Mogen we meedelen in het recept ?
BSM
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Fatsoenlijke Italiaanse kookboeken bevelen minstens drie uur aan voor ragu (zoals Bolognesesaus in fatsoenlijke Italiaanse kookboeken heet ...).Het geheim van Bolognesesaus, althans van mijn niet-vegetarische, is dan ook dat hij rustig en lang moet sudderen.
Dat klopt, ik ben geen keukenprins, ga regelmatig uit eten en in scandinavie kan je op campings meestal de keuken gebruiken. Ik geef eigenlijk niet zoveel om de brander dus voor mij moet het vooral zo licht mogelijk zijn (maar nog wel praktisch en bruikbaar), bewuste keuze.derdekeer schreef: ↑zo 04 nov, 2018 22:49Nu focus je op gewicht. Maar er zijn veel andere criteria die een beslissing bepalen, en gewicht is er maar één van. Als ik met mijn vrouw in Frankrijk fiets, dan gaat de Trangia mee. Spiritus is daar overal verkrijgbaar, een Trangia is gemakkelijk te gebruiken en te verpakken, stil en stabiel. Het duurt 10 minuten om een liter water te koken, maar wat kunnen die 6 minuten extra mij schelen? Trangia dus, ondanks het gewicht.
Er werd gesuggereerd dat het qua gewicht weinig uit maakte. Dat wilde ik toch even verduidelijken.
Dat valt idd mee. Windscherm doe ik trouwens niet aan, ik kook altijd zoveel mogelijk in een windstil hoekje. Wij hadden altijd een grotere tank mee maar kleine 1/3l fles zou volgens mij ook ruim genoeg moeten zijn om een week op te koken. Overigens zou je ook het spiritusflesje thuis kunnen laten en met benzine opwarmen, wel meer stank/roet. Aansteker weegt haast niks, 18 gram.Bridgestone SM schreef: ↑zo 04 nov, 2018 22:50Ik gebruik het kleinste 1/3 liter flesje, en voor de eventuele reserve-benzine een 1/2 liter PET-fles, die PET-fles weegt niks. Mijn brander+windscherm+vol tankje (nu even een oudere brander - eentje met een langer slangetje) weegt 720 gram.
Als het gewoon in een "fatsoenlijk" Italiaans kookboek staat is het dus geen "geheim".derdekeer schreef: ↑ma 05 nov, 2018 09:12Fatsoenlijke Italiaanse kookboeken bevelen minstens drie uur aan voor ragu (zoals Bolognesesaus in fatsoenlijke Italiaanse kookboeken heet ...).Het geheim van Bolognesesaus, althans van mijn niet-vegetarische, is dan ook dat hij rustig en lang moet sudderen.
Dat is zelfs voor mij wat veel op een camping.
Tja, het MSR-windscherm is een rolletje dikker aluminium-folie en het zit bijna standaard rond het tankje, het is meer voor "just-in-case" (daartoe hoort ook het "kamperen" in een boeren schuur, met de wind zit het daar wel snor maar het staat netter in samenhang met de brandbare omgeving).bast1aan schreef: ↑ma 05 nov, 2018 09:27Dat valt idd mee. Windscherm doe ik trouwens niet aan, ik kook altijd zoveel mogelijk in een windstil hoekje. Wij hadden altijd een grotere tank mee maar kleine 1/3l fles zou volgens mij ook ruim genoeg moeten zijn om een week op te koken. Overigens zou je ook het spiritusflesje thuis kunnen laten en met benzine opwarmen, wel meer stank/roet. Aansteker weegt haast niks, 18 gram.Bridgestone SM schreef: ↑zo 04 nov, 2018 22:50Ik gebruik het kleinste 1/3 liter flesje, en voor de eventuele reserve-benzine een 1/2 liter PET-fles, die PET-fles weegt niks. Mijn brander+windscherm+vol tankje (nu even een oudere brander - eentje met een langer slangetje) weegt 720 gram.
Wasbenzine vindt ik in mijn Whisperlite toch handiger, schober, minder giftig en regelbaarder. Dan is aanmaakspiritus ook overbodig voor mij. Alleen als ik langer dan een week ga moet ik tanken en wasbenzine in het buitenland is meestal iets om te zoeken dus dat doe ik niet.Bridgestone SM schreef: ↑ma 05 nov, 2018 10:25En aanmaken met benzine gaat, met E10 gaat het iets beter, maar het roet en stinkt ... ga je slechts een paar dagen en maak je de brander dus maar een paar keer aan: neem dan een kleiner spuitflesje,
Mengsmering is af te raden voor iedereen (behalve dan misschien voor vieze een tweetakt motor).
Daarom ook dat wij bio-ethanol (96% alcohol) gebruiken. nog steeds lagere calorische waarde dan gas of benzine, maar beter dan 'gewone' spiritus. En ook elders in Europa redelijk verkrijgbaar: In DLD en FR heb ik het in gewone supermarkten kunnen kopen.bast1aan schreef: ↑zo 04 nov, 2018 21:04Ik heb dat inderdaad wel eens gedaan, die brandertjes wegen niks dus dit lijkt een hyperlichte oplossing maar is het niet, het rendement is namelijk laag dus het brandstofverbruik is hoog dus je moet eigenlijk altijd wel een liter of meer spiritus mee hebben.. Die bovendien slechter verkrijgbaar is dan benzine en gasblikjes. Volgens mij speelt dit nadeel ook met de betere Trangia's nog steeds, simpelweg omdat spiritus een lage calorische waarde heeft. De nederlandse spiritus bestaat voor 10% uit water, scandinavische rödsprit is wellicht beter.
In plaats van wasbenzine kan je ook uitkijken naar de extra zuivere benzine die bijv. voor kettingzagen etc wel gebruikt wordt. Zulke benzine veroudert niet, tast de rubbers minder aan etc.Leon schreef: ↑ma 05 nov, 2018 10:34Wasbenzine vindt ik in mijn Whisperlite toch handiger, schober, minder giftig en regelbaarder. Dan is aanmaakspiritus ook overbodig voor mij. Alleen als ik langer dan een week ga moet ik tanken en wasbenzine in het buitenland is meestal iets om te zoeken dus dat doe ik niet.Bridgestone SM schreef: ↑ma 05 nov, 2018 10:25En aanmaken met benzine gaat, met E10 gaat het iets beter, maar het roet en stinkt ... ga je slechts een paar dagen en maak je de brander dus maar een paar keer aan: neem dan een kleiner spuitflesje,
Dan gaan we het maar eens naar het chemisch afval brengen. Dank!Bridgestone SM schreef: ↑ma 05 nov, 2018 13:27Mengsmering is af te raden voor iedereen (behalve dan misschien voor vieze een tweetakt motor).
BSM
Ik denk dat die laatste procenten water voor de warmte-productie niet al te veel uitmaakt.Polling schreef: ↑ma 05 nov, 2018 13:37Daarom ook dat wij bio-ethanol (96% alcohol) gebruiken. nog steeds lagere calorische waarde dan gas of benzine, maar beter dan 'gewone' spiritus. En ook elders in Europa redelijk verkrijgbaar: In DLD en FR heb ik het in gewone supermarkten kunnen kopen.bast1aan schreef: ↑zo 04 nov, 2018 21:04Ik heb dat inderdaad wel eens gedaan, die brandertjes wegen niks dus dit lijkt een hyperlichte oplossing maar is het niet, het rendement is namelijk laag dus het brandstofverbruik is hoog dus je moet eigenlijk altijd wel een liter of meer spiritus mee hebben.. Die bovendien slechter verkrijgbaar is dan benzine en gasblikjes. Volgens mij speelt dit nadeel ook met de betere Trangia's nog steeds, simpelweg omdat spiritus een lage calorische waarde heeft. De nederlandse spiritus bestaat voor 10% uit water, scandinavische rödsprit is wellicht beter.
E10 is 90% benzine en 10% ethanol. Euro95 is benzine met een octaangetal van 95.Travelmaster schreef: ↑ma 05 nov, 2018 14:02Maar: E10 ís toch benzine (als in: euro95 wat we massaal tanken)?
Ik zal eens checken bij de burenBridgestone SM schreef: ↑ma 05 nov, 2018 14:07E10 is 90% benzine en 10% ethanol. Euro95 is benzine met een octaangetal van 95.Travelmaster schreef: ↑ma 05 nov, 2018 14:02Maar: E10 ís toch benzine (als in: euro95 wat we massaal tanken)?
E10 heeft als ik het goed heb ook een octaangetal van 95.
En de mengsmering kan je ook gebruiken om een fik te maken, of de buurjongen met brommer (bestaan zulke buurjongens nog) blij te maken.
BSM
E10 = Euro95, maar lang niet alle Euro95 = E10.Travelmaster schreef: ↑ma 05 nov, 2018 14:15Ik zal eens checken bij de burenBridgestone SM schreef: ↑ma 05 nov, 2018 14:07E10 is 90% benzine en 10% ethanol. Euro95 is benzine met een octaangetal van 95.Travelmaster schreef: ↑ma 05 nov, 2018 14:02Maar: E10 ís toch benzine (als in: euro95 wat we massaal tanken)?
E10 heeft als ik het goed heb ook een octaangetal van 95.
En de mengsmering kan je ook gebruiken om een fik te maken, of de buurjongen met brommer (bestaan zulke buurjongens nog) blij te maken.
E10 wordt in de berichtgeving in de media 1:1 vertaald als de Europese / internationale aanduiding voor Euro95. Jij geeft aan dat de samenstelling ook anders is? Kan, maar wel raar dat daar dan niet over wordt gerept (of ik heb dat niet onthouden).