quote=math
> Als het oplossen van het vet tussen de schakels een slecht idee is,
> dan moet een kettingwasstraat wel een gruwel zijn. Toch is er een
> serieuze firma die dit verkoopt en veel serieuze fietsers gebruiken
> hem om de ketting schoon te maken
Dat is voor mij nooit een beletsel geweest om er kritisch over na te denken.
> Goede smeerolie kruipt namelijk wél tussen de schakels.
Alle smeerolie kruipt tussen de schakels. Het is een mythe dat de ene olie dat minder zou doen dan de andere. Dat zou alleen kunnen als de spleten tussen de schakels heel veel kleiner zouden zijn. Dat is niet zo; bij lange na niet.
> WD-40 is zeker niet het beste smeermiddel wat verkrijgbaar is, maar het werkt wél.
De bekende WD-40 in de spuitbus is geen smeermiddel maar een oplosmiddel. Spuit het maar eens op een schoteltje en kom de volgende dag terug. Weg! Misshcien dat het zolang het nog niet verdampt is wel wat smeert, maar die fietstocht zal toch wel erg kort zijn.
> Het belangrijkste van een smeermiddel is dat het het contactoppervlak
> tussen twee bewegende metalen delen bevochtigt en daardoor de slijtage
> sterk vermindert
De essentie is dat het smeermiddel een film vormt tussen de oppervlakken.
> Het Duitse blad Tour-Magazin heeft ... In 2016 hebben ze
30 smeerolies vergeleken.
> Tour beoordeelt smeerolies en -sprays op 3 onderdelen:
..
> 2. de kruipwerking, dus de mate waarin een smeermiddel dat je ergens
> opdruppelt of met een doekje aanbrengt zich verdeelt over plekken
> waar je niet bij kunt, zoals de ruimte tussen de schakels en onder de rollen ;
Dat meten ze met glasplaatjes. Dat zal best een onderscheid geven tussen de middelen, maar
zoals gezegd onzinnig voor een ketting.
Het zou zelfs omgekeerd kunnen zijn: bij een zeer vloeibaar middel zal de smeerfilm tussen de te smeren oppervlakken juist snel worden weggedrukt.
> Ik zou daar zelf nog een vierde criterium aan toegevoegd hebben,
> nl. de mate waarin een smeerolie in de regen weg wast.
Mee, eens. Daar hebben de Duitsers kennelijk niet aan gedacht.
> Hoe meet Tour nu de smeerwerking?
> {ingewikkeld verhaald over een methode die niet met een ketting werkt, niet met een echte fietsaandrijving en in het lab}
> De Brugger-Test geeft een betrouwbaar, reproduceerbaar meetresultaat van elke olie
> in een tiental minuten.
Ik ben benieuwd waar dat op gebaseerd is.
Ik heb de test niet helemaal doorgelezen, maar ik vraag me af hoe lang ze gewacht hebben bij het gebruik van sprays en bij waxsmeermiddelen zoals Pedro's tot het oplosmiddel verdampt was. Zo is Pedro's op waterbasis, wat betekent dat het zeker in koude omstandigheden wel een hele dag kan duren voordat het water verdampt is.
> Zou je echt de kettingslijtage ... meten op de gebruikelijke manier, dan ben je
> tientallen tot honderden uren per middel kwijt.
Klopt. Dat doe ik zelf continu sinds 1969. Ik heb inmiddels een paar middelen getest. Het is misschien ietswat teleurstellend dat ik tot nu toe weinig wondermiddelen heb gevonden. De levensduren van mijn kettingen variëren maar heel weinig. Wel heb ik vastgesteld dat sommige flesjes smeerolie duurder zijn dan de ketting zelf - dat je tijdens de levensduur van de ketting meer geld kwijt bent aan smeren dan de ketting kost - wat betekent dat het geen heel gek idee is om zuinig te smeren en gewoon op tijd een nieuwe ketting te kopen, want een nieuwe ketting fiets toch altijd lekkerder dan een oude.
Nog iets voordat iemand naar de winkel holt: ik heb afgelopen lente aanleiding van een test in een Duits blad een van de beste smeermiddelen gekocht die er te krijgen was. Conclusie achteraf: de recptuur was veranderd en het spul werkte voor geen meter. Dat schreef ik hier:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 00#p311204.