Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Britten gaan meer rekening houden met fietsers' artikel in Trouw - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

'Britten gaan meer rekening houden met fietsers' artikel in Trouw

Maar er is een zaak die mij erg in twijfel brengt: het lijkt of er wettelijk met twee maten wordt gemeten, ten aanzien van fietspaden rond rotondes: bij de een moeten de fietsers stoppen, bij de andere moeten de auto’s stoppen. Rara, hoe kan dat? Nogal verwarrend.
Die hier is in Winsum (Gr.) en hier kom ik heel vaak.
https://www.google.nl/maps/@53.3341588, ... 312!8i6656

En dit hier is in Huizen, waar ik familie heb wonen en hier een paar keer per jaar langs rijd.
https://www.google.nl/maps/@52.3001737, ... 384!8i8192
Liggen beide binnen de bebouwde kom? Zo ja dan is het inderdaad vreemd en niet overeenkomstig de richtlijnen(niet regels)als die in Winsum buiten de kom licht dan klopt het (helaas)
De 1e is ter onderbreking van een 80 km/u weg, en de 2e van een 50 km/u weg. Tenminste, dat zou een logische verklaring zijn.
Zoals ik het onthouden heb zouden rotondes met fietsers IN de voorrang binnen de bebouwde kom komen en rotondes met fietsers UIT de voorrang buiten de bebouwde kom. Uiteraard kunnen gemeentes en provincies zoals altijd afwijken van zulke regels als daar volgens hen goede redenen voor zijn. Omdat sommige gemeenten erg pro fiets waren kwamen daar soms álle fietsers in de voorrang terwijl sommige andere gemeenten redeneerden dat de weinige rotondes waar fietsers in de voorrang zouden komen verwarrend zouden werken en men er daarom voor koos om fietsers nergens op rotondes in de voorrang te doen. Die gemeentes lagen soms naast elkaar.
Na wat jaren hebben sommige van die gemeentes vervolgens besloten om toch maar mee te doen met fietsers in de voorrang maar dan zonder dat ze de vormgeving van hun rotondes aanpasten: alleen verandering van de belijning en bebording moest genoeg zijn. Juridisch zijn ze dan ingedekt. In de praktijk kun je als fietser en ook als automobilist maar beter goed oppassen.
Alles bij elkaar leert de overheid met dit rolmodel de burger zo heel mooi om vooral hun eigen plan te trekken en zich niet te star ten opzichte van regels op te stellen. Ik moet zeggen dat ik na meerdere decennia ook ingeburgerd begin te raken.
Leon schreef:
di 23 okt, 2018 17:43
Alles bij elkaar leert de overheid met dit rolmodel de burger zo heel mooi om vooral hun eigen plan te trekken en zich niet te star ten opzichte van regels op te stellen. Ik moet zeggen dat ik na meerdere decennia ook ingeburgerd begin te raken.
Ook dat is in België (naar mijn gevoel nog veel meer) het geval. Doordat de overheid zo inconsequent is en de eigen regels en richtlijnen continu niet (of verkeerd) toepast en doordat er zoveel situaties voor fietsers zijn waar het ofwel heel erg onduidelijk is wat van fietsers verwacht wordt of waar het zelf veel veiliger is als fietser om zich niet aan de regels te houden is bij veel fietsers (waaronder mezelf) een houding van 'zelfredzaamheid' gegroeid.

Bij sommige deelnemers vertaald zich dat spijtig genoeg in gedrag waarin men enkel oog heeft voor zichzelf. Voor andere (waaronder mijzelf) vertaald zich dat een prioriteitenlijstje dat er als volgt uitziet:

- Geen andere in gevaar brengen
- Mezelf niet in gevaar brengen
- Geen verkeersdeelnemers hinderen die voorrang genieten
- Vlot op mijn bestemming geraken
- De regels volgen

Zolang dat laatste niet in strijd is met het voorgaande wil ik met plezier de regels volgen. In de andere gevallen vind ik de regels veel minder relevant.

Renaat
Revanho schreef:
di 23 okt, 2018 18:17
Voor andere (waaronder mijzelf) vertaald zich dat een prioriteitenlijstje dat er als volgt uitziet:

- De regels volgen

Zolang dat laatste niet in strijd is met het voorgaande wil ik met plezier de regels volgen. In de andere gevallen vind ik de regels veel minder relevant.

Renaat
Analoog aan de drie basiswetten der robotica:

Eerste Wet
Een auto mag een fietser geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een fietser letsel oploopt.

Tweede Wet
Een auto moet de bevelen uitvoeren die hem door mensen gegeven worden, behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Eerste Wet.

Derde Wet
Een auto moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Eerste of Tweede Wet.
bdr schreef:
di 23 okt, 2018 13:02
Verder wil ik er nog op wijzen dat er hier op dit forum zeer veel fietsen passeren die niet voldoen aan de Belgische wegcode, zoals onlangs nog een mooie blauwe stalen randonneur van m-engineering...
Laat me eens raden, teveel verlichting?
Nee, ontbreken van reflector vooraan, op pedalen en in wielen (zijsignalisatie, oranje spaakreflectoren of reflecterende band op buitenband). Vooral dat laatste zou ik toch in orde brengen als je regelmatig in België in het donker fietst...
willem.m schreef:
di 23 okt, 2018 18:45
Revanho schreef:
di 23 okt, 2018 18:17
Voor andere (waaronder mijzelf) vertaald zich dat een prioriteitenlijstje dat er als volgt uitziet:

- De regels volgen

Renaat
Analoog aan de drie basiswetten der robotica:

Eerste Wet
Een auto mag een fietser geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een fietser letsel oploopt.

Tweede Wet
Een auto moet de bevelen uitvoeren die hem door mensen gegeven worden, behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Eerste Wet.

Derde Wet
Een auto moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Eerste of Tweede Wet.
Vervang AUTO door AUTOMOBILIST, zelfs slimme auto's worden gemaakt door mensen, en die maken in auto's vaker fouten met slechte afloop dan fietsers.
bdr schreef:
wo 24 okt, 2018 00:08
Nee, ontbreken van reflector vooraan, op pedalen en in wielen (zijsignalisatie, oranje spaakreflectoren of reflecterende band op buitenband). Vooral dat laatste zou ik toch in orde brengen als je regelmatig in België in het donker fietst...
Reflectoren in de wielen is al in orde gebracht. Dit waren de fotos'van de aflevertoestand, niet nadat ik er klaar mee ben. Reflector vooraan is in NL niet verplicht, conform Europese wetgeving hoef ik dat dus ook niet elders te hebben. Pedaalreflectoren en goede pedalen, lastige combinatie om die te vinden. Reflectiebanden om de enkels moeten dan maar een alternatief zijn.
Ik heb overigens in het verleden eerder complimenten van Belgische agenten over mijn fietsen gehad. De dubbele verlichting laat de andere bezwaren direct wegsmelten.
_Peter_ schreef:
di 23 okt, 2018 16:54
Liggen beide binnen de bebouwde kom? Zo ja dan is het inderdaad vreemd en niet overeenkomstig de richtlijnen(niet regels)als die in Winsum buiten de kom licht dan klopt het (helaas)
In ieder geval binnen het plaatsnaambord Winsum, dus wettelijk gezien bebouwde kom. Er zijn bedrijfspanden, kantoren en woningen rondom. Zie hier, de rotonde ligt naast dat gebouw met de schuine dakpunt. https://www.google.nl/maps/@53.3363156, ... 312!8i6656 Dus gas los, schakel van 5 naar 3 en rem licht intrappen van 80 naar 50 km per uur.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 okt, 2018 10:02
_Peter_ schreef:
di 23 okt, 2018 16:54
In ieder geval binnen het plaatsnaambord Winsum, dus wettelijk gezien bebouwde kom. Er zijn bedrijfspanden, kantoren en woningen rondom. Zie hier, de rotonde ligt naast dat gebouw met de schuine dakpunt. https://www.google.nl/maps/@53.3363156, ... 312!8i6656 Dus gas los, schakel van 5 naar 3 en rem licht intrappen van 80 naar 50 km per uur.
Een mogelijkheid is dat verschillende 'overheden' langs elkaar werken. In een stad of dorp valt wegverkeer regelgeving onder het lokale gemeentebestuur terwijl binnen die gemeentegrenzen een provinciale weg onder verantwoordelijkheid van de provincie kan vallen. Met bijhorende verkeer regelgeving.

Als er dan ook nog een rivier binnen de gemeentegrenzen zou vallen met beroepsvervoer, dan had je ook nog te maken met Rijkswaterstaat die de vaarverkeer regels beheerd. Die situatie ken ik als voorbeeld in de gemeente Arnhem waar ik woon. Verre van een ideale situatie als het gaat om verkeersstromen en bijhorende luchtverontreiniging te willen verminderen met verkeer regels. Dan kan het zomaar zijn dat de gemeente voor stoplicht aanpassing bij de provincie moet zijn. Je hebt dan samenwerking nodig van meerdere partijen.
Ivo Miesen schreef:
wo 24 okt, 2018 08:45
Reflectoren in de wielen is al in orde gebracht. Dit waren de fotos'van de aflevertoestand, niet nadat ik er klaar mee ben.
Daar ben ik blij om, want als ik met de auto rijd valt mij telkens weer op hoe goed die wielreflectoren en reflecterende banden wel werken als je een fiets van opzij aanschijnt. Spijtig genoeg is de Belgische wetgeving te specifiek, ze voorziet alleen in de bekende oranjekleurige wielreflectoren die je tussen de spaken steekt of een reflecterende band op de buitenband. De spaakreflectoren van 3M die je elk apart op een spaak klemt en die naar mijn automobilisten-ervaring het meest effectief zijn, voldoen dus niet voor de wet.

Ik merk de laatste jaren wel meer coulance van de politie wat reflectoren en verlichting betreft. Als je een degelijke voorlamp en een goed werkend achterlicht hebt is je al veel vergeven. De wegcode zelf is ook al vereenvoudigd, vroeger stond er voorgeschreven hoeveel cm2 groot een voor- en achterreflector moesten zijn. De reflectoren moesten ook een keurmerk dragen.
bdr schreef:
wo 24 okt, 2018 22:33
Ivo Miesen schreef:
wo 24 okt, 2018 08:45
Reflectoren in de wielen is al in orde gebracht. Dit waren de fotos'van de aflevertoestand, niet nadat ik er klaar mee ben.
Daar ben ik blij om, want als ik met de auto rijd valt mij telkens weer op hoe goed die wielreflectoren en reflecterende banden wel werken als je een fiets van opzij aanschijnt. Spijtig genoeg is de Belgische wetgeving te specifiek, ze voorziet alleen in de bekende oranjekleurige wielreflectoren die je tussen de spaken steekt of een reflecterende band op de buitenband. De spaakreflectoren van 3M die je elk apart op een spaak klemt en die naar mijn automobilisten-ervaring het meest effectief zijn, voldoen dus niet voor de wet.

Ik merk de laatste jaren wel meer coulance van de politie wat reflectoren en verlichting betreft. Als je een degelijke voorlamp en een goed werkend achterlicht hebt is je al veel vergeven. De wegcode zelf is ook al vereenvoudigd, vroeger stond er voorgeschreven hoeveel cm2 groot een voor- en achterreflector moesten zijn. De reflectoren moesten ook een keurmerk dragen.
De kans om mij over het hoofd te zien is vrij gering:

Afbeelding

Mijn ervaring is dat goede verlichting belangrijker is dan reflectie. Op zijreflectie na dan. De spaakreflectoren van 3M zijn inderdaad erg goed. De oranjekleurige zijn eerder gevaarlijk, ze brengen je wiel uit balans. Die zijn leuk bij 20km/u maar niet als je met dik 50 afdaalt in de Ardennen.
Ivo een plus voor de achterlichten, gelukkig geen vervelende rode punt (of 2 in dit geval) waar achteropkomers tegen aan moeten kijken. Gezien worden werkt alleen als men ook oplet, en daar wil het bij de automobilisten nog wel eens aan schorten, en in de krant krijgt de auto dan de schuld.
_Peter_ schreef:
do 25 okt, 2018 10:43
Ivo een plus voor de achterlichten, gelukkig geen vervelende rode punt (of 2 in dit geval) waar achteropkomers tegen aan moeten kijken. Gezien worden werkt alleen als men ook oplet, en daar wil het bij de automobilisten nog wel eens aan schorten, en in de krant krijgt de auto dan de schuld.
Klopt, sommige fietsachterlichten zijn een ramp om achter te rijden. Vooral de hele sterke knipperlichten die in de Angelsaksische wereld heel erg populair zijn.