Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenband vs buitenband - Forum Wereldfietser

Binnenband vs buitenband

Ik wil naar een wat bredere band en wel van mijn huidige Marathon Supreme 37 naar een Almotion 50 gaan.
Kan ik dan zonder problemen mijn huidige binnenbanden gebruiken of toch ook maar wat "grotere" binnenbanden aanschaffen?
Tevens de vraag of iemand de exacte breedte weet van de 50 mm Almotion.
Ik zou nieuwe binnenbanden kopen denk ik, maar je kunt op de Schwalbe site kijken wat past. Dit is heus wel op het randje. De echte maat van die 50 mm Almotion hangt af van de breedte van je velg. Op een bredere velg valt een band breder uit. De meeste banden vallen in werkelijkheid wel wat smaller uit, maar bij de 559-55 Almotion van mijn vrouw was het verschil niet heel groot (op SP19 velgen). Maar bij jou kan het anders uitpakken.
Even kijken bij Schwalbe inderdaad, als je de binnenband verder opppompt dan voor de maat buitenband waar die bij hoort houdt je minder rubber over om je dat stukje extra bescherming te geven als je buitenband toch iets doorlaat. Waarschijnlijk zit er nu een maatje 16 of 17 in en beter is het een maatje 18 te monteren.

Ik zag net dat een kojak 559-50 in werkelijkheid op een 19mm velg maar 43 mm breed is, of dat op een wat bredere velg ook zo is weet ik niet.
Misschien valt de binnenband net in de juiste groep maar toch, ik heb de ervaring dat een strakke binnenband eerder lek gaat en ook sneller leegloopt dan een ruime.
Leon, wat bedoel je met strakke binnenband, eentje die eigenlijk niet hoort bij de buitenband (en dus verder uitrekt dan zou moeten) of iets anders?
_Peter_ schreef:
di 23 okt, 2018 16:59
Leon, wat bedoel je met strakke binnenband, eentje die eigenlijk niet hoort bij de buitenband (en dus verder uitrekt dan zou moeten) of iets anders?
Laat ik het zo zeggen: té strak lijkt me evident als de binnenband te dik is volgens specificaties.
Maar ook als de band er net in valt vindt ik binnenbanden vaak tamelijk strak staan voordat ze even dik zijn als de buitenband waar ze in moeten. De banden van groep 17 van Schwalbe zijn immers geschikt voor banddikte 32 tot en met 47. Dat betekent dat ze in banje 32 moeten passen zond3er dat ze direct dubbel vouwen. Gevolg is wel dat als je zo'n band in buitenband 47 stopt je al een heel eind aan het pompen bent voordat de binnenband de buitenband overal raakt.
Ik meen in de loop van de tijd gemerkt te hebben dat een band die vrijwel zonder voorspanning in de buitenband ligt lekbestendiger is. Ik heb zelfs banden meegemaakt waar een doorn doorheen prikte maar die desondanks niet leegliepen; dat deden ze pas als ik de doorn eruit trok.
Uiteraard is het al dan niet lek raken van een band ook voor een heel groot deel afhankelijk van de buitenband; misschien dat het daardoor niet erg opvalt; fabrikanten komen immers sneller met nieuwe banden dan dat ik ze verslijt.
Leon schreef:
di 23 okt, 2018 17:31
fabrikanten komen immers sneller met nieuwe banden dan dat ik ze verslijt.
Jij fietst gewoon niet genoeg :wink:

Zonder gekheid, daar heb je wel een punt, banden zijn beter geworden de laatste jaren, en slijten minder snel dan vroeger. Een paar marathon plus banden (maatje 35-406 (of 20") is na dik 5000 km nog zo goed als nieuw ondanks de vele gravelwegen in Zweden. 15 jaar geleden was het met 37-622 of 42-622 na dik 3000km wel tijd voor vervanging.
Marathon 37-622 heeft SV17 binnenband en voor 50-622 heb je SV 19 of SV19A nodig.
Foutje, kan weg.
Leon schreef:
di 23 okt, 2018 17:31
Ik meen in de loop van de tijd gemerkt te hebben dat een band die vrijwel zonder voorspanning in de buitenband ligt lekbestendiger is.
Die ervaring heb ik ook. Plus dat de kans groter is dat een plakker weer loslaat bij een te ver oprekkende binnenband.
Dank allemaal, ga ook binnenbanden bestellen die bij de nieuwe banden passen. Gaat een mooie vervanger worden voor de nog steeds niet teruggevonden van Herwerden Roadmaster :cry: , wederom van staal!
_Peter_ schreef:
ma 22 okt, 2018 22:35
Even kijken bij Schwalbe inderdaad, als je de binnenband verder opppompt dan voor de maat buitenband waar die bij hoort houdt je minder rubber over om je dat stukje extra bescherming te geven als je buitenband toch iets doorlaat. Waarschijnlijk zit er nu een maatje 16 of 17 in en beter is het een maatje 18 te monteren.

Ik zag net dat een kojak 559-50 in werkelijkheid op een 19mm velg maar 43 mm breed is, of dat op een wat bredere velg ook zo is weet ik niet.
Edit:
Op een 22mm velg is dezelfde kojak (net zo hard opgepompt) opeens 47mm breed. Een Schwalbe marathon plus op dezelfde 22mm velg (40-622) is niet 40mm breed maar 47, vraag me niet waarom, of hoe dat kan, daar hebben anderen meer verstand van (hoop ik)