Shadow schreef: ↑vr 09 nov, 2018 18:51
Wim schreef: ↑do 08 nov, 2018 19:19
Ja 48 spaaks naven zijn zeldzaam en dus duur geworden. Shimano maakt ze niet meer.
Halo maakt ze nog!
Phil Wood ook maar die kosten €600 per set
Ik heb een Halo MT6 drive maar ze maken voor tandems ook nog een Spin Doctor variant.
Waarheid is natuurlijk dat met goed gespaakte 36 spaaks wielen de meeste 'normale' mensen wel toe komen. Alleen gekken van 120kg+ met cargobikes enzo doen nog aan 48 spaken
Tja, er is wat veel van mij, en dan dus een volledige bepakking en een Bridgestone.
Voor de laatste kilometers rijd ik soms nog met 10 liter water extra (en natuurlijk de boodschappen).
Die laatste kilometers zijn wisselend: soms is het kampeerplekje zo vlot en makkelijk gevonden dat ik daarna water ga zoeken, soms is het "landschap" zo dat je liever maar water tapt om daarna door-fietsend een kampeerplekje te zoeken, en soms weet ik al waar we heen willen maar ook dat ik niet weer terug wil om water te halen. Dus bij tijd en wijle is mijn fiets "gek" zwaar beladen.
Ook als ie gewoon zwaar beladen is (want ja, van mij is er wat veel) ben ik blij met wat extra degelijk ... we rijden soms "tous-chemins" of nog iets erger, en met een bepakte fiets is het ontwijken van gaten of stenen niet altijd evident.
En dan tenslotte: Ik ben nu al een paar keer ondersteboven gereden, soms ben ik gekneusd of erger, soms heeft de fiets (met name de voorvork) schade, maar de wielen geven geen krimp.
Ik weet het, de oude Bridgestone-wielen waren geen ideale wielen, wel goed gespaakt, met een sowieso al wat te meegevende velg, en erger nog een erg smalle naaf wat betreft de spaken en ook wat betreft de lagerconen.
Anyway, bij die oude Bridgestone-wielen had ik met een (on)zekere regelmaat spaakbreuk, en ook wel een slag in het wiel (en verder ook zo nu en dan as-breuk) ... bij de 48-spaaks wielen heb ik al 21 jaar geen gedoe.
Geen gedoe is best wat waard, dat bescheiden meer-gewicht wordt goed gemaakt door het vervallen van de noodzaak om reservespaken en reserve-assen mee te nemen.
BSM