Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Britten gaan meer rekening houden met fietsers' artikel in Trouw - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

'Britten gaan meer rekening houden met fietsers' artikel in Trouw

Dan is er blijkbaar een verschil in hoe de diverse afdelingen en gemeentes met elkaar omgaan. Een verschil kan ook liggen in hoe de gemeente politiek is opgebouwd, maar als je niet piept en het doet wel pijn dan veranderd er niets.
_Peter_ schreef:
za 20 okt, 2018 22:48
Dan is er blijkbaar een verschil in hoe de diverse afdelingen en gemeentes met elkaar omgaan. Een verschil kan ook liggen in hoe de gemeente politiek is opgebouwd, maar als je niet piept en het doet wel pijn dan veranderd er niets.
Zowel Leon als ik hebben onze jaren in de Fietsersbond gehad
Ivo Miesen schreef:
vr 19 okt, 2018 20:49
Weet je toevallig welk artikel van de Belgische wet dit is?
Ja (maar niet toevallig), art. 40ter: https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 3-art40ter (derde paragraaf).

Dit is één van de minst bekend en meest genegeerde artikels in de wegcode. Samen met artikel 22quarter (= snelheidsbeperking in zone dertig).
Revanho schreef:
zo 21 okt, 2018 18:31
Ivo Miesen schreef:
Ja (maar niet toevallig), art. 40ter: https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 3-art40ter (derde paragraaf).

Dit is één van de minst bekend en meest genegeerde artikels in de wegcode. Samen met artikel 22quarter (= snelheidsbeperking in zone dertig).
Bedankt, een voorzichtige schatting van me is dat tenminste 80% van de bestuurders dit artikel met grote regelmaat breken.
Ik heb vaak in de Verenigde Staten gefietst, een heerlijk fietsland! Ik ben daar dergelijke borden tegengekomen met ‘It’s the law, min. 3 feet between car and bike’. Maar aangezien iedere staat er eigen wetten op na houden, komen die borden niet in alle staten voor. Ik heb wel eens gezien dat ruige 'truck drivers' met hun Macks vaak geen inch opzij gingen. Helaas kwam ik op internet deze extreme foto tegen, hoe blijkbaar een 'car' een gevaarlijk moordwapen kan zijn.... Daar kookt mijn fietsersbloed van.

Afbeelding

Afbeelding
Bedankt, een voorzichtige schatting van me is dat tenminste 80% van de bestuurders dit artikel met grote regelmaat breken.
Een Belgisch fietspad is vaak erg smal en vaak van de weg gescheiden door een onderbroken witte streep met de magische eigenschap dat ze de fietser beschermt. Op zulke plaatsen wordt de verplichte inhaalafstand niet zelden genegeerd. Op wegen zonder fietspad valt het nogal mee, althans in de beschaafdere streken van Vlaanderen.

Het gevolg is een enigszins bizarre situatie: ik voel me frequent veiliger op een weg zonder fietspad, dan op een weg met.

En nu over GB. Als ik het goed begrijp geldt daar het volgende: als een auto voor je links afslaat, moet je hem voorrang geven. Klopt dat?
Martin E. van Doornik schreef:
ma 22 okt, 2018 10:46
Ik heb vaak in de Verenigde Staten gefietst, een heerlijk fietsland! Ik ben daar dergelijke borden tegengekomen met ‘It’s the law, max 3 feet between car and bike’.
Afbeelding
Ik mag toch aannemen dat hier iets anders bedoeld wordt dan de max 3 ft afstnd die jij noemt?
Polling schreef:
ma 22 okt, 2018 14:43
ma 22 okt, 2018 10:46
Ik heb vaak in de Verenigde Staten gefietst, een heerlijk fietsland! Ik ben daar dergelijke borden tegengekomen met ‘It’s the law, max 3 feet between car and bike’.
Ik mag toch aannemen dat hier iets anders bedoeld wordt dan de max 3 ft afstand die jij noemt?
Oops.... It's a mistake. :oops: Een typefout, had min. moeten zijn! Inmiddels gecorrigeerd.
derdekeer schreef:
ma 22 okt, 2018 12:50
En nu over GB. Als ik het goed begrijp geldt daar het volgende: als een auto voor je links afslaat, moet je hem voorrang geven. Klopt dat?
Waarom zou je dat niet doen? Waarom zou je hem willen hinderen door hem DAN juist links te willen inhalen? Let er op dat links en rechts in gb 'verwisseld' zijn. Of bedoel je een auto die jou tegemoet komt? Dan is er toch geen probleem in de Engelse situatie?
Waarom zou je dat niet doen?
Het was gewoon een vraag. Als een auto voor mij rechtsaf wil slaan, checkt de bestuurder vrijwel altijd de rechterspiegel en laat me passeren voor hij afslaat (tenzij ik nog ver ben en hij of zij nog ruim de tijd heeft om af te slaan).

Je kunt er niet op rekenen, en dus moet je altijd oppassen. Maar het is wel de meest voorkomende situatie. De meeste bestuurders gaan er niet vanuit dat ze simpelweg kunnen afslaan.

Ik vroeg me af hoe dat in GB zit.
Leon schreef:
ma 22 okt, 2018 16:42
derdekeer schreef:
ma 22 okt, 2018 12:50
Waarom zou je dat niet doen? Waarom zou je hem willen hinderen door hem DAN juist links te willen inhalen? Let er op dat links en rechts in gb 'verwisseld' zijn. Of bedoel je een auto die jou tegemoet komt? Dan is er toch geen probleem in de Engelse situatie?
In landen met 'links verkeer' fiets je op straat met de stoeprand aan de linkerkant. Kom je daar op een kruispunt en daar staat een auto die linksaf gaat. Net zoiets als rechtsaf in ons eigen land. Je zou verwachten dat de bestuurder jou voorrang zou geven, maar in 'linkse' landen houden ze minder rekening mee met fietsers. Dus goed uitkijken. En let op de richtingaanwijzer van die auto vóór je. Bij ons wordt de richtingaanwijzer vaak 40% niet gebruikt.... Onderstaande foto is in Hadleigh (Suffolk, England) en de tweede foto daaronder is in Dublin (Ireland) genomen. Ziet er bloedlink uit en hou er altijd rekening mee! Maar links fietsen vind ik altijd heerlijk!

Afbeelding
Afbeelding
Ziet er bloedlink uit en hou er altijd rekening mee!
Dank je!
derdekeer schreef:
di 23 okt, 2018 09:15
Ziet er bloedlink uit en hou er altijd rekening mee!
Dank je!
.... en de klok onder Guinness Time klopt niet, gezien het laagstaande zonlicht. Het was eind middag ongeveer vijf voor zes Engelse tijd. :wink:
Ik kwam net van Dublin Airport en had na Dublin een zware klim 14 kilometer steil omhoog over de weg R115 voor de boeg, waarbij de Cauberg in Valkenburg een kinderglijbaan vergeleken is. Om half tien 's avonds in het pikkedonker op de youth hostel van Knockree aangekomen!
Revanho schreef:
zo 21 okt, 2018 18:31
Ivo Miesen schreef:
Daar lees ik:
Artikel 40ter (Belgische Wet) schreef:
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto ...

...mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
Hoi Renaat,
Dit vindt ik opmerkelijke passages waar ik een paar vragen over heb, temeer omdat ik het afgelopen halfjaar misschien wel meer in België heb gefietst dan in Nederland:
Wat is in België een fietsoversteekplaats, zoals in de wet bedoeld? Is dit er een: https://goo.gl/maps/nKrNGdNiGgH2
Als dit een fietsoversteekplaats is zou een auto daar dan voor mij moeten vertragen en zelfs wachten?
Wat wordt bedoeld in de wet met "...het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen". Wat als de fietsers er nog aan moeten beginnen of er mee bezig is?
Wat is de bedoeling van de Belgsiche wetgever met deze passage?

In Nederland is de regel toch wel anders. Volgens mij heb je in Nederland als fietser nooit voorrang op een oversteekplaats, tenzij door verkeerslichten geregeld.

Als de situatie in België zoveel anders is verklaart dat wel de vele honderden kop-staartbotsingen op deze plek:https://goo.gl/maps/pn9Smg6PZdK2 , waar Belgen erg vaak de neiging hebben om te stoppen voor fietsers wat absoluut niet gewaardeerd of verwacht wordt door achteropkomende Nederlandse automobilisten.
@Leon: Voorrang geldt alleen voor fietsers die zich al op de oversteekplaats bevinden. De beste uitleg vind je in dit uitvoerige document (PDF) van de fietserbond, p. 42 en volgende.

Jouw voorbeeld is geen fietsoversteekplaats want er is geen markering. De markering waarvan sprake wordt tegenwoordig zeer weinig gebruikt, en de weinige plaatsen waar fietsers voorrang hebben worden meestal zeer duidelijk aangeduid.

In mijn buurt ken ik maar een aantal plaatsen waar fietsers voorrang hebben bij oversteken, en die bevinden zich allemaal op plaatsen waar de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen kleine wegen kruist. Spijtig genoeg is ook hier weer geen consequente uitvoering, op sommige oversteekplaatsen van de fietsostrade heeft de fietser voorrang, en op andere niet. Dat hangt af van de gemeente.

Verder wil ik er nog op wijzen dat er hier op dit forum zeer veel fietsen passeren die niet voldoen aan de Belgische wegcode, zoals onlangs nog een mooie blauwe stalen randonneur van m-engineering...
Dank je bdr voor de goede uitleg en de link naar een prima document.
Dat er een gierende discrepantie bestaat tussen de wetgeving omtrent verkeersvoorzieningen, de aanleg ervan en de kennis bij gebruikers ervan* wist ik al, maar dat het zó extreem was wist ik niet.

* zelfs bij mij dus. :oops:

Ontopic: en dan in het in GB nog anders ook én moeten we het in spiegelbeeld interpreteren. :shock:

De oversteek van de googlelink ervaar ik trouwens als een van de betere, om een aantal redenen waarvan de voornaamste is dat de vormgeving zo duidelijk is dat ik de functie logisch ervaar en dat het afdwingen van het omrijden van het bochtje op die plaats in verhouding staat tot de drukte en snelheid van de auto's.
Leon schreef:
vr 19 okt, 2018 13:50
captain_fabulous schreef:
vr 19 okt, 2018 13:43
Wat je er ook uit kunt halen is het feit dat er een heleboel landen in het plaatje ontbreken; aan je water kun je dan wel aanvoelen dat je daar niet per definitie veiliger bent.
Mijn water zegt inderdaad dat ontbrekende plekken als Istanboel in de spits niet superveilig zullen zijn...
Leon,

bdr heeft al een uitstekende link gegeven.

Zeer kort samengevat:

- Fietsoversteek = aangegeven met blokmarkering = fietsers hebben geen voorrang als ze aan de oversteek moeten beginnen maar wel voorrang eens ze aan het oversteken zijn.

- Doorgetrokken fietspad (onderbroken evenwijdige lijnen) = fietsers hebben voorrang

- Plaats waar fietsers oversteken = geen wegmarkering of een door de wegbeheerder gefantaseerde wegmarkering zoals de sinds kort veelvuldig door de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer toegepaste fietslogo-verbindingsmarkering (neen, ik bedenk het niet!). Geen voorrangsregel aan gekoppeld door voorrang geregeld door verkeersborden of algemene regels (voorrang van rechts). Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft met die nieuwe markering er een totale soep van gemaakt, maar dat doen ze wel vaker.

Heel vaak gaat de wegbeheerder in de fout. Het komt dus voor dat men een doorgetrokken fietspad (fietsers hebben voorrang) foutief combineert met haaientanden en bord B1 (bord voorrang verlenen) voor fietsers (dus fietsers hebben geen voorrang).
Of omgekeerd een fietsoversteekplaats (fietsers geen voorrang) combineert met haaientanden en een bord B1 voor het kruisende verkeer (dus fietsers hebben wel voorrang).

In ieder geval is het in België totaal anders dan in Nederland. Niet alleen is er in Nederland wettelijk gezien geen voorrang gekoppeld aan de markering aan fietsoversteeklocaties. Bovendien (als mijn kennis van de Nederlandse wegcode me niet in de steek laat) is het zo dat blokmarkeringen normaal gezien wel gebruikt worden waar fietsers (door de overigen wegmarkering en verkeersborden) voorrang hebben en evenwijdig onderbroken lijnen op locaties waar fietsers geen voorrang hebben. Dus net omgekeerd als in België.

Het blijft een probleem dat hier totaal geen sprake is van Europese harmonisering buiten de beperkte harmonisering in landen die het Verdrag van Wenen inzake het Wegverkeer van 1968 (deels) hebben goedgekeurd.

In België is het echter nog erger. Door de regionalisering van een deel van het verkeersreglement kan elk gewest (Waals, Brussels of Vlaams) buiten regels onafhankelijk van de ander toepassen. De wegcode in Wallonië, in Brussel en in Vlaanderen is dus niet meer volledig hetzelfde.

Renaat
Leon schreef:
di 23 okt, 2018 11:21
Wat is in België een fietsoversteekplaats, zoals in de wet bedoeld? Is dit er een: https://goo.gl/maps/nKrNGdNiGgH2
Als dit een fietsoversteekplaats is zou een auto daar dan voor mij moeten vertragen en zelfs wachten?
Nee, de auto's of andere motorvoertuigen kunnen hier gewoon doorrijden. Want de fietsers staan daar voor de 'haaientanden', die duidelijk op het roze asfalt zijn aangegeven. Dus stoppen en goed uitkijken!
Ik ken precies een soortgelijk geval in de provinciale weg N361 tussen Groningen en Adorp, waar veel scholieren oversteken. Stoppen dus voor de 'haaientanden'. Vorige week heb ik hier nog gefietst.
https://www.google.nl/maps/@53.2542395, ... 312!8i6656

Men kan aan Zweden een voorbeeld stellen: haaientanden of niet, ieder auto is daar verplicht om bij zebrapaden te stoppen als er een voetganger of fietser op het punt staat om over te steken. Zelf in een drukke stad (in Karlstad) wilde ik een straat zonder zebrapad oversteken met m'n fiets aan m'n handen. En de automobilisten stoppen er daadwerkelijk, hoe hoffelijk! Daar kunnen Nederland, België en andere landen een puntje aan zuigen.
di 23 okt, 2018 16:03
Nee, de auto's of andere motorvoertuigen kunnen hier gewoon doorrijden. Want de fietsers staan daar voor de 'haaientanden', die duidelijk op het roze asfalt zijn aangegeven. Dus stoppen en goed uitkijken!
Voor België is die conclusie te kort door de bocht omwille van de volgende drie redenen:

- Er is jurisprudentie in België die duidelijk maakt dat men als weggebruiker nooit conclusies mag trekken uit signalisatie die geplaatst is voor andere weggebruikers. Men heeft dus als automobilist helemaal niet te kijken naar de haaientanden op een fietspad maar enkel naar de eigen signalisatie.

- Haaientanden hebben in België geen enkele wettelijke draagkracht maar dienen slechts ter ondersteuning van borden B1 (omgekeerde driehoek - voorrang verlenen). In dit geval staan er wel borden B1 maar als die er niet staan betekenen de haaientanden dus niets. (Hoewel men er best wel rekening met houdt omdat ze vaak wijzen op een verdwenen bord B1).

- Te vaak maken weggebruikers in België de fout om aan een doorgetrokken fietspad de fietsers borden B1 en haaientanden te geven. Door dat bord B1 moeten de fietsers voorrang verlenen aan het kruisende (auto)verkeer maar door het doorgetrokken fietspad moet het kruisend verkeer voorrang geven aan fietsers. Zo'n knoeiwerk komt in België werkelijk op honderden plaatsen voor. (Al is heel traag een evolutie in de positieve richting.)

Renaat