer schreef:
wo 28 nov, 2018 21:14
Het probleem van mij dat ik altijd heb met mijn donzen slaapzak is dat het dons later in de nacht aan de zijkant zit omdat ik roterend slaap, ik draai nogal veel.
Dan vermoed ik toch dat er iets mis is met de slaapzak. Bij een adequaat gevulde donzen zak zou dat niet mogen voorkomen.

Toch herken ik de schuivende dons ook wel. In ons geval betreft het ook een "antieke" slaapzak, inmiddels van "sub-zero" meer in zomerse kwaliteit veranderd. Met de jaren raak je iets dons kwijt maar vooral neemt de veerkracht (no pun intended) van het dons af. De dons vraagt langzaamaan ook wat meer om "opschudding" om nog prettig gelijkmatig warmte te geven.

Als het al te koud is hebben we altijd nog de slaapzak van mijn schoonmoeder ... jammergenoeg is dat een slaapzak met horizontale banen, gelukkig wel eentje met ook weer dubbelzijdig ribstop-nylon.

BSM
derdekeer schreef:

Ze lijken me allemaal nogal zwaar, die synthetische zakken van Helsport. Ik zou denken dat je een synthetische zak kunt vinden die tot -9 °C gaat en die in maat Large een kilo minder weegt.
Ik heb het geprobeerd maar kon niet veel anders vinden. Helsport is een goed merk ook vind ik.

Als iemand suggesties heeft voor een synthetische slaapzak tot minstens -5, en die niet teveel weegt, hou ik me aanbevolen.
Toch herken ik de schuivende dons ook wel.
Dit is natuurlijk offtopic, dus mijn excuses aan de TS. Aan hem zou ik aanraden om even te zoeken naar een synthetische slaapzak die veel lichter is, en veel minder plaats inneemt in de bagage. Helsport claimt excellente prestaties wanneer de slaapzak vochtig wordt, wat een argument kan zijn. Maar het zou me verbazen mocht hun synthetische vulling op dat punt beter presteren dan andere vullingen zoals Climashield.

Een antieke slaapzak is m.i. geen goed vergelijkingspunt. Daarmee kan te veel gebeurd zijn. Misschien is het dons - ondanks reinigingen - overdekt met allerlei lichamelijke uitwasemingen & sappen, waardoor het begint samen te klitten. Misschien is er veel dons ontsnapt, etc.

Maar een relatief nieuwe zak heeft normaal gezien alleen reizend dons als de banen niet genoeg gevuld zijn; of wanneer hij "open" horizontale banen heeft.

Met dat laatste bedoel ik dat de baan - die een soort buis is - doorloopt van boven- naar onderkant zonder een barrière tussen die twee. In dat geval krijgt het dons veel bewegingsruimte, zeker als de banen niet goed gevuld zijn.

Het komt overigens voor dat fabrikanten de onderkant minder vullen. Dat maakt een slaapzak lichter. Het idee is dat je die onderkant platligt, en hij dus nauwelijks bijdraagt aan de isolatie. Het matje staat in voor de isolatie aan de onderkant. Maar dat werkt niet bij woelmuizen. Mijn vrouw wordt frequent wakker met de onderkant boven. Als de temperatuur de limiet van de slaapzak nadert, heeft ze het niet warm genoeg.
Als iemand suggesties heeft voor een synthetische slaapzak tot minstens -5, en die niet teveel weegt, hou ik me aanbevolen.
Google is je vriend!
Probeer "Mammut sleeping bag", "Mountain Equipment sleeping bag", "Marmot sleeping bag", "Mountain Hardwear sleeping bag" etc.

Voor alle duidelijkheid: dit zijn geen aanbevelingen. Ik heb zelf een Mammut Kompakt 3 season, waarover ik erg tevreden ben. Maar wat je apprecieert in een slaapzak is nogal individueel. Niet zo individueel als een zadel, maar toch.
derdekeer schreef:
wo 28 nov, 2018 22:15
Google is je vriend!
Probeer "Mammut sleeping bag", "Mountain Equipment sleeping bag", "Marmot sleeping bag", "Mountain Hardwear sleeping bag" etc.

Voor alle duidelijkheid: dit zijn geen aanbevelingen. Ik heb zelf een Mammut Kompakt 3 season, waarover ik erg tevreden ben. Maar wat je apprecieert in een slaapzak is nogal individueel. Niet zo individueel als een zadel, maar toch.
Hartelijk dank voor deze suggesties. Ik ga hiermee aan de slag en zie wat ik kan vinden.
derdekeer schreef:
wo 28 nov, 2018 22:10
Toch herken ik de schuivende dons ook wel.
Een antieke slaapzak is m.i. geen goed vergelijkingspunt. Daarmee kan te veel gebeurd zijn. Misschien is het dons - ondanks reinigingen - overdekt met allerlei lichamelijke uitwasemingen & sappen, waardoor het begint samen te klitten. Misschien is er veel dons ontsnapt, etc.

Maar een relatief nieuwe zak heeft normaal gezien alleen reizend dons als de banen niet genoeg gevuld zijn; of wanneer hij "open" horizontale banen heeft.

Tja, ook OffTopic ... er is ook een zeker voordeel bij de schuivende dons.
Niet zelden is 's zomers een slaapzak aan de warme kant (maar geen slaapzak toch net te koud).
Al je de dons dan een beetje naar een of andere kant kan schudden dan slaap je wel zo lekker.

O ja, de Xenos had jarenlang geweldige (en goedkope) lakenzakken <in mummy, één- en twee-persoons), uitgevoerd in een huidvriendelijke kunststof, heel snel droog, en heel lang "schoon", ik vrees dat ze daar nu niet meer in doen.

BSM
zivojan schreef:
wo 28 nov, 2018 21:54
derdekeer schreef:

Ik heb het geprobeerd maar kon niet veel anders vinden. Helsport is een goed merk ook vind ik.

Het kan zeker lichter. b.v.: https://www.mountainhardwear.com/cold-w ... refv2=Mens

Voor mij persoonlijk klopt de comfortrating van dat merk behoorlijk goed, maar iedereen is anders en ik heb natuurlijk maar ervaring met één slaapzak van dat merk. Let op!, de rating op die overzichtspagina is de limietrating, niet de comfortrating. (Die is terug te vinden bij measurments van elke slaapzak).

Maar de HyperLamina Torch heeft een comfortrating van -9 °C bij een gewicht van minder dan 2 kg. En er zijn vast nog andere merken die het even goed doen.

https://www.bergfreunde.nl/therm-a-rest ... -slaapzak/

https://www.bergfreunde.nl/synth-25-tot-10/

3,35 kg is gewoon extreem zwaar.