Eric Schuijt schreef: ↑zo 28 okt, 2018 20:18
Jammer, want Vittorio was in de tijd van Frank voor mij het ijkpunt voor hoe een winkel voor vakantiefietsers moest zijn. Vooral hun manier van klantenbehandeling was een voorbeeld voor mij.
Een paar jaar geleden heeft Corrie even overwogen om een fiets door Vittorio te laten maken omdat ze op zoek was naar een fiets met een lage bottom bracket. (
Op alle confectiefietsen zit de bottom bracket te hoog voor haar korte benen. Ze kan pas op haar zadel gaan zitten wanneer de fiets voldoende vaart heeft. Daar is ze aan gewend, maar in de Alpen bleek haar fiets op steile hellingen soms al stil te staan voordat ze op haar zadel plaats had kunnen nemen. Ze had het zadel wat lager kunnen zetten, maar dat is vragen om knieklachten. Daarom besloot ze om een maatframe te laten maken, waarop ze met haar voeten net de grond zou kunnen raken terwijl ze op het zadel zit.)
We hadden ook aan M-gineering gedacht, waar ik een jaar eerder al een
mooie fiets had laten bouwen. Dan zou ze echter nog een jaar op haar fiets moeten wachten, want Marten Gerritsen heeft het altijd erg druk. (
Bovendien was toen ook op de website van M-gineering te lezen dat Marten wegens familie-omstandigheden minder tijd had.) Corrie had daar geen geduld voor: het was half juli en ze wilde het liefst voor onze volgende Alpentocht, begin oktober, al een nieuwe fiets hebben.
Dat leek mij niet realistisch voor een maatframe, maar Corrie ging toch even rondbellen om te horen wat de mogelijkheden waren. Bij Vittorio kreeg ze de indruk dat ze daar niet op nieuwe klanten zaten te wachten. Aangezien Heerhugowaard voor ons niet naast de deur ligt en Corrie een drukke baan heeft, vroeg ze of ze 's avonds langs kon komen voor een gesprek (
wat destijds bij de Vakantiefietser, waar we in 2008 fietsen hadden gekocht, ook gekund had). Bij Vittorio bleek dat nooit mogelijk te zijn. Ook niet overdag op zaterdag, want dan was het er te druk. Corrie had dus een vrije dag moeten nemen om bij Vittorio over een maatframe te kunnen praten. Na enig aandringen mocht ze dan toch op zaterdag komen, maar alleen voor tien uur 's ochtends. De fiets kon sowieso niet binnen drie maanden geleverd worden.
Bij Van Herwerden in Voorburg (
voor ons ook lekker dichtbij) was men een stuk vriendelijker aan de lijn. Corrie werd vrij snel teruggebeld door degene die alles afwist van hun maatframes. Helaas bleek een extra lage bottom bracket er niet tot de mogelijkheden te horen.
Uiteindelijk is het een maatframe van Snel geworden. Daar waren we zelfs op zaterdagmiddag welkom en de fiets zou eind september al klaar kunnen zijn. Deze zou wel een stuk duurder worden dan mijn M-gineering was geweest: dat beschouwden we maar als de prijs voor een snelle levering. Even leek de koop niet door te gaan omdat de chef monteur die ons hielp, tegen het monteren van een 'vierkante' trapas was. De eigenaar van de zaak greep net op tijd in door ons te verzekeren dat die vierkante trapas er toch zou komen. So far so good.
Uiteindelijk was de fiets pas in oktober klaar, twee dagen voor ons vertrek naar de Alpen (
de framebouwer bleek langer vakantie te hebben dan de eigenaar van Snel had verwacht). Ook bleek het een andere fiets te zijn dan Corrie had besteld: nokken voor de bidons zaten niet op de juiste plek, er zat toch een andere trapas op dan we zwart op wit hadden afgesproken, een heel ander stuur, andere pedalen, de tandwielen waren groter dan afgesproken, de low riders konden niet verwijderd worden zonder het snoer naar de koplamp door te knippen, er zaten Smart Sams op i.p.v. Big Apples en de Rohloffnaaf schakelde veel te stroef. Wel zat de bottom bracket, de voornaamste reden van de aanschaf, op de gewenste hoogte.
We kregen de indruk dat men zich vergist had. Afgezien van de trapas kwamen de specificaties overeen met die in de allereerste mail. Deze waren in latere mails gewijzigd en herbevestigd. Dat er sprake zou zijn van een vergissing werd echter stellig ontkend. De fiets was bewust niet zo afgemonteerd als we hadden afgesproken omdat het dan een betere fiets zou zijn! Klanten zouden dit volgens de eigenaar van Snel altijd erg waarderen. Ik geloofde mijn oren niet en Corrie ontplofte bijna. Na de vakantie hebben ze alsnog de nokken op de juiste plek moeten zetten en de afmontage aangepast aan Corries wensen. Daarna schakelde de Rohloffnaaf nog steeds veel te stroef. Dat heb ik uiteindelijk zelf maar verholpen door de bochten in de kabels wat flauwer te maken.
Uiteindelijk heeft Corrie nu wel een fiets die in principe voldoet aan haar wensen, maar als ze haar fiets vergelijkt met die van mij, ziet ze genoeg verschillen om te begrijpen dat ik daar een jaar op heb willen wachten. Ook beseffen we nu hoe handig het is wanneer framebouwer, monteur en verkoper verenigd zijn in één persoon
.
Ik weet niet hoe dit bij Vittorio zou zijn gegaan. Men moet daar gewend zijn aan maatwerk, terwijl Snel toch vooral confectiefietsen met een beperkt aantal vaste framematen en afmonteringsmogelijkheden verkoopt. Ik weet ook niet hoe de medewerkers van Vittorio scoren op een schaal tussen stronteigenwijs enerzijds en perfect aanvoelen wat de klant wil anderzijds. Bij Corrie gaf het eerste telefoongesprek al een negatieve indruk, maar misschien had degene aan de andere kant van de lijn toevallig een rotdag. Ik weet ook niet hoe soepel bij Vittorio de communicatie tussen framebouwer, monteur en verkoper verloopt.
Tien jaar geleden ben ik meegegaan met een excursie naar Vittorio, die georganiseerd was door het
Pedersen Genootschap. De huidige winkel was er toen al, met op de eerste etage het Vittoriomuseum vol oldtimers en achter de showroom de werkplaats en de verfspuiterij. Een fietsenmerk met zo'n lange geschiedenis, waar het hele productieproces van framebouw tot en met lakwerk onder een dak plaatsvindt, is uniek in Nederland (
of wordt het spuiten inmiddels uitbesteed?). Bewust klein blijven met doordachte maatframes als unique selling point zou best een goede strategie kunnen zijn omdat er nog maar weinig fietsenbouwers zijn die echt maatwerk kunnen leveren. Al zou een vormgeving zonder fratsen en wat meer naamsbekendheid bij de doelgroep zeker geen kwaad kunnen. Het zou erg jammer zijn als Vittorio helemaal zou verdwijnen of andere merken zou gaan imiteren met meer standaardisering, een hipper imago en guerilla marketing
.