Tja, met verzekeringen ben je vooral verzekerd van gedoe.CarlW schreef: ↑do 15 nov, 2018 09:30De fietsersbond linkt op hun site (onder speedpedelec) door naar een omzendbrief van een verzekeraar, die o.m. het volgende meldt:
https://www.euromex.be/sites/euromex/fi ... efiets.pdfMaar wat is “autonoom” rijden?
Noch de wetgever, noch de DIV hebben dit gedefinieerd of toegelicht. De Europese verordening rept
er met geen woord over en deze eigenschap zal dus ook niet opgegeven zijn op het
gelijkvormigheidsattest.
Wij gaan er vanuit dat “autonoom” hier verwijst naar artikel 1 van de WAM-wet (…door een
mechanische kracht kunnen worden gedreven, zonder aan spoorstaven ….) en dus “voortbewegen
zonder enige tussenkomst van trap- of spierkracht”.
Voorlopig adviseren wij je om hier altijd ‘ja’ te antwoorden.
99% van de betrokken elektrische fietsen heeft namelijk een knop of gashendel, waarbij de motor
actief wordt, zonder de trappers te beroeren. Die functie is bedoeld als wandelassistentie, om
bijvoorbeeld de zwaardere fiets uit een ondergrondse garage te duwen, maar het gevolg is dat men er
een eindje autonoom mee kan rijden, al is het zeer traag.
Tricky stuff dus blijkbaar, die (on)verzekering.
En het maakt natuurlijk ook nogal uit wat precies de formulering is.
Het schema bovenaan spreekt van " indien motor autonoom kan werken zonder trappen ", de hier direct boven geciteerde tekst spreekt van " voortbewegen zonder enige tussenkomst van trap- of spierkracht ".
Als de garage/wandel/helling-schakelaar alleen een zeer trage snelheid mogelijk maakt dan kan je volhouden dat je niet zonder tussenkomst van spierkracht je kan voortbewegen. Heel traag blijf je immers niet overeind op een tweewieler, en zelfs als het je als evenwichtskunstenaar wel lukt om met 3 km/u overeind te blijven dan is dat beslist niet zonder spierkracht. En, loop je naast de fiets dan is die spierkracht nog duidelijker aanwezig, immers, zodra je geen spierkracht levert dondert de fiets op de grond en dan was dat omver donderen de enige "voortbeweging".
Vergelijk in dit licht ook eens de caravan's met een zogenaamde "caravan-mover", een tweetal elektro-motoren die via een rol op de band (net als een ouderwetse Solex) de caravan in beweging zetten. Deze movers worden gewoonlijk met een afstandbediening bestuurd. Als je de wetgeving over-strikt neemt is zo'n caravan een "motorvoertuig" en daarmee dus ineens onderhavig aan allerlei regelgeving waar die caravan niet maar zo aan kan voldoen (en waar de gemiddelde caravan-bezitter ook nooit aan kan en wil voldoen).
Dus ... ik het in geval van twijfel het verstandigst precies te beschrijven in je aanvraag waar het om gaat ... en die beschrijving goed af te stemmen op de wettelijke formuleringen. Ik ken de Belgische situatie niet maar ik zou waar van toepassing netjes aangeven dat bijv. er sprake is van een z.g. garage-knop maar dat de fiets daarmee slechts in beweging komt en blijft wanneer er aanvullend, en blijvend, gecoördineerde spierkracht wordt ingezet.
Je mag in zulke gevallen je verzekering informeren en/of een officiële aanvraag doen waarin je aangeeft dat je meent dat het zo zit als jou het best uitkomt (binnen de grenzen van het redelijke) ... je tegenpartij is dan geïnformeerd en de bal ligt dan bij de tegenpartij, je tegenpartij kan zich dan niet meer beroepen op een nieuw en aan hem onbekend feit. (Je kan natuurlijk ook een open vraag stellen, maar dan krijg je niet zelden geen of alleen een nietszeggend antwoord, en dan blijf je als brave burger met je probleem zitten.)
BSM
PS Als ik met mijn fiets een helling heb bedwongen (en dat kan soms ook door bijv. per trein naar boven te rijden) en daarna de helling weer afrijdt dan is er ook een "motorische" kracht, nl de zwaartekracht, waarmee je soms tot wel 80 km/u of meer kan halen, en dat zonder trappen en/of andere voortbeweging leverende spierkracht.
< 't Is heel leuk als er zo'n bord "50" begint te knipperen omdat je met 60 km/u aan komt. >