bron: https://www.trouw.nl/home/britten-wille ... FULMz15zMu
in Trouw een artikel over hoe de Britten proberen meer rekening te houden met fietsers. klinkt goed.
je ziet in meerdere steden en buitenlanden dat men de fiets als vervoersmiddel 'omarmt'. en je ziet dan direct hoe veel er qua inrichting/voorzieningen, regels, gedrag en een stukje cultuur nodig is om dat goed te laten verlopen. daar doet me dit aan denken.
de foto bij het artikel toont een SUV waar een meneer in pak is uitgestapt en daarnaast een fiets, die wat verfrommeld op de stoep ligt...
tekst:
kop: Britten willen fietsers niet langer met openslaande autodeuren lanceren
18 oktober 2018
Toen de Britse staatssecretaris van transport, Chris Grayling nog maar koud drie maanden was benoemd kwam hij terecht op een nogal genant filmpje.
Een fietser in het centrum van Londen legde op 12 oktober 2016 vast hoe Grayling zonder te kijken uit een auto stapte. Een achteropkomende fietser kon de deur niet meer ontwijken en koppeltjedook over de autodeur en zijn eigen fietsstuur.
De fietser in kwestie droeg gelukkig een helm en overleefde de klap, maar dat was bij 101 andere fietsers in 2017 niet het geval.
Daarom kondigt de Britse minister van verkeer nieuwe verkeersregels aan, die moeten voorkomen dat er onder fietsers en voetgangers onnodige doden vallen. Daarin zal vooral worden benadrukt dat alle weggebruikers rekening met elkaar moeten houden, zeker als ze vlak langs elkaar rijden.
In het persbericht meldt de Britse regering staat ook hoe de minister die tips voor zich ziet. Hij wil bijvoorbeeld, schrijft hij, de ‘Nederlandse reiking’ bij de Engelse automobilist introduceren, ‘the Dutch reach’. Volgens minister Jesse Norman namelijk gebruiken Nederlanders bij het openen van hun portieren de ‘verste hand’, dus de hand die juist niet naast dat portier zit. “Dit dwingt chauffeurs om over hun schouder te kijken naar het aankomende verkeer”, schrijft Norman.
Het is het resultaat van acht maanden lobbywerk door actiegroep ‘Cycling UK’, die aan het begin van dit jaar begon met een pleidooi voor de ‘Dutch reach’. “Nederlandse kinderen leren op school en van hun ouders dat ze op deze manier hun autoportier moeten openen”, wist Cycling UK te melden.
in Trouw een artikel over hoe de Britten proberen meer rekening te houden met fietsers. klinkt goed.
je ziet in meerdere steden en buitenlanden dat men de fiets als vervoersmiddel 'omarmt'. en je ziet dan direct hoe veel er qua inrichting/voorzieningen, regels, gedrag en een stukje cultuur nodig is om dat goed te laten verlopen. daar doet me dit aan denken.

de foto bij het artikel toont een SUV waar een meneer in pak is uitgestapt en daarnaast een fiets, die wat verfrommeld op de stoep ligt...
tekst:
kop: Britten willen fietsers niet langer met openslaande autodeuren lanceren
18 oktober 2018
Toen de Britse staatssecretaris van transport, Chris Grayling nog maar koud drie maanden was benoemd kwam hij terecht op een nogal genant filmpje.
Een fietser in het centrum van Londen legde op 12 oktober 2016 vast hoe Grayling zonder te kijken uit een auto stapte. Een achteropkomende fietser kon de deur niet meer ontwijken en koppeltjedook over de autodeur en zijn eigen fietsstuur.
De fietser in kwestie droeg gelukkig een helm en overleefde de klap, maar dat was bij 101 andere fietsers in 2017 niet het geval.
Daarom kondigt de Britse minister van verkeer nieuwe verkeersregels aan, die moeten voorkomen dat er onder fietsers en voetgangers onnodige doden vallen. Daarin zal vooral worden benadrukt dat alle weggebruikers rekening met elkaar moeten houden, zeker als ze vlak langs elkaar rijden.
In het persbericht meldt de Britse regering staat ook hoe de minister die tips voor zich ziet. Hij wil bijvoorbeeld, schrijft hij, de ‘Nederlandse reiking’ bij de Engelse automobilist introduceren, ‘the Dutch reach’. Volgens minister Jesse Norman namelijk gebruiken Nederlanders bij het openen van hun portieren de ‘verste hand’, dus de hand die juist niet naast dat portier zit. “Dit dwingt chauffeurs om over hun schouder te kijken naar het aankomende verkeer”, schrijft Norman.
Het is het resultaat van acht maanden lobbywerk door actiegroep ‘Cycling UK’, die aan het begin van dit jaar begon met een pleidooi voor de ‘Dutch reach’. “Nederlandse kinderen leren op school en van hun ouders dat ze op deze manier hun autoportier moeten openen”, wist Cycling UK te melden.