door
Leon » di 23 okt, 2018 17:31
_Peter_ schreef: ↑di 23 okt, 2018 16:59
Leon, wat bedoel je met strakke binnenband, eentje die eigenlijk niet hoort bij de buitenband (en dus verder uitrekt dan zou moeten) of iets anders?
Laat ik het zo zeggen: té strak lijkt me evident als de binnenband te dik is volgens specificaties.
Maar ook als de band er net in valt vindt ik binnenbanden vaak tamelijk strak staan voordat ze even dik zijn als de buitenband waar ze in moeten. De banden van groep 17 van Schwalbe zijn immers geschikt voor banddikte 32 tot en met 47. Dat betekent dat ze in banje 32 moeten passen zond3er dat ze direct dubbel vouwen. Gevolg is wel dat als je zo'n band in buitenband 47 stopt je al een heel eind aan het pompen bent voordat de binnenband de buitenband overal raakt.
Ik meen in de loop van de tijd gemerkt te hebben dat een band die vrijwel zonder voorspanning in de buitenband ligt lekbestendiger is. Ik heb zelfs banden meegemaakt waar een doorn doorheen prikte maar die desondanks niet leegliepen; dat deden ze pas als ik de doorn eruit trok.
Uiteraard is het al dan niet lek raken van een band ook voor een heel groot deel afhankelijk van de buitenband; misschien dat het daardoor niet erg opvalt; fabrikanten komen immers sneller met nieuwe banden dan dat ik ze verslijt.