Zowel Leon als ik hebben onze jaren in de Fietsersbond gehad
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Zowel Leon als ik hebben onze jaren in de Fietsersbond gehad
Ja (maar niet toevallig), art. 40ter: https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 3-art40ter (derde paragraaf).Ivo Miesen schreef: ↑vr 19 okt, 2018 20:49Weet je toevallig welk artikel van de Belgische wet dit is?
Bedankt, een voorzichtige schatting van me is dat tenminste 80% van de bestuurders dit artikel met grote regelmaat breken.Revanho schreef: ↑zo 21 okt, 2018 18:31Ja (maar niet toevallig), art. 40ter: https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 3-art40ter (derde paragraaf).Ivo Miesen schreef: ↑vr 19 okt, 2018 20:49Weet je toevallig welk artikel van de Belgische wet dit is?
Dit is één van de minst bekend en meest genegeerde artikels in de wegcode. Samen met artikel 22quarter (= snelheidsbeperking in zone dertig).
Een Belgisch fietspad is vaak erg smal en vaak van de weg gescheiden door een onderbroken witte streep met de magische eigenschap dat ze de fietser beschermt. Op zulke plaatsen wordt de verplichte inhaalafstand niet zelden genegeerd. Op wegen zonder fietspad valt het nogal mee, althans in de beschaafdere streken van Vlaanderen.Bedankt, een voorzichtige schatting van me is dat tenminste 80% van de bestuurders dit artikel met grote regelmaat breken.
Ik mag toch aannemen dat hier iets anders bedoeld wordt dan de max 3 ft afstnd die jij noemt?Martin E. van Doornik schreef: ↑ma 22 okt, 2018 10:46Ik heb vaak in de Verenigde Staten gefietst, een heerlijk fietsland! Ik ben daar dergelijke borden tegengekomen met ‘It’s the law, max 3 feet between car and bike’.
![]()
Oops.... It's a mistake.Polling schreef: ↑ma 22 okt, 2018 14:43Ik mag toch aannemen dat hier iets anders bedoeld wordt dan de max 3 ft afstand die jij noemt?Martin E. van Doornik schreef: ↑ma 22 okt, 2018 10:46Ik heb vaak in de Verenigde Staten gefietst, een heerlijk fietsland! Ik ben daar dergelijke borden tegengekomen met ‘It’s the law, max 3 feet between car and bike’.
Waarom zou je dat niet doen? Waarom zou je hem willen hinderen door hem DAN juist links te willen inhalen? Let er op dat links en rechts in gb 'verwisseld' zijn. Of bedoel je een auto die jou tegemoet komt? Dan is er toch geen probleem in de Engelse situatie?
Het was gewoon een vraag. Als een auto voor mij rechtsaf wil slaan, checkt de bestuurder vrijwel altijd de rechterspiegel en laat me passeren voor hij afslaat (tenzij ik nog ver ben en hij of zij nog ruim de tijd heeft om af te slaan).Waarom zou je dat niet doen?
In landen met 'links verkeer' fiets je op straat met de stoeprand aan de linkerkant. Kom je daar op een kruispunt en daar staat een auto die linksaf gaat. Net zoiets als rechtsaf in ons eigen land. Je zou verwachten dat de bestuurder jou voorrang zou geven, maar in 'linkse' landen houden ze minder rekening mee met fietsers. Dus goed uitkijken. En let op de richtingaanwijzer van die auto vóór je. Bij ons wordt de richtingaanwijzer vaak 40% niet gebruikt.... Onderstaande foto is in Hadleigh (Suffolk, England) en de tweede foto daaronder is in Dublin (Ireland) genomen. Ziet er bloedlink uit en hou er altijd rekening mee! Maar links fietsen vind ik altijd heerlijk!
.... en de klok onder Guinness Time klopt niet, gezien het laagstaande zonlicht. Het was eind middag ongeveer vijf voor zes Engelse tijd.
Daar lees ik:Revanho schreef: ↑zo 21 okt, 2018 18:31Ja (maar niet toevallig), art. 40ter: https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 3-art40ter (derde paragraaf).Ivo Miesen schreef: ↑vr 19 okt, 2018 20:49Weet je toevallig welk artikel van de Belgische wet dit is?
Dit is één van de minst bekend en meest genegeerde artikels in de wegcode. Samen met artikel 22quarter (= snelheidsbeperking in zone dertig).
Hoi Renaat,Artikel 40ter (Belgische Wet) schreef: ↑vr 19 okt, 2018 20:49Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto ...
...mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
Leon schreef: ↑vr 19 okt, 2018 13:50Mijn water zegt inderdaad dat ontbrekende plekken als Istanboel in de spits niet superveilig zullen zijn...captain_fabulous schreef: ↑vr 19 okt, 2018 13:43Wat je er ook uit kunt halen is het feit dat er een heleboel landen in het plaatje ontbreken; aan je water kun je dan wel aanvoelen dat je daar niet per definitie veiliger bent.
Nee, de auto's of andere motorvoertuigen kunnen hier gewoon doorrijden. Want de fietsers staan daar voor de 'haaientanden', die duidelijk op het roze asfalt zijn aangegeven. Dus stoppen en goed uitkijken!Leon schreef: ↑di 23 okt, 2018 11:21Wat is in België een fietsoversteekplaats, zoals in de wet bedoeld? Is dit er een: https://goo.gl/maps/nKrNGdNiGgH2
Als dit een fietsoversteekplaats is zou een auto daar dan voor mij moeten vertragen en zelfs wachten?
Voor België is die conclusie te kort door de bocht omwille van de volgende drie redenen:Martin E. van Doornik schreef: ↑di 23 okt, 2018 16:03Nee, de auto's of andere motorvoertuigen kunnen hier gewoon doorrijden. Want de fietsers staan daar voor de 'haaientanden', die duidelijk op het roze asfalt zijn aangegeven. Dus stoppen en goed uitkijken!