Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eénwiel fietstrailer - Forum Wereldfietser

Eénwiel fietstrailer

Omdat de vraag toch enigszins afwijkt van de eerder gestelde onder https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... =8&t=32088 toch maar liever een 'nieuw' onderwerp.
Mijn eerste fietskar is een tweewielige 'Roland Traveller'. Als trailer viel ik vooral voor de inhoud en omdat ik niet kon teren op enige ervaring heb ik'm maar aangeschaft... Op zich hangt hij prima achter de fiets, maar door gewicht en eigenschappen toch beter geijkt voor kortere dagritten dan langere fietsvakanties...
Nu zou ik dus willen uitkijken voor een éénwiel trailer. Qua opbouw lijken alle modellen nogal dicht tegen elkaar te leunen, soms afgeveerd, soms ook niet. Wat 'het' grote verschil maakt is de wijze van bevestiging aan de fiets.
- Schaarverbinding, rechtstreeks bevestigd op (of via een verlenging) aan de achteras.
- Vaste verbinding, eventueel met cardankoppeling, aan de zadelpen.
Tijdens de verschillende tests, waarvan de resultaten zich netjes op het internet bevinden, wordt vooral ingegaan op stabiliteit tijdens het rijden, comfort (afgeveerd of niet), manier van koppelen en ontkoppelen, gedrag van de trailer in de bochten (eventueel kantelgedrag, afsnijden van de bochten), enz.
Maar technisch gezien wordt er weinig over beide concepten gesproken.
Enerzijds zou ik denken dat je van de achteras moet afblijven (dat was ook mijn twijfelpunt toen ik de Roland aankocht). Er komen alleszins krachten vrij in het bochtenwerk, en met een éénwieler zullen die, denk ik, nog groter zijn... Voordeel van het systeem is wsl het lage zwaartepunt.
Anderzijds bij een model, bevestigd aan de zadelpen, ontzie je uiteraard de achteras, maar wat zijn dan de krachten die op je zadelpen duwen of trekken. Zelf ben ik niet van de lichtste en als je dan nog een zijdelings gewicht van de trailer op die pen bevestigt, heeft die dan niet de neiging om sneller te zakken??
Als we de prijzen van beide modellen er naast nemen (en ik weet wel, die zijn niet altijd objectief en discussieerbaar) moeten we vaststellen dat de moeilijker te construeren schaarverbinding goedkoper is dan zadelpenvariant. (vergelijk BOB, Burley, Topeak vs Aevon en ToutTerrain Mule)
Er moet toch een verschil zijn. Ik heb nog nooit met een 'monowheel trailer' gereden dus het zou leuk zijn hier enige 'ervaring' te lezen en eventueel een technische benadering
Thx
Dag Rokon,

Afgezien van alle andere vragen, en afgezien van ervaringskennis (die ik grotendeels mis) is er in ieder geval één duidelijk pluspunt bij een een-wieltrailer die via een extra vork-constructie achter de fiets scharniert.
Zo'n trailer volgt namelijk zo goed mogelijk de lijn van het achterwiel. Je kan het - als je meetkundig een beetje aanleg hebt - eenvoudig visualiseren. Je voorwiel rijdt per definitie een "buitenbocht", de achterwiel volgt via een "binnenbocht" en als dan de trailer een verticale scharnier-as heeft die achter het achterwiel ligt dan zal je zien dat die trailer tamelijk netjes het achterwiel volgt.
Zit het verticale scharnier bij de achteras dan loopt de trailer door een binnenbocht kleiner als die van het achterwiel, scharniert de trailer bij de zadelpen dan wordt dit effect nog veel sterker.

BSM
Zover ik weet heeft een tweewietrailer de volgende nadelen:
* je hebt drie sporen in plaats van één. Dat betekent niet alleen dat de kans dat je iets dan je niet ziet drie keer zo groot is en de grote oneffenheden - keien en gaten- lastiger te ontwijken zijn maar ook dat je bij patronen van straatstenen en zo veel sneller in de prijzen valt als het hinderlijk is.
* de trailer leunt niet mee in de bocht dus de aanhanger wordt zijdelings belast. Dat is niet fijn in snelle bochten.
* tweewielers zijn altijd breder dan eenwielers. Ik heb wel eens met een tweewieler gereden en vond de extra luchtweerstand heftig.
Er zijn natuurlijk ook voordelen. Die staan vast in de wiki.
Hoi Rokon,

Toen de kinderen nog niet zelf fietsen heb ik voor het vervoer van de kinderen 6 jaar met een 2 wieler gefietst. Toen ze zelf gingen fietsen heb ik ca 4 jaar een BOB meegehad. Geen enkel probleem om deze te bevestigingen op de verlengde steekas. En ook het fietsen met (veel) extra gewicht, buiten dat het allemaal verplaatst moet worden, was niet storend. Zoals je zelf ook al opmerkte is een groot voordeel dat je een smalle éénwieler makkelijker door poortjes kunt, en dat ook smalle fietspaden gefietst kunnen worden.

Mijn voorkeur heeft absoluut de één wieler.
veel wijsheid bij het maken van je keus.

vr gr Bennie.
De bevindingen van Bennie kan ik bevestigen, je hebt een aanhanger achter je fiets hangen, en dat voel je, maar je hebt er niet echt last van.
En zeker over smalle fietspaden en bruggetjes is een tweewieler alleen maar lastig en een eenwieler volgt gewoon.
Als je die van ons een keer wil komen proberen achter jouw eigen fiets, dan stuur een PB.
En wat de mechanisch belasting van de achteras betreft: je belast alleen de buitenkant van de snelspanner extra. Op de as komt niet meer extra gewicht als dat van een set gevulde fietstassen.
Je vereenvoudigt de zaak te sterk door bij de éénwielers alleen te onderscheiden tussen de plaats van aankoppeling.
Bij de aankoppeling op de achteras heb je de keuze tussen een BOB-achtige aanhanger waarbij het gewicht van de lading tussen de achteras en de as van het Bob-wiel zit, en het type Extrawheel waarbij het gewicht hoofdzakelijk op de as van het derde wiel drukt.
Afbeelding
Ik heb alleen ervaring met een BOB achter een full-suspension MTB, maar wel over een route van 5000 km. De BOB stuurt probleemloos, ook door bochten. Ik had alleen problemen als het wegdek naar opzij, dus loodrecht op de rijrichting, sterk helt. Dan wil het BOB-wiel een lager spoor volgen dan het achterwiel en krijg je een stevige torsie op de achtervork. Ik vermoed dat de starre achtervork van een hardtail-MTB of van een reisfiets minder meegeeft en de BOB beter in bedwang houdt.
Ik vermoed dat de Extrawheel nog makkelijker zal sturen. Op het internet zijn hierover vast ervaringen en vergelijkingen te vinden.
math schreef:
di 20 nov, 2018 00:20
Je vereenvoudigt de zaak te sterk door bij de éénwielers alleen te onderscheiden tussen de plaats van aankoppeling.
....
Ik heb alleen ervaring met een BOB achter een full-suspension MTB, maar wel over een route van 5000 km. De BOB stuurt probleemloos, ook door bochten. Ik had alleen problemen als het wegdek naar opzij, dus loodrecht op de rijrichting, sterk helt. Dan wil het BOB-wiel een lager spoor volgen dan het achterwiel en krijg je een stevige torsie op de achtervork.
 
math,

Ik vermoed dat het al dan niet zijdelings weglopen van de aanhanger te beïnvloeden is door de bandenkeus.
Althans ... mijn ervaring met de Schwalbe Marathon Plus Tour was dat die band op het voorwiel erg sterk de neiging had uit het spoor te klimmen, en dus ook tegen een zijdelingse helling op te klimmen.
Dit effect viel me op in vergelijk met de banden die ik eerder gebuikte, die eerdere banden waren neutraler qua gedrag, maar achter soms wat "glibberig".
Het effect was zo sterk dat ik dat bij het voorwiel soms hinderlijk vond. En ... het bezwaar bleek vrij gemakkelijk te verhelpen door met de bandschuurmachine (no pun intended) de buitenste wat prominente profiel-delen wat af te schuren.

Anyway, het zou maar zo kunnen dat een band met centraal een gladder ± weg georïenteerd profiel en aan de randen een grover "tous chemins / all-roads" profiel de BOB veel beter laat volgen in de door jou genoemde situaties. Het is natuurlijk wel even de vraag of dit soort profielen leverbaar zijn in de kleinere wielmaten.

En dan verder op basis van "theorie": Mij lijkt dat de "ExtraWheel" trailer sterkere torsie-krachten geeft; bij de BOB zit de nuttige lading ± rond of zelfs onder de lijn tussen de oplegging bij de achteras en het raakpunt van de BOB-band op de weg - de BOB-trailer heeft dus een minimaal momentum bij om de langs-as "rollende" bewegingen.

BSM
Afgelopen jaar (2017)door Amerika gefiets met e-bike. Van New York naar Los Angeles. Met een bob trailer. Zeer goed bevallen. Trailer volgt je fiets en dus ook meer aerodynamisch. Steeds goed bereik gehad. Als het bergop wat moeilijker werd schakelde ik naar de sport mode of soms turbo mode.

De fiets wordt niet zwaar beladen waardoor de kans op pech minder wordt. Dat was mijn theorie tenminste. Kan er ook naast zitten. Enige nadeel is als je ergens parkeert om naar de winkel te gaan op wat te eten. Trailer blijft niet staan zoals
een twee wieler en de fiets is wat langer. Maar verder beviel uitstekend