willem.m schreef: ↑za 03 nov, 2018 18:36
Ben het eens met de opmerking over verkrijgbaarheid. Dit moet je van te voren goed uitzoeken. Google is dan je vriend.
Wat me vooral van de reizen naar IJsland (met regelmatig wildkamperen) bijstaat is dat het veel regende en hard waaide. We waren zeer blij dat we in de ruime voortent konden koken. Benzine was dan geen optie. Ja, het kan wel, maar het lijkt me helemaal niks om met een paar graden boven nul in de regen en de wind te gaan zitten prutsen met een brander. Als je dat wel leuk vindt dan heb ik daar veel respect voor.
Willem, zeker als je een ruime voortent hebt kan je ook in die voortent koken, ook op benzine.
Het is misschien even oefenen maar ik krijg ook geen ruzie met de boer waar ik in de schuur mag slapen ... ik let dan natuurlijk net iets beter op zodat de brander direct mooi blauw brandt, en ik leg dan het windscherm onder de brander nadat ik de omgeving vrij van hooi en stro heb gemaakt. Ik heb meegemaakt dat de boer - het was gewoon "een" boer, dwz de eerste waar we het vroegen - kennelijk een kleine en precieze boer was ... hij kwam kijken en hij vond het prachtig zoals alles in elkaar paste.
Vroeger, toen ik nog een enkeldaks katoenen tent had stookte ik die eventueel zelfs droog, wel heel voorzichtig, maar het is nooit misgegaan. Tegenwoordig hebben we voor op de fiets een modern tunneltentje met slechts een heel bescheiden luifel - en een heel klein cook-tarpje - dus in geval van stromende regen is het een kwestie van herschikken van vooral de fietstassen en koken in de tent-opening, 't is wat krap dus de achterhoede doet dan de hand en snapdiensten op afstand.
In Kirgizie zullen we veel gaan wildkamperen. In de bergen daar kan het toch best regenachtig zijn, en koud. In de tent ontbijt (pasta) en avondeten (alweer pasta) koken is dan wel zo prettig. Het wordt dan (1) benzine + gastankje als reserve of (2) meerdere gastankjes inslaan (en geen benzine). Ik neig naar (2), omdat we dan het gepruts met pomp (leertje e.d.), nozzle (he alweer verstopt) en zware fles vermijden.
Ik weet niet wat je voor benzine-brander voor ogen hebt ... ik heb al sinds ik de Optimus "Primus" aan de wilgen heb gehangen geen gepruts meer gehad met pomp-leertjes, een moderne pomp is net als een moderne fietspomp, een kunst-leertje en een ventiel-werking in de zuiger-constructie. De MSR heeft een automatische doorprikker, een gewichtje dat onder de sproeier is opgesloten met netjes een naaldje dat van binnenuit doorprikt, en bij die "zware fles" kan ik me nog minder voorstellen: benzine heeft een hogere energie-inhoud als gas en benzine houd je al tegen in een PET-fles ... gas vraagt een drukbestendige houder, daarom zit er maar weinig gas in zo'n relatief licht prikblikje. Anyway, als je even geoefend hebt met een MSR Whisperlite of iets vergelijkbaars en je hebt maar een beetje technisch gevoel dan gaat alles goed.
In de Peru en de Himalaya was het een ander verhaal: het zou er mooi weer zijn (en dat klopte) en je kon dus altijd buiten koken. Benzine werkte daar dus prima. Voor Peru gold overigens dat we maar weinig hebben gekampeerd en met 1 gasfles uit waren gekomen.
Kortom: there is no one size fits all.
Met dit laatste ben ik het helemaal eens.
Ieder het zijne, je mag ook op al dan niet domme argumenten een al dan niet domme keuze maken.
Maar presenteer geen "fake news" met vals overdreven "werkelijkheden".
Gasblikjes zijn lang niet overal zo makkelijk vlot te koop, gasblikjes zijn ook niet zo veilig als het lijkt, en ze zijn niet "goedkoop" en leveren veel afval. Gasbrandertjes zijn tegenwoordig wel klein en licht, en makkelijk.
Benzine vraagt even wat aandacht, en lang niet ieder model benzine-brander is even makkelijk op een goede manier op gang te brengen en te houden, benzine is ook gevaarlijk als je er domme dingen mee doet, en benzine stinkt (dat heeft ook weer zo z'n veiligheids-aspect), en benzine is bijna overal relatief goedkoop te koop.
Spiritus is een leuk alternatief. Ook spiritus is gevaarlijk, het oogt wel veilig maar het gevaar schuilt in de bijna onzichtbaarheid (bij daglicht) van de vlam en de explosieve ontbranding wanneer alcohol ineens een vlam ontmoet. Spiritus is ook niet overal even makkelijk verkrijgbaar (en dan vaak per liter). Aan de andere kant kan je eventueel zelfs een brandertje maken van een bierblikje,
En je kan in veel gevallen ook op een ouderwets houtvuurtje koken, doe je dat goed en brandt het vuurtje eenmaal netjes dan heb je nog nooit zo snel je koffie en thee klaar gehad (maar dat vuurtje is wel iets voor echt buiten, dat gaat niet onder de luifel of in de boerenschuur).
Overigens heb ik in Frankrijk ook al wel bij de boer in de schuur geslapen en "moest" ik in de keuken koken, dus lekker op gas (het lastigst was dat de gaskranen andersom als thuis draaiden, dus had ik heel wat lucifers nodig).