Roger schreef: ↑zo 25 nov, 2018 09:35
......... Op advies van mijn fietsenmaker heb ik mijn Almotion banden tubeless gemonteerd. Door het verwijderen van de binnenband is er meer ruimte en laat de band zich dan makkelijker monteren. Daarnaast kan ik nu met lagere bandenspanning fietsen waardoor het comfort aanzienlijk toe neemt. Momenteel 5500 km tubeless gefietst..........Als je toch al z'n dure Almotion banden bezit zou ik het zeker over wegen deze tubeless te monteren.
Nou Roger, dat zijn de verlossende woorden hoor. Daar komt bij dat een TL buitenband enigszins strakker om de velg moet zitten dan een gewone buitenband, heb ik het vermoeden, en zo wordt de Almotion TL buitengewoon lastig te monteren, met name als je er een biba inpropt.
Schwalbe
Catalogus 2015 geeft voor de 28" 40 mm en 50 mm beiden een TL -, en tevens
een gewone (biba) uitvoering.
Gewone biba Almotion uitvoeringen zijn in
Catalogus 2017 echter verdwenen !
Achter elke maat Almotion staat: MicronSkin TL Easy.
Dus dan is de Almotion ALTIJD TL, en in dier voege te allen tijde moeilijk te monteren icm biba.
Catalogus 2018 specificaties voor de Almotion gelijk aan die van Catalogus 2017
In
Catalogus 2019 wordt het groot feest bij de Almotion's want ze zijn
allemaal NEU.
"
Neu ist die V-Guard Ausführung. Die optimale Konstruktion ( ) für den Almotion. Schnell, sicher, agil. Mit zusätzlicher Gewichtsersparnis am Reifen."
Die
V-guard is de Biba uitvoering. Wat we nu per model-2019 zien is de omgekeerde wereld
want de TL(E) -uitvoering (slechts 2 maten) is de uitzondering geworden.
Dus Schwalbe komt, bij de Almotion, gedeeltelijk terug op Tubeless.
Ze schrijven zelf 'zusätzlicher Gewichtsersparnis'' maar je zou kunnen gaan vermoeden dat Almotion TL niet het succes geworden is dat ze verwacht hadden, vanwege het lastige monteren van een TL-band ? Ich habe keine Ahnung. Is Gerrit Gaastra nog wel eens in de zaal ?
55-559 (26 x 2.15)
V-Guard, E-25
55-584 (27.5 x 2.15, 650B)
V-Guard, E-25
40-622 (28 x 1.50, 700x38C)
V-Guard, E-25
50-622 (28 x 2.00)
SnakeSkin, TLE, E-25
50-622 (28 x 2.00)
V-Guard, E-25
55-622 (28 x 2.15)
SnakeSkin, TLE, E-25
55-622 (28 x 2.15)
V-Guard, E-25
https://www.schwalbe.com/de/tour-reader ... otion.html
Overigens is de specifiek voor Almotion geldende kreet 'Dynamic Casing ' verdwenen.
Het lijkt er mede daardoor sterk op dat Schwalbe aan het standaardiseren is gegaan dwz
dat de Almotion in feite dezelfde band is als de Supreme
maar dan in een iets zwaardere/robustere uitvoering.
Vandaar wellicht dat de Supreme een fractie sneller en comfortabeler is:
"
geschmeidiger als je zuvor. Das Maximum an Komfort und
Speed bekommst du, wenn du ihn als Tubeless-Easy Version
nutzt – dann ist er unschlagbar am allerschnellsten"
DUNNERE VELGLINT BIJ BIBA IN TL BUBA
Er waren/zijn fragile/kunststof velgtapes en die kunnen problemen
geven (verschuiven); de meeste mensen kiezen daarom
voor de robuuste Velox velgtapes die door de jaren probleemloos blijven.
Die zijn wel wat dikker maar daar had je , tot nu toe, geen last van bij montage.
Echter, omdat in ieder geval
Almotion's model 2017 en 2018 allemaal TL zijn
en (mede?) daardoor moelijker te monteren zijn (onderweg !) is het aannemelijk
dat, als je in deze TL Almotions (eventueel) een biba wil leggen, het slim is
om een (moderne, dus inmiddels betere neem ik aan ) dunne TL- tape toe te passen.
Op dat idee kwam ik door het volgende:
"Remember to always use tubeless rim tape with modern tubeless-compatible rims, even if you install inner tubes. Tubeless rim tape is thin and slippery, allowing the tires to slide onto the shelf that forms the bead seat. Cloth and other traditional tapes are too thick and have too much friction, so the tire beads get hung up on the ridge that separates the well from the shelf on these rims."
https://janheine.wordpress.com/2018/12/ ... gium-rims/
Ach ja, je zag het al met de (fiets!-)schijfrem en de aandrijfriem;
het kost 10-20 jaar voordat het goed is. Sommige dingen worden
zelfs nooit goed zoals de distributieriem bij auto's; ketting is beter
en daarom past bijvoorbeeld Toyota alleen maar (!) distributieketting toe en
de bijv. volgende generatie motoren van Renault/Nissan/Mercedes
krijgt weer een distributi
eketting ipv riem. Wat mij betreft
ben ik er nu wel uit; laat de industrie het item TL-BUBA en TL-VELG maar
eerst eens verder uitwerken. Ze kunnen het tot nu toe met elkaar
zelfs niet eens worden over de maatvoering/passing band/velg.