fud0 schreef: ↑zo 04 nov, 2018 20:59
Het is wel een goede tip om je goed te informeren ed. over wat nu wel en niet mag en iig. je terechte gelijk te halen in geval van..
Ik zie nu in de regionale treinen steeds vaker een sticker met een maximum voor het aantal fietsen en ook in NS treinen. Ik weet niet hoe dat is in het buitenland, buiten natuurlijk de gereserveerde plaatsen om. Het wordt steeds drukker. Dan wordt er bij NS ook gewoon gezegd, er rijden nog genoeg treinen vandaag en daar kun je het mee doen.
Zoek even op:
VERORDENING (EG) Nr. 1371/2007 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 23 oktober 2007
Betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer
of
Règlement (CE) No 1371/2007 du Parlement européen et du Conseil du 23 octobre 2007
sur les droits et obligations des voyageurs ferroviaires - Applicable à partir du 3 décembre 2009 Edition CIT
of
VERORDNUNG (EG) Nr. 1371/2007 DES EUROPÄISCHEN PARLAMENTS UND DES RATES vom 23 Oktober 2007
Über die Rechte und Pflichten der Fahrgäste im Eisenbahnverkehr - Gültig ab 3. Dezember 2009 CIT Ausgabe
En kijk met name naar de artikelen 16, 17 & 18.
Als je een internationaal biljet hebt dan heb je bij een beetje meer vertraging recht op een interessante tegemoetkoming, en eventueel ook zaken als een lunch, een diner en eventueel een overnachting.
Als je een stapel van allerlei op diverse plaatsen gekochte biljetten hebt zouden deze regels ook moeten gelden maar de spoorwegmaatschappijen doen dan meestal erg lastig (en bovendien loop je het risico om onder de minimum-compensatie te zakken).
Soms is het dus een afweging tussen een duurder biljet in één (internationale) koop en een goedkopere bij elkaar geshopte reis. De spoorwegen proberen soms ook alleen het vertraagde deel van de reis te vergoeden, dat mag niet, is in ieder geval niet naar de geest van de verordening, dus eventueel "humeurig" reageren op een te geringe vergoeding ... als duidelijk is dat je het er niet gauw bij laat zitten is een heroverweging vaak makkelijker als een bezwaar-procedure.
Anyway, print artikel 16, 17 & 18 van de verordening in twee of drie talen uit als je een problematische reis in het vooruitzicht hebt. Zoiets kan helpen om toch plek in de trein te krijgen, of om een plek in een trein te krijgen waar je oorspronkelijk geen recht op had. Wil een conducteur je toch uit de trein weren dan kan je hem vragen om deze vertraging aan te tekenen (daar heb je recht op), zoiets is meestal een aardig hulpmiddel om een rigide conducteur wat buigzamer te krijgen ... hij staat wellicht in zijn recht, maar ook echt persoonlijk tekenen voor zo'n actie is weer een hele stap verder.
Verder is het vaak het handigst om in geval van overvolle fiets-plekken gewoon ergens anders in de trein in te stappen, liefst op een niet al te onhandig-hinderlijke plek. Staat/staan de fiets(en) eenmaal binnen dan heb je een aardig strategisch voordeel.
Het boemeltje Maastricht-Luik is zo'n trein waar nauwelijks fietsplaatsen zijn en er soms heel wat fietsen tegelijk mee willen. Daar heb ik al vaker gewoon op een reizigersbalkon gestaan.
Een kleine anekdote:
Jaren terug stonden we in Luxembourg, we waren uit Frankrijk gekomen, en ik had net in het Luxemburgse hoofdstation de vervolgkaartjes richting Maastricht gekocht. Toen ik terug op het perron bij de fietsen aankwam meldde mijn wederhelft enigszins opgewonden dat de leerlingconducteur had gezegd dat we niet mee konden want ... er was geen "fourgon". Dat leek mij geen goed idee, de leerling suggereerde nog dat we een compensatie-formulier konden invullen (dus alles volgens het leerling-conducteur-boekje). Gelukkig kwam er toen net een chef-conducteur aan, die zag het probleem en kwam met de eenvoudige oplossing: Het eersteklas balkon aan het lokomotief-eind van de trein. Fietsen op het balkon gehesen, tassen in de aangrenzende coupe opgestapeld ... en de goede man kwam weer langs: Oh moesten we helemaal naar Luik, tot de grens konden we eerste klas zitten, daarna moesten we zijn Belgische collega maar vragen ... en dus zaten we eerste klas, in de coupe direct naast de fietsen.
BSM