Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vittorio - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vittorio

De eigenaar Frank was best een moeilijke man. Heel eigenwijs en vond zijn bagage dragers de beste. Als je zei dat je tubus wilde, had je een flinke discussie nodig om de tubus er op te krijgen.

Snel heeft aan 2 wereldfietser een fiets uitgeleent. Een met vierkante as en een met hollowtech.

Hun conclusie: hollowtech is beter. Zij monteren dan ook alleen maar hollowtech.

Mario
supermario schreef:
vr 02 nov, 2018 19:25
De eigenaar Frank was best een moeilijke man. Heel eigenwijs en vond zijn bagage dragers de beste.
Een van de mooiste ontwerpen toentertijd m.i. omdat zowel de linker- als rechterzijde uit een stuk buis gebogen zijn.
Shadow schreef:
zo 28 okt, 2018 23:13
Storm schreef:
zo 28 okt, 2018 19:37
En die 48-gaats Rohloff zit ook niemand meer op te wachten
Nou, dan heb ik toch recent voor niks een offerte opgevraagd voor een 48 spaaks Rohloff achterwiel voor m’n Big Dummy :wink:
Ik zit er wel degelijk op te wachten, Rohloff’s flenzen zijn niet overbemeten, ik ben groot en zwaar, ik heb een zware fiets waar veel bagage op mee kan, tandemrijders idem.
Ik zit er niet acuut op te wachten, zo'n 48 spaaks Rohloff-naaf ... maar dat is omdat ik niet verwacht dat ik een dergelijke naaf in mijn Bridgestone kwijt kan,

Aan de andere kant echter ... ben ik al meer dan 20 jaar zéér tevreden met de 48 spaaks-tandemwielen die ik in onze Bridgestones heb gefröbeld. Sinds deze wielen (die ik in Heerhugowaard haalde ... maar daarna wel uitvoerig moest naspannen want standaard veel te licht "opgedraaid") hebben we nooit meer een gebroken spaak gehad, en dit ondanks allerlei misbruik (incl. echte ongelukken).

O ja mijn Bridgestone + bagage + mijzelf wil bij gelegenheid wel tot 150 kilo zijn ... daar komt niet iedereen aan maar spaakbreuk hadden we voorheen ook met lagere belastingen.
Kuch, dat probleem heb ik ook;
viewtopic.php?f=23&t=26905&start=2620#p309971
48 spaaks achterwiel gespaakt door Ernie Frieke, dan heb je het probleem van te losse spaken niet :D

Het mooie aan de 48 spaaks Rohloff oplossing door Vittorio is, dat de flenzen niet extra verzwakt worden door nog meer gaten erin te boren, maar door de toevoeging van 2 extra ringen die erop gebout worden.
F5D4C87D-8020-4164-B0A5-F88F2B26D2CD.jpeg
CBE7200E-205B-45C2-A8B1-8EEB0AD812FD.jpeg
De puristen zullen wel weer gruwelen, maar ik vind dit soort ‘hacks’ geweldig.
Die flenzen zijn een prachtige illustratie om de term overengineering uit te leggen. :shock:
Heerlijk toch, ik heb echt maanden met m’n Halo 48 gats naaf op de bank zitten spelen, misschien koop ik er nog wel een puur voor bezigheidstherapie voor de handen :lol:
Lekker overdreven :D
supermario schreef:
vr 02 nov, 2018 19:25
De eigenaar Frank was best een moeilijke man. Heel eigenwijs en vond zijn bagage dragers de beste. Als je zei dat je tubus wilde, had je een flinke discussie nodig om de tubus er op te krijgen.
Makkelijke mensen worden geen fietsenmaker, Mario ;-).
Maar met die Vittoriodrager was zeker niks mis. Zelf had ik rond de eeuwwisseling zo'n drager op mijn randonneur gemonteerd, omdat alleen de achterdragerdrager van Vittorio lang genoeg was om een onwijs lange tent (die je op kon zetten als een paraplu en waarvan de stokken niet losgemaakt konden worden van het doek) zonder lullig plankje eronder te kunnen vervoeren. (Die tent hadden we gekocht tijdens een tentenshow omdat Corrie hem zo mooi vond - tenten zijn soms net fietsen. Later bleek deze tent ook in opgevouwen toestand nog 70 cm lang te zijn).

supermario schreef:
vr 02 nov, 2018 19:25
Snel heeft aan 2 wereldfietser een fiets uitgeleent. Een met vierkante as en een met hollowtech.
Hun conclusie: hollowtech is beter. Zij monteren dan ook alleen maar hollowtech.
Ik ken ook twee wereldfietsers waarvan de een met een vierkante as reed en de ander met buitenboordlagers (Hollowtech 2). Dat waren Corrie en ik. De Hollowtech 2 begaf het na 14.000 km, de vierkante as was deed het na ruim 20.000 km nog prima, al vond de fietsenmaker het toen wel verstandig om hem te vervangen.
Uit een test met slechts 2 deelnemers kun je ook geen betrouwbare conclusies trekken. En ook bij Shimano zal er op maandagochtend wel eens een brakke UN54 van de lopende band kukelen.

Laatst hebben we het in dit topic nog over de 'vierkante' as gehad.
Leon schreef:
vr 02 nov, 2018 22:32
Die flenzen zijn een prachtige illustratie om de term overengineering uit te leggen. :shock:
Tja, je kan ook zeggen dat alles wat nooit stuk gaat "over-engineered" is.
Toch ben ik blij met een hele boel spullen die zo goed ge-engineered zijn dat ze niet stuk gaan (of makkelijk te repareren zijn).   Dat dat dan slecht is voor onze economie zegt alleen maar iets over "onze economie".

Overigens zijn er ook zaken die zo "under-engineered" zijn dat je blij bent dat ze heel snel "beyond repair" zijn.
Bridgestone SM schreef:
vr 02 nov, 2018 23:48
Leon schreef:
vr 02 nov, 2018 22:32
Die flenzen zijn een prachtige illustratie om de term overengineering uit te leggen. :shock:
Tja, je kan ook zeggen dat alles wat nooit stuk gaat "over-engineered" is.
Toch ben ik blij met een hele boel spullen die zo goed ge-engineered zijn dat ze niet stuk gaan (of makkelijk te repareren zijn).
Ik ben zelf een klant van robuust ontworpen spullen omdat ik mijn fiets nu eenmaal kennelijk meer belast dan de gemiddelde gebruiker, dus wel zijn het grotendeels wel met elkaar eens.
Ik vind de Vittorio-uitvoering van de R-naaf wel mooi passen bij de omschrijving van overengineering op en-wikipedia:
en.wikipedia schreef:Overengineering is the additional designing of a product to be more robust, extra featured than is deemed necessary for its primary application to be completed successfully or have an unnecessarily complex process that produces an outcome inefficiently. Either (charitably) to ensure a more than sufficient factor of safety, more than sufficient functionality limits, or to overcome potential design errors that are considered acceptable for most users expectations. Overengineering can be desirable when safety or performance on a particular criterion is critical (e.g. aerospace vehicles), or when extremely broad functionality is required (e.g. diagnostic tools), but it is generally criticized from the point of view of value engineering as wasteful both in materials and cost. As a design philosophy, such overcomplexity is the opposite of the less is more school of thought ...
Leon schreef:
za 03 nov, 2018 09:09
Bridgestone SM schreef:
vr 02 nov, 2018 23:48
Leon schreef:
vr 02 nov, 2018 22:32
Die flenzen zijn een prachtige illustratie om de term overengineering uit te leggen. :shock:
Tja, je kan ook zeggen dat alles wat nooit stuk gaat "over-engineered" is.
Toch ben ik blij met een hele boel spullen die zo goed ge-engineered zijn dat ze niet stuk gaan (of makkelijk te repareren zijn).
Ik ben zelf een klant van robuust ontworpen spullen omdat ik mijn fiets nu eenmaal kennelijk meer belast dan de gemiddelde gebruiker, dus wel zijn het grotendeels wel met elkaar eens.
Ik vind de Vittorio-uitvoering van de R-naaf wel mooi passen bij de omschrijving van overengineering op en-wikipedia:
en.wikipedia schreef:Overengineering is the additional designing of a product to be more robust, extra featured than is deemed necessary for its primary application to be completed successfully or have an unnecessarily complex process that produces an outcome inefficiently. Either (charitably) to ensure a more than sufficient factor of safety, more than sufficient functionality limits, or to overcome potential design errors that are considered acceptable for most users expectations. Overengineering can be desirable when safety or performance on a particular criterion is critical (e.g. aerospace vehicles), or when extremely broad functionality is required (e.g. diagnostic tools), but it is generally criticized from the point of view of value engineering as wasteful both in materials and cost. As a design philosophy, such overcomplexity is the opposite of the less is more school of thought ...
Tja, als ik Wikipedia gelijk moet geven staat "normal enginering" wel erg dicht bij wegwerp-productie.
Alles wat niet stuk gaat en/of niet stuk moet gaan is "overengineered".
't Past wel bij een (gebruikelijke) economische blik op de maatschappij, maar volgens die (bnp) blik op de economie zorgt een zware mistbank met 100den total-loss gereden auto's ook voor een economische boost, en een dijkdoorbraak of een aardbeving idem (want alle reparatie en vervangingsuitgaven verhogen het bnp).
Volgens de verstandige "ik kijk in mijn portemonnaie" economie is het altijd jammer van je geld als iets verslijt en anderszins catastrofaal sneuvelt.

Of te wel in andere woorden: Wijze woorden die ik ooit op de muur van een Franse fietsen/verkoper/reparateur geschilderd zag (jammergenoeg heb ik de woorden niet letterlijk paraat): Het is mooi als je plezier blijft hebben en inmiddels de prijs bent vergeten.
Volgens mij doe je erg je best om iets te lezen dat er niet staat om iemand - mij - te overtuigen van iets waar die het roerend mee eens is.
Leon schreef:
za 03 nov, 2018 09:50
Volgens mij doe je erg je best om iets te lezen dat er niet staat om iemand - mij - te overtuigen van iets waar die het roerend mee eens is.
Leon,
Lees het nog eens en betrek het dan niet op jouw persoonlijk, ik meende al eerder te lezen dat ik je niet hoef te overtuigen omdat we het al eens zijn.
Ik hoef sowieso niemand te overtuigen. Mijn ongevraagde bijdragen zijn stuk voor stuk mijn persoonlijke mening, soms om wijze woorden bij te vallen, soms om een verwarrende boodschap te nuanceren.
In dit geval vind ik de Wikipedia-definitie van "Overengineering" bedenkelijk, en verder voeg ik eraan toe dat degelijke "engineering" misschien zo gek nog niet is.
Einde (?) van een lange geschiedenis.

Vittorio La Strada.JPG
Deze is meer dan een halve eeuw geleden gemaakt voor Jan Groot door "Witte Ko".
^^^^ Mooi! Maar verdient betere banden.
fsap schreef:
wo 07 nov, 2018 11:18
Einde (?) van een lange geschiedenis.


Vittorio La Strada.JPG

Deze is meer dan een halve eeuw geleden gemaakt voor Jan Groot door "Witte Ko".
De vader van Frank
supermario schreef:
vr 02 nov, 2018 19:25
De eigenaar Frank was best een moeilijke man. Heel eigenwijs en vond zijn bagage dragers de beste. Als je zei dat je tubus wilde, had je een flinke discussie nodig om de tubus er op te krijgen.

Snel heeft aan 2 wereldfietser een fiets uitgeleent. Een met vierkante as en een met hollowtech.

Hun conclusie: hollowtech is beter. Zij monteren dan ook alleen maar hollowtech.

Mario
Frank was helemaal niet moeilijk. En fantastiche vent Hij had wel een eigen visie en alles wat hij zelf kon maken deed hij liever zelf.
Frank was een echte vakman en Sonja was een voortreffelijke gastvrouw. Deze combinatie was goud waard.
Ik heb vele jaren met de stand van de Wereldfietser naast Vittorio op de Op Pad beurs in Den Haag gestaan. We vulden elkaar aan. Frank vroeg altijd bij de organisatie om een plek naast de Wereldfietser.
Jammer dat ze geen opvolgers hadden.
Ik wilde eigenlijk niet reageren, maar kon het toch niet laten:
Frank was helemaal niet moeilijk
Of Frank wel/niet moeilijk was, daar kun je over discusseren. Misschien is het correcter te schrijven dat zijn "communicatieve vaardigheden" iets beperkt waren?

Ik woonde er in de buurt en heb er een keer in de winter een stalen (niet bij hem gekocht) mountainbike frame opnieuw laten spuiten. Het zou drie weken duren maar na drie weken niets, nog maar even wachten wellicht word er dan gebeld. Maar ook na vier weken niets, toen zelf maar eens opgebeld. Ze waren er nog niet eens aan begonnen... Pas na zeven weken was het eindelijk eens klaar (maar verwacht geen excuus of uitleg). Ik zag meteen al een plek op het frame dat niet al te best gelakt was...

Maar nog erger, ik had gevraagd of hij ook een nokje aan de LINKER kant van de onderbuis kon solderen, tot mijn verbazing had hij het aan de RECHTER kant gesoldeerd. Op het orderpapiertje stond toch ook echt LINKS. Toen ik dit benadrukte schoot Frank helemaal uit zijn slof: "Dat gedonder met die mountainbikes ook altijd! Nou, geef maar hier dat frame, dan soldeer ik het wel weer aan de linkerkant..." brulde hij.

Tja, wat moet je daarvan als klant nou zeggen...? Ik weet ook wel dat waar mensen werken fouten worden gemaakt, maar als je op zo een banale wijze je ergernis (en onkunde?) van mountainbikes aan de klant ventileert... Enfin, voor mij was het duidelijk: eens Frank Groot/Vittorrio maar nóóit meer!
abre facil schreef:
wo 07 nov, 2018 16:22
Ik woonde er in de buurt en heb er een keer in de winter een stalen (niet bij hem gekocht) mountainbike frame opnieuw laten spuiten. Het zou drie weken duren maar na drie weken niets, nog maar even wachten wellicht word er dan gebeld. Maar ook na vier weken niets, toen zelf maar eens opgebeld. Ze waren er nog niet eens aan begonnen... Pas na zeven weken was het eindelijk eens klaar (maar verwacht geen excuus of uitleg). Ik zag meteen al een plek op het frame dat niet al te best gelakt was...
Tot zover in het verhaal een heel normale fietsenmaker :) :)
De rest is wel iets aparter. :D
Ik heb nooit iets bij hem gekocht, maar ik wil wel zeggen dat hij een tijd lang toch zowat de enige in Nederland was bij wie je een echt geschikte vakantiefiets kon kopen, en voor geen al te idiote prijs (niet duurder dan een standaard Koga). Het constructieprincipe was simpel: de juiste maat is cruciaal, en fancy buizen zijn niet zo belangrijk. Dus gebruikte hij standaard single butted stalen buizen met redelijk dikke wanden en lugs, die hij als een bouwdoos in elkaar zette. Daarmee kon de prijs redelijk laag blijven. De afmontage was simpel maar oer degelijk (en meestal met ruimte voor dikke banden). Het werden zo geen raspaardjes, maar het waren wel degelijke en voor hun gebruik geschikte fietsen die je niet in de steek lieten. Er was een tijd dat dat vrij uitzonderlijk was.
Leon schreef:
wo 07 nov, 2018 16:31
abre facil schreef:
wo 07 nov, 2018 16:22
Ik woonde er in de buurt en heb er een keer in de winter een stalen (niet bij hem gekocht) mountainbike frame opnieuw laten spuiten. Het zou drie weken duren maar na drie weken niets, nog maar even wachten wellicht word er dan gebeld. Maar ook na vier weken niets, toen zelf maar eens opgebeld. Ze waren er nog niet eens aan begonnen... Pas na zeven weken was het eindelijk eens klaar (maar verwacht geen excuus of uitleg). Ik zag meteen al een plek op het frame dat niet al te best gelakt was...
Tot zover in het verhaal een heel normale fietsenmaker :) :)
De rest is wel iets aparter. :D
Tja, ik heb geloof ik enorm geluk gehad toen ik met een los Bridgestone frame naar Heerhugowaard afreisde om daar brutaal naar een set 48 spaaks tandemwielen te vragen teneinde te kijken of dat zou kunnen passen.

Ik werd toen heel normaal, bijna voorkomend geholpen.

Kort daarna nog een tweede set gehaald want het paste goed bij fiets éém.

Alleen het naspannen van de spaken, dat stelde niks voor, dat deed ik daarna nog eens dunnetjes (en beter) over.

BSM


PS De Vittorio's waren toentertijd in mijn ogen echte fietsen, niet goedkoop maar het overwegen waard. Weinig later toen er meer en meer prijzige randonneurs op de markt kwamen waren de Vittorio's eigenlijk alleen maar interessanter: geen gekkigheid, wel degelijk en niet eens gek geprijsd.