Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaude Aqua Repair - Forum Wereldfietser

Vaude Aqua Repair

Heb me zo'n TPU repair setje gekocht omdat er een paar scheuren in mijn Vaude Aqua achtertassen zijn. Lapjes in alle maten en kleuren, maar ook, tot mijn verbazing, een flesje secondenlijm (cyanoacrylaat) — geen seam sealer of polyurethaanlijm of iets dergelijks. Heeft iemand daar ervaring mee? Lijkt me niet ideaal voor zo'n soort herstelling, of misschien toch?
Geen ervaring daarmee, heb zelf mijn Ortliebs laatst weer waterdicht gemaakt met tear-aid, en ik moet zeggen dat dat prima blijft zitten en ook mooi soepel plooit (geen gedoe meer met de reparatieset (en secondenlijm) die ik nog had liggen van Ortlieb). Schoonmaken (met meegeleverde alcohol) opplakken en klaar. Wel even een bril opzetten bij de handleiding in teveel talen en daarom ook kleine lettertjes.
Ook ik heb zeer goede ervaring met reparaties met Tear-Aid (fietstassen, tent, rugzak, regenjas, ...) en ben hier zo tevreden over dat ik niet snel iets anders zal gebruiken om scheuren in zo'n spullen te repareren.
Het lijkt me toch sterk als Vaude een plakset verkoopt die ze aanraden voor hun eigen tassen maar niet goed is. Probeer het eens. Als de reparatielapjes van hetzelfde materiaal zijn als de tassen kun je de test ook met de lapjes doen; er zitten er waarschijnlijk genoeg bij met een kleur die je niet nodig hebt. Als het echt standaard superlijm is heb je het geluk dat dit overal verkrijgbaar is.
Ik ken dat Tear-Aid helemaal niet. Even op internet gekeken en het ziet er veelbelovend uit!
Gebruiken jullie voor de Ortlieb en Vaude tassen type A of B? En welke moet je hebben voor scheurtjes in je lichtgewicht luchtbed?
Tear-aid gebruikt aan de binnenkant en dat is makkelijk aanbrengen en de reparatie ziet er niet slecht uit. Ik wou ook de buitenkant herstellen of beter verstevigen met een lapje extra materiaal, maar dat ging minder vlot dan je zou denken. Was natuurlijk precies in de buitenhoek onderaan de tas, tegen de rand, en zowel met de secondenlijm als met de seam seal bleek dat een heel gepruts... Dat gaat waarschijnlijk enkel goed als je mooi vlak kunt werken en de patch in een keer uniform en hard kunt aandrukken. Dat kon ik dus niet, en het lapje werkte zich altijd wel los ergens aan een hoek of ribbel.

Bon, dit gezegd zijnde, als iemand verlegen zit om een paar lapjes voor zijn tassen, ik wil er gerust een paar in een envelop gooien. Dit krijg ik in een mensenleven niet meer op.
Afbeelding
CarlW schreef:
do 08 nov, 2018 13:03
Dat gaat waarschijnlijk enkel goed als je mooi vlak kunt werken en de patch in een keer uniform en hard kunt aandrukken.
Dat aandrukken kan met een lijmtang. Het is wat friegelen hoe het moet - een soort 3D-puzzel. Het best gebruik je behalve de lijmtang ook een paar kleine plankjes om het aandrukken egaler te laten gebeuren.
In plaats van met een lijmtang kan het ook met een bankschroef, al heb je dan minder plaats.

Afbeelding
Leon schreef:
do 08 nov, 2018 08:55
Het lijkt me toch sterk als Vaude een plakset verkoopt die ze aanraden voor hun eigen tassen maar niet goed is. Probeer het eens.
Dat denk ik op zich ook. Maar ik heb ooit eens gaatjes op een moeilijke locatie in een Ortlieb-tas proberen te herstellen met het reparatiemateriaal van Ortlieb zelf en dat zonder succes. Met Tear-aid ging het probleemloos. (Neen, geen aandelen.)
Jan ter Burg schreef:
do 08 nov, 2018 10:12
Ik ken dat Tear-Aid helemaal niet. Even op internet gekeken en het ziet er veelbelovend uit!
Gebruiken jullie voor de Ortlieb en Vaude tassen type A of B? En welke moet je hebben voor scheurtjes in je lichtgewicht luchtbed?
Type B is zoals op de website staat aangegeven enkel en alleen voor vinyl en PVC. Het hangt dus van het materiaal van de luchtbed (of de fietstas) af. Ik heb volgens mij tot nu toe alleen type A gebruikt.

Renaat
Leon schreef:
do 08 nov, 2018 13:14
Dat aandrukken kan met een lijmtang. Het is wat friegelen hoe het moet - een soort 3D-puzzel. Het best gebruik je behalve de lijmtang ook een paar kleine plankjes om het aandrukken egaler te laten gebeuren.
In plaats van met een lijmtang kan het ook met een bankschroef, al heb je dan minder plaats.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar als het gaatje zich ergens onderaan op een hoekje bevindt zie ik het niet echt werken.
Revanho schreef:
do 08 nov, 2018 21:47
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar als het gaatje zich ergens onderaan op een hoekje bevindt zie ik het niet echt werken.
Gaatjes in de hoeken van mijn Ortlieb tassen repareer ik met Seamgrip. Wel even goed levelen zodat het niet wegvloeit.
Je kunt de ortliebs (Classic back en frontroller) ook helemaal demonteren zodat je hem binnenstebuiten kunt trekken om overal goed bij te kunnen.
Een scheur en de slijtage-vouwen (aan de zijkanten van de rolsluiting) van het alledaagse gebruik heb ik prima weg kunnen werken met Tear-aid