Huib2 schreef: ↑ma 29 okt, 2018 18:53
Als ik alle reacties hierboven lees is het meeste wel zo'n beetje gezegd.
Voor jouw fietstocht door Nederland en België is een gasbrandertje met schroefverbinding absoluut de beste keuze. Goedkoop in de aanschaf, makkelijk in het gebruik en de gasblikjes zijn in West-Europa algemeen verkrijgbaar. Mocht je een keer in de winter willen gaan kamperen dan kun je ook speciale wintergasblikjes kopen. Dat gas heeft een andere samenstelling en doet het beter bij lage temperaturen.
Gasbranders met priktankjes zijn een verouderd systeem. Het werkt wel, maar heeft een paar nadelen. Je kunt het tankje niet van de brander afnemen. Dat pakt minder compact in, en betekent ook dat je met een tankje wat driekwart leeg is op pad moet, als dat er net opzit. Het is gewoon iets minder praktisch.
Benzinebranders zijn fantastisch spul, maar krijgen pas meerwaarde in landen waar gastankjes moeilijk verkrijgbaar zijn, of als je veel bij koud weer kampeert. Bovendien is de aanschafprijs flink hoger dan die van een gasbrandertje (maar de brandstof is dan weer goedkoper). En de benzinebranders zijn wat lastiger in het gebruik. Je moet er even mee leren omgaan. Sommige mensen vinden ze eng en durven er niet mee te werken. Maar dat zit tussen de oren.
Dan heb je nog de spiritusbranders. Prachtig systeem, maar een beetje excentriek. Kookt langzaam, maar veilig, betrouwbaar en stil.Brandstof is in Europa goed verkrijgbaar, maar daarbuiten niet overal. Meer voor liefhebbers en Scandinavië adepten.
Dus, voor jouw doel zou ik voor een gasbrandertje met schroefverbinding gaan.
Tja, of alles gezegd is is maar de vraag.
Er zijn in West-Europa heel wat landen waar gastankjes "niet moeilijk" verkrijgbaar zijn maar waar het toch best een eind omfietsen kan zijn als je niet steeds met reserve-tankjes wilt rondfietsen.
Verder is het een kwestie van hoeveel tijd en moeite je wilt steken in het koken en het bedienen van het kook-apparaat.
Mijn wederhelft was ooit, lang geleden, overtuigd van het gemak van een Campinggas brander, lucifer erbij (piëzo-ontsteking hadden ze nog niet). Ik was zo'n stijfhoofdig type dat nog een Optimus "Primus" prefereerde (een z.g. halveliter-primus), dus op petrolie en met zorgvuldig voorverwarmen (en met lastig te verkrijgen petrolie).
Een keer een serieuze praktijkproef ... op welke wijze is de koffie het snelst klaar .... en de "Primus" won.
Daarmee was mijn wederhelft overtuigd (ze is lang niet altijd zo gemakkelijk over te halen).
In de jaren daarna was het dus de "Primus" ... totdat daarvan de kop doorbrandde, en de nieuwe kop ook snel stuk ging, en totdat bleek dat deze dingen in het moederland (Zweden) alleen nog maar voor de derde wereld werden gemaakt, en kennelijk ook in derde-wereld-kwaliteit.
Daarna overgestapt op een MSR-allesbrander, een brander die alles behalve alles brandt. Benzine en petrolie gaat goed maar zelfs diesel geeft al zoveel roet dat je erbij kan lezen (de Primus deed het net zo goed op diesel, en al beter op diesel met een scheutje benzine). O ja, de MSR allesbrander heeft ook nog een lawaaiige branderkop, nog lawaaiiger als de "Primus" dus als je wild kampeert dan verraadt de brander je aanwezigheid ... omdat je moet schreeuwen om elkaar te verstaan.
Dus toen de Whisperlite International een betrouwbaar alternatief leek die gekocht ... en inmiddels meer dan 25 jaar een Whisperlite (indien met de auto zelfs twee).
Inmiddels gebruiken we al weer vele jaren juist het kleinste tankje ... en als voorraad een halve liter PET-fles (een PET-fles van een iets luxer mineraal-water, die flesjes zijn wat degelijker).
De winst: je hoeft je niet te vermoeien met waar je gas (of petrolie) en spiritus kan kopen. Benzine, liefst loodvrij, en eventueel ook E10, is bijna overal te koop. Voorverwarmen doe ik wel met spiritus, maar met een klein 100 ml spuitflesje doe je weken.
En ... je doet dagen met een halve liter benzine, zelfs als je je alleen met warm water wast en dat warme water zelf moet uitvinden. En ... als de benzine 's ochtends bij het theezetten op een laag peil staat ... dan weet je dat je onderweg weer eens bij een benzinepomp moet stoppen (het vulpistool past in de hals van een PET-flesje).
Je kookt dus bijna voor niks, het weegt weinig (vooral als je meeweegt dat je weinig voorraad-brandstof over vele kilometers hoeft mee te voeren), en je hoeft je niet af te vragen waar je gastankjes kan kopen.
Ja ja, rijdt maar eens naar de bronnen van de Maas en scoor hoeveel gastankjes-verkooppunten langs de route liggen. En, mocht je eens heel onhandig geen benzine genoeg hebben dan is er altijd wel iemand die een reserve-tankje heeft en je een kopje benzine wil "lenen".
Ja, Ja, je kan brand maken met benzine, maar dat kan ook met spiritus of gas.
Het is iets meer gedoe zo'n benzine-brander, daar is niks tegen in te brengen, maar het is ook goed heet, doet het (bijna) altijd <
na vele jaren komt er wel eens wat onderhoud, nieuwe O-ringen, een doorgebrande "generator" >.
Anyway, het is zo weinig meer gedoe dat ik al jaren de zalm buiten bak, in een lekker grote grillpan ... op de MSR-benzine-brander. De MSR is sneller, heter, en de bakvis .. uhh vis-bak-lucht blijft buiten.
Of te wel: gas is voor wie de makkelijkste weg wil, en benzine is (in mijn ogen) heel gauw eerste keus.
Nog even een toegift:
Gebruik je zo'n benzine-brander vele jaren dan wordt de hogere aanschafprijs aardig goedgemaakt door de lagere bedrijfskosten, een echt "Hollandse" gedachte. Echter, onbetaalbaar is de blik alsof ie water zag branden van de pompbediende ergens langs de bovenloop van de Loire, die op een lome zondagmiddag twee fietsen bij zijn station zag stoppen, er kwam een flesje uit de fietstas en ... tot zijn verbazing wilden die fietsers "loodvrij".
Na de verklaring dat we een Amerikaans brandertje hadden, een brandertje dat op "sans plomb" liep antwoordde de goede man dat ie ook Campinggas verkocht