Met belangstelling scroll ik door deze draad. Nu mijn vraag: na een kleine 20 jr door Europa fietsen op mijn Giant Expedition, wil ik (vr. 62) voor een tocht die ik volgend jaar alleen ga maken, een nieuwe fiets aanschaffen. Ik ben een niet erg sportieve fietser, moet het meer hebben van mijn doorzettings- en uithoudingsvermogen dan van mijn atletische kwaliteiten. Ik aarzel tussen opnieuw een ketting/derailleur (27) en een riem. Als ik echt bergop rijd, heb ik (al gauw) het lichtste verzet nodig. Ik zou de riem willen kiezen vw onderhoudsgevoeligheid - en omdat iedereen er doorgaans over jubelt - maar aarzel vw het in een licht verzet fietsen.
Hoi ag56,ag56 schreef: ↑do 08 nov, 2018 12:16Met belangstelling scroll ik door deze draad. Nu mijn vraag: na een kleine 20 jr door Europa fietsen op mijn Giant Expedition, wil ik (vr. 62) voor een tocht die ik volgend jaar alleen ga maken, een nieuwe fiets aanschaffen. Ik ben een niet erg sportieve fietser, moet het meer hebben van mijn doorzettings- en uithoudingsvermogen dan van mijn atletische kwaliteiten. Ik aarzel tussen opnieuw een ketting/derailleur (27) en een riem. Als ik echt bergop rijd, heb ik (al gauw) het lichtste verzet nodig. Ik zou de riem willen kiezen vw onderhoudsgevoeligheid - en omdat iedereen er doorgaans over jubelt - maar aarzel vw het in een licht verzet fietsen.
Ik denk dat het fietsen in licht verzet losstaat van een ketting of riem. Het bereik van een pinion p1.18 is in ieder geval wel iets groter dan een standaard derailleur systeem (al is dat uiteraard afhankelijk van de vertandingen die voor en achter worden gebruikt). Van de Rohloff is het bereik iets kleiner maar deze is ook met riem te rijden. Shimano heeft ook intern geschakelde naven maar daar heb ik geen kennis van.
De riem (uitgaande van een Gates) zal niet zwakker zijn dan een ketting. Een ketting is in buitenland waarschijnlijk wel makkelijker te verkrijgen en zelf makkelijker meenemen in de bagage.
Wat is je angst voor het fietsen in licht verzet icm een riem?