Travelmaster schreef: ↑di 27 nov, 2018 07:45
@BSM hoe werkt dat dan? Zit de bout om de zadelpen te klemmen door de seatstays (weet even NLse naam niet)? Die bout kan toch ook kapot?
cervus schreef: ↑di 27 nov, 2018 08:38
Ik ben ook benieuwd.
Een foto van die bevestiging zou mooi zijn.
Tja, ik kan wel eens een kiekje maken maar er is niks te zien.
Gewoon een mooi afgewerkte staande buis (met een klein puntje voor de sier) en daarin een zadelpen.
Dus echt niks, prachtig minimalistisch.
Hoe werkt dat? Eenvoudig ... maar waarschijnlijk werkt het niet met hyper-lichte-framebuisjes.
De zadelpen heeft een schuin eind en daaronder zit een schuin tegeneindje en daardoorheen een lange bout.
Min of meer zoals het bij een gewone stuurpen zit - nee, niet de traditionele split van de "Hollandse" fiets - maar die van het traditionele race-stuur.
Omdat 1º de originele zadelbuis zwaar was en voorzien van een traditionele zwaar ijzerwerk zadel-klem, en 2º die originele zadelbuis uit roestend staal + een dikke chroom oid laad was opgebouwd, keek ik naar alternatieven .... die niet maar zo bij de fietsenhandelaar in het rek liggen (en vlgs mij ook niet bij de specialist). Dus heb ik gezocht naar een wat lichtere, modernere zadelpen, eentje die het zou verdragen om aangepast te worden.
Ik vond er eentje - een paar tienden van een millimeter aan de dunne kant - maar verder eentje die aan mijn eisen voldeed: Een kop die dik genoeg was om daar een boutgat/boutopname in te maken, een buis die lang (en dik) genoeg was om een schuin eind aan te klussen, en een kop die net ver genoeg naar achter schond om geen ruzie te maken met mijn nieuwe bout-constructie. Een lang genoege stuurpen-bout bleek ook nog eens voorradig.
Daarna - bij gebrek aan kolomboormachine en/of een grote draaibank - lang en geduldig fröbelen.
Het zit al weer zo lang dat anderen in die tijd al drie fietsen "versleten" hebben, dus
@ Ed kettingvet ben ik niet bevreesd dat de duurzaamheid te wensen over laat.
Enige nadeel is dat je de zadel-hoogte niet heel makkelijk verstelt (maar waarom zou je dat doen als het eenmaal goed is) ... bovendien, bij de originele zadelpen was dat niet gemakkelijker, en als andere nadeel de niet 100% passing.
BSM
PS Je hebt speling en speling. Soms kan je "speling" ook betitelen als een elastische ophanging, soms is een elastische ophanging zelfs degelijker als een starre.
PS2 Leon, hoe werkt "jouw" zadelpen? In principe lijkt de mijne aardig op de geïllustreerde, alleen heb ik er juist één - met de grootste opzet - met de kop achter de zadelpen-as ... en in die as zit dus een stuurpen-bout